Lukuaika: < 1 minuutti

Tullintorin fiasko

Kun yritys sensuroi kiusallisen taideteoksen, ei kenenkään pitäisi yllättyä.

Pispalan nykytaiteen keskus Hirvitalo osallistui tamperelaisen Tullintori-ostoskeskuksen Kulttuuripäiville. Kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä.

Yksi Antimateria-näyttelyn teos, Teemu Takatalon Tiedostavan kuluttajan synninpäästö, koostui seinään maalatuista logoista ja yritysesittelyistä. Teos noudatti kauppakeskuksille ominaista yritysesittelyestetiikkaa, ja pääosissa olivat ostarin omistaja Citycon sekä useat ostarilla toimivat yritykset. Esittelyt tarttuivat yritystoiminnan ongelmakohtiin: halpatuotantoon, ympäristörikoksiin ja muihin sellaisiin.

Teoksen nähtyään kauppakeskuksen edustajat sulkivat näyttelyn ja peittivät työn maalilla.

Asiasta seurasi mediamylläkkä ja teos – sekä sen viesti – sai monisatakertaisen yleisön. Ylen uutisoitua tapahtuneesta perässä seurasivat kaikki Hesarista alkaen.

Tullintori ajoi miinaan, se oliko ostarin reaktio odotettu vai yllätys, on oikeastaan merkityksetöntä. Reaktio muuttui osaksi taideteosta.

Mitä on taide? Sitä pohtivat monet. ”Kaunista ja sen voi myydä”, sanoo joku.

Osa poliitikoista ja liike-elämän edustajista on vierittämässä taiteen rahoitusta yhteiskunnalta yrityksille. Tämä saattaa avata kiinnostavia mahdollisuuksia, mutta myös tuoda mukanaan ongelmia. Yrityksen puhuessa taiteesta se tarkoittaa ensisijaisesti myynninedistämistä, ”markkinointitapahtumaa” kauppakeskuspäällikkö Mari Laaksosen sanoin.

Vaikka mainokset eivät välttämättä ole pelkästään pahoja, eivät ne myöskään taidetta ole. Eivät, vaikka kuinka huudettaisiin markkinoiden kykyä optimoida panos/tuotos-suhde.

Antimateria-näyttely 12.10. asti Tampereella. www.hirvikatu10.net

Helsingin Kiasman ARS Caféessa keskustelunaiheena 14.10. Oppiiko yritys virheistään?

Lue Fifistä Suvi Auvisen tekemä haastattelu taiteilija Teemu Takatalosta.

Jari Tamminen