Aiheina tuloverot, nettisensuuri, autoilu väärässä paikassa sekä palkittu tulivuori.
Lissää fyffee palveluihin
Jos ansiotuloveroa kerättäisiin vuoden 1995 malliin, niin veroja kertyisi valtiolle lisää 6–8 miljardia euroa vuodessa. Ehkei yhtä kovaan verotukseen tarvitse mennä, mutta Tilastokeskuksen Jäävätkö tuloerot pysyviksi? -artikkelista voi päätellä, että maltillisellakin tuloverojen lisäämisellä puheet tarpeettomista leikkauksista – niin tahdottaessa – voitaisiin lopettaa. Samalla tietenkin tuloerot tasoittuisivat, which would be nice.
_______________
Nikin nettisensuuri purettu
Viime Voimassa kerroimme tällä palstalla, että infoaktivisti Matti Nikki tuomittiin oikeudessa Pelastakaa lapset ry:n nettisivujen parodioimisesta. Nikin mielestä Pelastakaa Lapset ry hoitaa poliisille kuuluvia viranomaistehtäviä. Sen sijaan toisessa keississä Helsingin hallinto-oikeus vapautti Nikin nettisensuuria kritisoivan lapsiporno.info-sivuston sensuroinnista. Keskusrikospoliisi oli asettanut Nikin sivuston sensuuriin, koska sen mielestä sivusto oli lapsipornosivusto. Oikeudenkäyntikulut jäivät tosin Nikin maksettavaksi: ”Kun otetaan huomioon lain tulkinnanvaraisuus, oikeudenkäynnin ei voida katsoa aiheutuneen viranomaisen virheestä”, hallinto-oikeus perusteli. Nikki ei perustelua ostanut: ”Sivustoni ei ole lapsipornosivusto eikä tässä ole mitään tulkinnanvaraisuutta.”
_______________
Minun ei pitäisi olla täällä
Kaupunkiseutujen työmatkailijat pitäisi saada ratin takaa busseihin ja juniin. ”Ehdotukseni on, että pelkästään henkilöautoilua edistävät investoinnit lopetetaan Kehä ykkösen sisällä”, ehdotti työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Esa Härmälä Miten Suomi liikkuu tulevaisuudessa -seminaarissa 17.5. Härmälä kertoi asian konkretisoituneen oman BMW:n ratissa Brysselin kehätien ruuhkassa. Rekat vai kanssa-autoilijatko tämän liikennetukoksen ovat synnyttäneet? ”Käteen jäi se, että minun, joka liikun kodin ja työpaikan väliä viisi kertaa viikossa, ei pitäisi olla täällä”, sanoi Härmälä.
_______________
Eyjafjallajökulla sai ilmastopalkinnon
Islannin tulivuori purkautui kevättalvella 2010 ja sylki ilmakehään kilometrejä korkeat savupilvet täynnä tuhkaa. Eyjafjallajökullan purkaus laittoi Euroopan lentoliikenteen sekaisin ja aiheutti tuhansien lentokoneiden jäämisen kentille. Dodo ry palkitsi Eyjafjallajökullan tästä merkittävästä ympäristöteosta Pääsiäissaari-palkinnolla. Tulivuorenpurkauksen ansiosta lentämättä jääneet lennot vähensivät Euroopan lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 2,8 miljoonalla tonnilla. Vastaavana aikana päästöt olisivat olleet Euroopan lentoliikenteessä 3,4 miljoonaa tonnia. Koko maailman lentoliikenteen vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat suunnilleen 500–1 000 miljoonaa tonnia.
Kimmo Jylhämö