Lukuaika: < 1 minuutti

Mainossiat

Sianlihateollisuudella menee huonosti.

Sianlihateollisuudella menee huonosti. Sikatilalliset eivät ole jääneet tumput suorina odottamaan parempia aikoja, vaan perustivat Porsaanlihatuotteiden tiedotus- ja menekinedistämisohjelman.

Kampanjan päätuote on lokakuussa avattu sianlihaherkkuja ja sian upeaa elämää esittelevä Possupedia-verkkosivusto. Sen suunnittelussa on avustanut muun muassa mainostoimisto Bob Helsinki. Maa- ja metsätalousministeriö myönsi kampanjalle tukea 257?000 euroa.

Possupedia esittää siat piirrettyinä, reippaina ja iloisina – ja ennen kaikkea elävinä. Eläinaktivisteilta on ilmestynyt useampia vastamainoksia, joissa pyritään näyttämään totuus söpöjen kuvien takana.

Oheisen kuvan valmistanut turkulainen Tuukka, 28, sanoo, ettei vastamainos ole yliampuva. Näky on arkipäiväinen teurastajille ja kaikkien possujen kohtalo.

”Kuvassa on possu sellaisena, millaisena se pitäisi kuluttajan nähdä, mikäli haluaa nähdä totuuden eläintuotannosta”, Tuukka kertoo.

”Possupedia ärsyttää suunnattomasti sen takia, että siihen käytetään valtavat määrät veronmaksajien rahoja. On kestämätöntä, että ihmiset yritetään saada käyttämään enemmän lihaa, joka tuotetaan eläimiä julmasti kohtelemalla ja jonka kasvihuonepäästöt ovat merkittävät.”

_________________

Vuonna 2008 porsastuotantotilojen kannattavuus heikentyi merkittävästi vuoden 2005 lukuihin verrattuna, vaikka jo silloin sikayrittäjän voitto oli negatiivinen. Yrittäjälle aiheutui tappiota emakkoa kohden 211 euroa. Lihasikatiloilla tulos jäi samalle tasolle kuin vuonna 2007, eli tuotettua lihasikaa kohden aiheutui neljä euroa tappiota.

_________________

www.possupedia.fi
Possupedian vastamainoksia lisää Fifissä, Jukka Vuorion blogissa.

Jukka Vuorio