Olipa kerran joukko kansalaisaktivisteja, pari toimittajaa ja yksi kirjankustantaja, jotka ryhtyivät miettimään, olisiko mahdollista ryhtyä julkaisemaan yhteiskuntakriittistä lehteä, jolla olisi laaja lukijakunta. Syntyi Voima vuonna 1999. Sitten syntyi kirjoja kustantava Into Kustannus vuonna 2007. Syntyi verkkolehti Fifi vuonna 2008.
Ja kesällä 2010 käynnistyi Voiman tapaan citytabloidina julkaistava NHL – Normihomolehti.
Mikä ihme on NHL?
Normihomolehti on ennen kaikkea queer. Se etsii vinoa näkökulmaa yhteiskuntaan, kulttuuriin ja sukupuolirakenteisiin.
Normihomolehden nimi on tietenkin ironiaa. Se viittaa heteronormatiivisuudesta poikkeavan queer-yleisön moninaisiin näkökulmiin ja tietysti myös kuppikuntaisuuteen. Normihomosta puhuminen on ainakin yhtä hassua kuin normiheterosta puhuminen. Ihmisten sukupuolinen identiteetti muodostuu lopulta muistakin elementeistä kuin siitä, miten kulttuurinen kurinpitokoneisto normittaa.
Voima Kustannuksen näkökulmasta NHL:n lähtötilanne muistuttaa Voiman perustamisen aikaista asetelmaa. Silloin haluttiin tuoda aktivismista ja yhteiskunnallisesta haastajuudesta kiinnostunut lehti kaupallisen kaupunkikulttuurin keskiöön, keskustaliikkeiden tuulikaappeihin. Tilan valtauksella haluttiin osoittaa, että Voima ei ole vastakulttuurinen vaan valtakulttuurinen julkaisu.
Voiman toiminnan kaupallisiin elinmahdollisuuksiin uskoi aluksi harva. Nyt lehti on jonkun sortin instituutio hyvässä ja varmasti jo vähän pahassakin.
Samalla tavalla kuin Voima toi aikoinaan aktivismia osaksi valtakulttuuria, NHL tuo sinne osaltaan sukupuolista haastajuutta. Sukupuolinen toiseus ei ehkä ole sellainen tabu kuin se oli jokunen vuosikymmen sitten, mutta tabu se on silti – minkä osoitti erityisen hyvin syksyn kiihkeissä homokeskusteluissa puoluejohtaja Päivi Räsänen.
On kiinnostava seurata, kuinka NHL:n jakeluverkko kehittyy seuraavien vuosien aikana. Sitten kun lehteä saa normikapakankin tuulikaapista, ainakin jotakin voi olettaa tapahtuneen yleisissä asenteissa. Jo nyt NHL:ssä mainostavat punaviherliberaaliehdokkaiden keskellä myös kokoomus ja keskusta.
Kustantajana olen ylpeä kaikista Voiman mediaperheen tuotoksista. Pidän tavattomasti uuden NHL-lehtemme uhmakkaan itsetuntoisesta tavasta uida valtakulttuurin vanhentuneita perusolettamia vastaan ja samalla tarkastella myös haastajuuden kliseitä ilokoivan ironian ja itsekritiikin keinoin.
Ja hauskaa tässä on sekin, että niin NHL:n kuin koko Voima Kustannuksen mediapajan kustannuksista suurimman osan maksavat mainostajat.
Markkinalogiikkaan tukeutuen voi todellakin tehdä muutakin kuin kaupallisia intressejä nuolevaa puudelikökköä.
Kirjoittaja on Voima Kustannus Oy:n toimitusjohtaja. NHL:n nettisivut ja linkki sähköiseen näköislehteen löytyvät osoitteesta www.normihomolehti.fi.
Tuomas Rantanen