Lukuaika: 2 minuuttia

Miesten matkassa

Lords of Dogtown toistaa kapinallisen skeittikulttuurin konservatiivisia sukupuolirooleja.

ALOIN SKEITATA 1990-luvun alkuvuosina. Viehätyin pääkallokuvioisista rullalaudoista, joita valmisti yritys nimeltä Powell & Peralta. Lautojen estetiikka oli paljolti yrityksen toisen omistajan Stacy Peraltan käsialaa. Peralta oli 1970- ja 80-lukujen taitteessa Dogtown Z-Boys -rullalautailutiimin tunnetuimpia skeittareita. Surffareina aloittanut Z-Boys toi rullalautailuun vauhdin, aggressiivisen asenteen ja omatakeisen tyylin. Eli käytännössä kehitti nykymuotoisen skeittauksen.

Ammattilaisskeittarina ja rullalautailuleffojen ohjaajana ansioitunut Stacy Peralta on tehnyt käsikirjoituksen elokuvaan, joka vie katsojansa rullalautailukulttuurin juurille. Lords of Dogtown keskittyy kuvaamaan getosta parrasvaloihin ponnistaneen Z-Boysin suhdetta rahaan ja maineeseen.

KILPAILUMENESTYKSEN MYÖTÄ Tony Alvasta ja Stacy Peraltasta tuli rocktähtien kaltaisia julkkiksia. Teknisesti yhtä taitava Jay Adams kieltäytyi mainossopimuksista ja säilytti kapinallisen asenteensa. Pikkuhiljaa Z-Boys myös liukeni ryhmän alkuperäiseltä sponsorilta Zephyr Skateboardsilta suurempien merkkien palvelukseen.

Tony Alva ja hämärä parittaja Topper Burks perustivat Alva Skateboardsin, Stacy Peralta liittyi urheiluvälinejätti G & S Fibreflex Skateboardsin joukkoihin.

LORDS OF DOGTOWN kertoo ”kapinallisten” alakulttuurien ja kaupallisen maailman suhteesta. Elokuva sijoittuu aikaan, jolloin skeittauksesta tehtiin urheilubisnestä.

Nyt skeittimerkit myyvät elämäntapaa. Rullalautailija voi valita, onko hiphop-, punk- vai hippiskeittari. Kullekin on omat vaate- ja kenkäfirmansa.

Brändikeskeisyys johtuu paljolti siitä, että ammattiskeittarit eivät ole valtion tukia nauttivia yleisurheilijoita, vaan heitä sponsoroivat vaatemerkit. Skeittaripiireissä käytetään termiä sell-out firmoista, jotka eivät panosta skeittaukseen, vaan tuottavat vaatteita ensisijaisesti nuorisomarkkinoiden tarpeisiin.

NIIN ELOKUVASSA KUIN tosielämässäkin rullalautailun ympärille kehittynyt kulttuuri on miehinen maailma. Riskialttiit temput ja auktoriteetteja kyseenalaistava asenne ovat keinoja, joilla skeittarit määrittelevät miehuuttaan sekä asemaansa kulttuurin sisäisessä hierarkiassa.

Lords of Dogtown muistuttaa, että rullalautailutaitoja voi käyttää myös apuna flirttailussa. Elokuvan verkkosivujen mukaan Peralta ja muut alkuperäiset Z-Boysin jäsenet opettivat elokuvan näyttelijöitä kurvaamaan skeitillä tytön eteen niin, että tämän polvet alkavat tutista ihastuksesta.

LORDS OF DOGTOWNIN ohjaajan Catherine Hardwicken elokuvissa, joista tunnetuin on teinityttöjen elämää kuvaava Kolmetoista, on ollut voimakas naisnäkökulma. Kuluttajasivusto About.comin haastattelussa ohjaaja kuitenkin sanoi, ettei halunnut tuoda vahvoja naishahmoja Lords of Dogtowniin. Hardwicke kertoi perustaneensa elokuvan Z-Boysin tosielämään, jossa naisilla oli usein statistin rooli.

Ohjaaja tuo silti sukupuolitematiikan julki ylilyöntien avulla. Kun Tony Alva hyppää laudallaan uima- altaan reunan yli bikinityttöjen vilkuttaessa saattaa katsojankin huomio kiinnittyä kapinallisen skeittikulttuurin konservatiivisiin sukupuolirooleihin.

Antti Tietäväinen

  • 9.9.2009