Aiheina Kesko ja ydinvoima, Harvardin yliopisto & Suomen rikokset.
K-ydinvoiman K-kehäpäätelmä
Uuden teknologian jättiyritykset Facebook, Google ja Apple satsaavat uusiutuvaan energiaan, mutta K-ryhmä haluaa sitoutua riskialttiin ydinenergian kehittämiseen. Miksi? Kun asiaa kysyy Keskon viestintäpäällikkö Harri Utoslahdelta, hän kieltäytyy vastaamasta ja pyytää katsomaan Keskon nettisivuja.
No, mitä siellä sitten lukee? ”Suomeen tarvitaan vuoteen 2020 mennessä edelleen uutta sähköntuotannon peruskapasiteettia. Tulevaa lisätarvetta ei yksin uusiutuvilla tuotantomuodoilla kyetä kattamaan. Mikäli Keskon Fennovoima-hankkeesta varaama sähköenergian määrä haluttaisiin tuottaa tuulienergialla, tulisi koko tuulienergian tuotanto Suomessa vuonna 2008 puolitoistakertaistaa ja ohjata yksinomaan Keskon käyttöön”. Summa summarum: Jos haluaisi lisää tuulienergiaa, pitäisi lisätä tuulienergian tuotantoa.
_______________
Kohti vapaampaa tiedettä
Missä tiede lymyää? Tieteellisissä julkaisuissa. Miten tieteellisiin julkaisuihin pääsee käsiksi? Ison fyfffekasan avulla. Mikä on Harvardin yliopiston motto? Totuus.
Yksi maailman kuuluisimmista ja rikkaimmista yliopistoista Harvard on todennut, että se on liian köyhä maksaakseen tieteellisten journaalien maksuja. Harvardin kirjasto maksaa journaaleista 3,5 miljoonaa dollaria vuodesta. Se on rohkaissut tutkijoitaan suosimaan open access -journaaleja protestina sille, että viimeisen kuuden vuoden aikana maksut ovat nousseet yli 130 prosenttia, kertoo The Guardian.
_______________
Näin Suomessa rikostellaan
”Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuoden 2012 tammi-maaliskuussa kaikkiaan 91 000 rikosta, mikä oli 2 200 tapausta (kaksi prosenttia) vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Rikosten määrä oli sama kuin viiden edellisen vuoden tammi-maaliskuussa keskimäärin. Omaisuusrikoksia ilmeni 48 000, mikä oli 1 900 tapausta eli neljä prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011. Henkeen ja terveyteen kohdistuneita rikoksia tuli tietoon 9 200, mikä oli kaksi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lisäksi kirjattiin 112 000 liikenneturvallisuuden vaarantamista ja liikennerikkomusta.”
Tilastokeskus 16.4.
Koonnut: Kimmo Jylhämö