Voiman ja Fifin lukijoilla on asiaa.
Suomalais-ugrilaisten oma kansalaisyhteiskunta
Ville Ropponen esitti Toisaalta-palstan kirjoituksessaan (Voima 10/2009) näkemyksiään Venäjän kansalaisjärjestökentän tilasta. Ropponen suuntasi erityisesti Suomi-Venäjä-Seuralle kritiikkiään, johon haluan Suomalais-ugrilaisen koulutushankkeen projektipäällikkönä vastata.
Koulutushankkeemme tavoitteena on parantaa suomalais-ugrilaisten kansalaisjärjestöjen valmiuksia toimia tehokkaasti paikallisessa ympäristössään. Järjestöille tarjotaan projekti- ja viestintäkoulutusta. Koulutukseen osallistuu vuoden aikana noin sata kansalaisjärjestötoimijaa ja 20 suomalais-ugrilaisten kulttuurikeskusten (Syktyvkar ja Saransk) yhteistyöverkon jäsentä. Osallistujia tulee kaikilta suomalais-ugrilaisilta alueilta aina Karjalasta Hanti-Mansiaan.
Vuonna 2009 osallistujista 70 prosenttia oli alle 40-vuotiaita. Koulutuksen hedelmät tulivat parhaiten näkyviin suomalais-ugrilaista tematiikkaa käsittelevissä projekteissa, joita osallistujat kotitehtävinään laativat. Toisin kuin Ropponen oletti, ”folkloristiset esitykset” eivät näissä projekteissa olleet pääosassa, vaan useimmissa hankkeissa pyritään vastaamaan suomalais-ugrilaisten kansojen nykyhetken haasteisiin, ennen muuta kielen ja kulttuurin säilymiseen jälkipolville. Mielenkiintoisista projekteista esimerkkeinä voidaan mainita suomalais-ugrilaisten kielten keskusteluopas kännykkään, kiertävä kieli- ja kulttuurikoulu udmurtialaisille lapsille, komin kielen opettajien virtuaalinen materiaalipankki, suomalais-ugrilainen nettilehti ”Vuonó”, marinkielinen it-sanakirja ja komilaisen etnoturismin kehittämishanke.
Vastaan mielelläni tarkemminkin Ropposen ja muiden kysymyksiin siitä, mitä Suomalais-ugrilaisessa koulutushankkeessa todellisuudessa tehdään.
Riku Savonen, toiminnanjohtaja, Suomi-Venäjä-Seuran Länsi-Suomen piirijärjestö ry
_______________
Voiman & Nestlén suhteesta
Voimassa 10/2009 oli mielenkiintoinen katsaus siihen, miten lehden paukut ja painopisteet ovat muuttuneet. Otetaan vaikka tuo tapaus Nestlé: Vielä kymmenen vuotta sitten lehti kehotti lukijoitaan ”olemaan ostamatta Nestlén tuotteita” (s. 28). Nykyään se mainostaa niitä itse (s. 5) saadakseen siten rahaa (s. 57).
Periaatteessa Voima ei tee yhteistyötä niin sanottujen riistofirmojen kanssa, sillä lehden brändiin sopiva kohderyhmä ovat ”eettisesti valikoivat kulttuuri- ja koulutushakuiset kuluttajat” (s. 42). Käytännössä päätoimittaja kylläkin epäilee koko eettisyyttä (s. 7) eivätkä toimittajatkaan jaksa sitä selvitellä, jos tarjolla on mainosrahaa (s. 57).
Totta kai Voima yhä tuomitsee Nestlén touhut kehitysmaissa. Silti se nykyään hyväksyy Nestlén kumppanikseen. Tämä on riippumattomuutta: lehti voi kritisoida riistofirmoja ja silti samalla julkaista niiden mainoksia. Yhteistyö päättyy vasta, jos riistofirma suuttuu kritiikistä. (S. 42–43.)
Kuulostaa siltä, että teillä siellä Voimassa on paljon liikkumatilaa: voitte näykkiä teitä ruokkivaa kättä. Eettisesti valikoivan lukijanne johdatte kuitenkin harhaan. Hän luottaa lehteen ja ostaa siinä mainostettuja tuotteita. Lopputulos on sama kuin ennenkin: Nestlé voittaa.
Anu
_______________
Kustantaja vastaa
Voimassa 10/01 kerrottiin, että kasvisruokia mainostavasta Tiwall Sweden AB:sta Nestlé omistaa 57 prosentin osuuden.
Viime lehden jutuissa haluttiin nimenomaan korostaa, että minkään firman mainostaminen lehdessä ei vaikuta siihen, miten lehti journalismissaan suhtautuu mainostavaan yritykseen tai sen omistajiin. Voimassa journalistinen ja ilmoituksellinen aineisto halutaan pitää toisistaan täysin erossa.
Voimassa mainostaminen ei siten tarkoita myöskään, että lukija voisi yksin mainoksen perusteella päätellä minkään ei-kaupallisen mainostajan olevan samaa mieltä eettisistä asioista kuin lehti tai sitä kustantava Voima Kustannus Oy.
Voimassa mainostamisesta voi päätellä siis lähinnä sen, että kukin mainostaja kokee Voiman lukijayleisön kiinnostavana kohderyhmänä itselleen.
Tuomas Rantanen, toimitusjohtaja Voima Kustannus Oy
_______________
Kiitos Sääasemasta
Yritän tässä selvittää, mitä tapahtui Kööpenhaminan ilmastokokouksessa ja Sääaseman blogit ovat valottaneet kulkua noin sata kertaa paremmin kuin valtamedian uutisointi. Kiitos teille, vaikka olisihan se kiva, jos valtamediastakin saisi yhtä pätevää tietoa…
Saara Korpela
_______________
Arvoisa Voima
Pidän lehdestänne, etenkin vastamainoksenne ovat loistavia. Haluaisin kuitenkin huomauttaa parista asiasta. Miksette ole tehnyt vastamainosta liittyen hanhien kynimiseen elävältä? Teette sen sijaan jostain Pradasta.
Sitten, onko mielestänne siinä jotain väärää, että MS antaa ilmaisnäytteitä kouluihin. Mitä pahaa siinä on? Ja vaikka MS haluaisi koukuttaa lapsia, niin onko se jollain tapaa väärin? Joka ikinen yrityshän yrittää saada ihmisiä puolelleen, ja moni paljon pahemmilla keinoilla. Sen lisäksi vastamainos oli vielä toteutettu surkeasti, toisin kuin yleensä.
Käytättekö muuten itse Linuxia?
Nuutti
_______________
Voimaa viikoittain?
Mitenkäs paljon maksavia tilaajia tarvisi olla, että Voima voisi ilmestyä vaikka viikoittain. Haluaisin järkevää aamukahvilukemista useamminkin kun kerran kuussa. Voisiko siitä suorittaa vaikka jonkinlaista asiakaskyselyä, että olisiko halukkaita tilaajia tarpeeksi?
Sanna Raatikainen
_______________
Vikaan mennyt vastamainos
Numeron 10/2009 vastamainos sivulla 16 meni pahasti metsään – tai ainakaan en ymmärtänyt sen pointtia. Oliko tarkoitus kritisoida Aalto-yliopistoa (joka tosin aloittaa jo 2010, ei 2012), ilmastoskeptikoita, innovaatiopolitiikkaa yleisesti, 2012-elokuvaa vai Helsingin valitsemista maailman designpääkaupungiksi, vai jotain muuta? Designpääkaupunkius on Helsingille ja koko Suomelle kertakaikkiaan mahtava tunnustus, josta en alalla toimivana ja helsinkiläisenä voi olla iloitsematta. Joka tapauksessa mainos oli vain komeaa pintaa, sisältö pahan kerran hukassa. Joskus (tosin viime aikoina harvemmin) olette onnistuneetkin. Joko on ideat vähissä tai sitten niitä on liikaa.
Heikki Sallinen
_______________
Valtamedia vaikenee
”Climategatesta” ei keskustella, siitä ei saa kysyä eikä valtamedia ole tutkinut asiaa lainkaan. Helsingin Sanomat ja Die Zeit vaikenee asiasta 100%. Räikeä esimerkki kysymysten hautaamisesta: http://www.youtube.com/watch?v=VG16U4vwlFE
Otso Rajala
_______________
Kaksi asiaa
1. Onnittelut 10-vuotispäivän johdosta!
2. Jukka Vuoriolle: ”Kansallinen vastarinta” on verkossa, osoitteessa: www.patriootti.com. Huoh, meitä on moneksi…
Jukka Laari
_______________
Oikaisu
Voiman numerossa 10/2009, s. 40, lukee seuraavaa: ”8.9. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Perussuomalaisten kaupunginvaltuutetun Jussi Halla-ahon tämän blogikirjoitusten vuoksi sakkoihin kiihotuksesta kansanryhmää vastaan.”
Sikäli kuin väärä tieto ei ole tahallinen, pyydän oikaisemaan sen. Syyte kiihottamisesta kansanryhmää vastaan hylättiin Helsingin käräjäoikeudessa. Sain sakkotuomion uskonrauhan rikkomisesta.
Jussi Halla-aho
_______________
Vastamainoksen PDF uupuu
Heip, vastamainoksen 14/2009 PDF uupuu.
Voisin haluta printata tuon Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan toimiston seinälle. ;)
_______________
Toimitus vastaa
Linkki on korjattu. Sieltä vaan printtaamaan.
_______________
Sikatilojen ongelmat
Viitaten uusiin paljastuksiin sikatilojen ongelmista. Tämä laatimani adressi taitaa olla edelleen ajankohtainen: www.adressit.com/eroaanttila.
Elisa Kissa
_______________
Israelin asekaupat
Kirjoititte Israeliin suuntautuneista asekaupoista. Tässä iso hankinta Israelista – 30 miljoonaa:
”Vuonna 2008 Suomi hankki Horneteihin kymmenen Litening- maalinosoituslaser ja tähtäyslaitetta. Siprin mukaan laserit ovat israelilaisia mutta tilattu USA:n kautta. Kaupan arvo on 30 miljoonaa dollaria.”
Toinen juttu: Suomi on iso asiakas asetehtaille, yksi suurimmista. Harva tietää tuon. Alkuperäislähteet ym. täällä:
http://pseudonyymi.blogspot.com/2009/06/suomi-on-maailmanluokan-asepeluri.html
Anssi Avulias
_______________