Mitä yhteistä on posliinikannulla & vallankumouksella?
Lenin julisti taiteen kuuluvan kansalle, ja valistustyöhön ryhdyttiin entisessä Keisarillisessa posliinitehtaassa, jossa syntyi agitaatioposliini. Se ajoi vallankumouksen asiaa ja julisti uuden ideologian mukaisia aatteita ja ihanteita. Agitaatioposliini oli uusien vallanpitäjien tärkeä propaganda-ase.
Vapriikissa Tampereella tutustutaan kesän ja syksyn ajan agitaatioposliiniin, joka on yksi Venäjän 1900-luvun taiteen omaleimaisimpia ilmiöitä. Luokaamme uusi maailma -näyttely tuo suomalaisten nähtäville laajan kokoelman agitaatioposliinia Pietarista, Eremitaasista, Keisarillisen posliinitehtaan museosta.
Massojen kulutustavaraa agitaatioposliinista ei koskaan tullut, koska se oli rahvaalle aivan liian kallista. Lähes koko tuotanto päätyikin ulkomaille keräilijöiden tai museoiden kokoelmiin.
Vapriikiin näyttely tutustuttaa kävijän myös 1920-luvun Leningradiin, vallankumouksen kehtoon.
”Olemme saaneet Pietarista valtion valokuva-arkistosta näyttelyymme valokuvia, jotka eivät ole olleet aikaisemmin esillä missään ulkomailla. Museovieras voi sukeltaa mukaan tuohon tulevaisuudenuskoiseen aikaan ja tavoittaa ajan hengen. Kuvissa rakennetaan milloin vallankumous- tai vappujuhlia, käydään lukutaidottomuuden kimppuun, harrastetaan ruumiinkulttuuria ja tehdään agitaatiotyötä erilaisten näytelmien ja kulkueiden avulla”, kertoo näyttelypäällikkö Marjo-Riitta Saloniemi.
Tuolloin 1920-luvulla syntyivät myös venäläisen avantgarden klassikot, Kazimir Malevitšin teekannu ja puolikupit. Malevitšin ohella tätä suprematistiseksi kutsuttua posliinitaidetta loivat myös Nikolai Sujetin ja Ilja Tšašnik.
Luokaamme uusi maailma! Agitaatioposliinia Pietarin Eremitaasista 27.5–30.10 2011.
Reetta Huusko