Arvostelussa Abbas Kiarostamin elokuva Päivä Toscanassa.
Ohjaaja Abbas Kiarostamin ensimmäinen Iranin ulkopuolella tehty elokuva on ennen kaikkea tutkielma elokuvakerronnan ehdoista. Teemaa alleviivataan varsin reippaasti, kun William Shimellin esittämä taiteentutkija esitelmöi alussa kopion ja alkuperän suhteesta. Juliette Binochen antiikkikauppias haluaa keskustella tutkijan kanssa enemmän. Pian ajetataan autolla halki Toscanan.
Maalaiskahvilassa matkalaisia luullaan aviopariksi, ja tarina saa uuden käänteen. Pariskunta alkaa puhua kuin olisi ollut naimisissa 15 vuotta ja väsynyt siihen. Alkuperäisiin rooleihin ei enää palata, vaan hahmot liukuvat näiksi toisiksi.
Ja näinhän elokuvissa on aina: riidat ovat vain osa käsikirjoitusta, eivätkä näyttelijät todellisuudessa tunne toisiaan tai kanna tosilleen katkeruutta vuosien takaa. Nyt riitojen esityksellisyys kuitenkin korostuu, kun parille ei edes yritetä rakentaa uskottavaa historiaa.
Abbas Kiarostami: Iltapäivä Toscanassa. Ensi-ilta 18.3. Kolme tähteä.
Elsi Hyttinen