Taas tapahtuu.
Piraatteja siellä, piraatteja täällä
Disney tuotti Wikileaksistä ja Julian Assangesta elokuvan Viides valta. Elokuvassa Assange poseeraa Pirate Bay -paidassa. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun Hollywoodin suurstudion elokuvassa promotaan piraattien turvasatamaa.
Historiallisen promoamisen tekee kiinnostavaksi se, että Assangen pitämä paita on mitä ilmeisimmin piraattituote. Yksi Pirate Bayn perustajista Peter Sunde twiittasi, että paita ei ole heidän tuotantoaan. Sunde tuntuu suhtautuvan lainaan varsin leppoisasti ja lähinnä kunnianosoituksena.
Lungius ei ole molemminpuolista. Tuotantoyhtiö ei ole ollenkaan tyytyväinen siihen, että heidän elokuvansa on vastavuoroisesti löytänyt tiensä Pirate Bayhin.
_______________
#ISGTK
Guggenheim Kouvolaan -liike tekee loistokkaan paluun. Lokakuisen Eduskuntatalolle suuntautuneen mielenosoituksen jälkeen julkaistussa tiedotteessa todettiin seuraavaa:
”Guggenheim Kouvolaan -liike päätti menestyksekkään, valtakunnallisissa digi-, paperi-, TV- ja radiomedioissa sekä tietysti Kouvolan paikallismedioissa näkyneen kampanjansa mielenosoitukseen. Syy kampanjan lopettamiseen on se, että liikkeen johdolta loppui rahat. Myös liikkeen kannattajien varallisuus on siirtynyt pääasiallisesti VR:lle, sillä monet mielenosoittajat tulivat Eduskuntatalolle junalla.”
”Mikään kansanliike ei kuitenkaan kuole yksittäisen kampanjan myötä. Guggenheim Kouvolaan -liike ei kuole, vaan ainoastaan hiljenee määrittelemättömäksi ajaksi.”
Talviuni ei kestänyt kauan. Joulukuun 4. päivänä liikkeen keskeiset toimijat pitivät kokouksen Nissan Primeran kyydissä välillä Helsinki–Kouvola ja päättivät perustaa I Support Guggenheim to Kouvola -yhdistyksen, eli #ISGTK ry:n.
Yhdistyksen perustamiskokouksessa todettiin liikkeen tulevaisuuden näyttävän ”noususuhdanteiselta”, t-paitojakin on myyty runsaasti.
________________
Pikaruoka vai elämänilo?
Kanadalaiset tutkijat havaitsivat, että pikaruokamainoksille altistuneiden ihmisten kyky nauttia kauniista kuvista ja musiikista oli alentunut.
Too Impatient to Smell the Roses -tutkimusraportista käy myös ilmi, että henkilöt, jotka asuvat alueilla, joissa on paljon pikaruokaravintoloita, ovat vähemmän alttiita nauttimaan miellyttävistä kokemuksista. Tutkimus toteutettiin Yhdysvalloissa.
”Ottaen huomioon pikaruokamainosten yleisyyden arkiympäristössämme on tärkeää pyrkiä ymmärtämään niiden vaikutuksia”, totesi tutkija Julian House. Hän varoittaa ylitulkitsemasta tuloksia, mutta muistuttaa, että kyseiset mainokset ovat malttamattomuuden kulttuurin symboleja.
Koonnut Jari Tamminen