Lukuaika: 2 minuuttia

Maailma & me

Barbit burkissa, Cokis ja muuta maailmalta.

Burka-Barbie

Barbie-nukke tunnetaan anorektisista mitoista sekä sukupuoliroolittuneista töistään ja harrastuksistaan. Nyt lokeroiminen ja pikkutyttöjen minäkuvan vääristäminen on tavoittanut uuden sfäärin. Firenzessä Palazzo Veccion Salone dei Cinquecento -salissa järkätyssä näyttelyssä Barbit saivat niskaansa burkat. Nukkeja valmistava yhtiö Mattel komppasi mukana. Jatkossa pikkutyttöjen ei ehkä tarvitse kamppailla pelkästään anoreksian ja pornoistuvan muotimaailman kanssa. Myös säkkiin pukeutuminen ja miehen käskyihin alistuminen ovat hyviä vaihtoehtoja.

www.dailymail.co.uk

_______________

Murhamiesten drinksu

Coca-Cola on taas aktivistien hampaissa. Killer-Coke-kampanja vaatii oikeutta työläisille Kolumbiassa ja syyttää Cokista ay-aktivistien murhien organisoinnista. Yhtiö vetoaa alihankkijoiden vastuuseen, mutta se ei riitä. Jos tuotot tilitetään Coca-Colalle, tilittyy vastuu rikoksistakin. Mielenosoituksia on järjestetty Coca-Colan kotiseudulla Atlantassa ja oikeussalissakin on istuttu.

Samalla Bostonissa The Yes Menit lyövät Cokista pulloveden myynnistä ja kertakäyttökulttuurin edistämisestä. Firman Dasani-pullovesi on käytännössä samaa tavaraa kuin mitä tulee hanastakin, mutta tätä tietoa ei mainoksista löydy. Jees-miesten jäljiltä pullon kyljessä komeili uusi brändi: Deception.

www.killercoke.org, www.huffingtonpost.com

_______________

Turhuuksien rovio

KTT, DI Jaakko Asparan (s. 1981) väitöskirja Where Product Meets Investor Behavior tarkastetaan 16.12. Taikissa. Se kartoittaa osakesijoittajien suhtautumista yritysten tuotemuotoiluun.

”[T]utkimuksen mukaan positiiviset arviot yrityksen tuotemuotoilusta lisäävät sijoittajien optimismia niitä rahallisia tuottoja kohtaan, joita sijoituksesta yritykseen on odotettavissa. (…) Erityisesti Aspara tunnistaa kaksi tuotemuotoiluun liittyvää tekijää, jotka luovat optimismia ja ’ekstrasijoitushalukkuutta’. Ensimmäinen näistä on sijoittajien affektiivinen kokonaisarvio yrityksen tuotemuotoilusta. Se kertoo, kuinka hyviksi, houkutteleviksi ja miellyttäviksi sijoittaja kokee yrityksen tuotteet kokonaisuudessaan – eli käytännössä, kuinka paljon sijoittaja pitää yrityksen tuotteista. Toinen sijoitushalukkuutta lisäävä tekijä on yrityksen tuotteiden edustamien asioiden tai elämänalueiden henkilökohtainen relevanssi sijoittajalle.”

Jotkut myös väittävät, että markkinat toimivat loogisesti kalkyylien pohjalta ja päätökset tehdään tiukan datan perusteella.

_______________

Terroristit eläinten puolesta?

Lihan tuottajat ovat olleet tiukoilla viime aikoina. Aktivistit ja työntekijät ovat kuvanneet salaa eläinten prosessointia, eikä kaikki ole sujunut kuten ohje- ja satukirjoissa kerrotaan. Sikoja on keitetty elävältä ja nautoja jyrätty trukeilla.

Jos viesti ei miellytä, voi aina syyttää viestintuojaa. Eläinoikeusjärjestö Peta onkin löytänyt itsensä toistuvasti Yhdysvaltojen maatalousministeriön tähtäimestä. Hiljattain kuitenkin yksi raja ylitettiin, Peta julistettiin terroristijärjestöksi. Ministeriö määritteli kirjeessään eläinkoelaitoksille Petan ”kotimaiseksi etujärjestöterroristiorganisaatioksi”.

Peta tunnetaan mainoksista, joissa muun muassa muoti-, porno- ja alastonmalleja, muusikoita, näyttelijöitä ja urheilijoita marssitetaan kameran eteen vähissä vaatteissa. Ilmeisesti Pamela Andersonin, Dennis Rodmanin ja Lydia ”Chen lapsenlapsi” Guevaran vilauttelut rinnastuvat joukkotuhoon.

www.greenisthenewred.com

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Koonnut: Jari Tamminen

  • 17.12.2009