Uusi vastamainosvideo kääntää katseen hiilihapotusfirma SodaStreamin toimintaan Palestiinan miehitetyillä alueilla.
Suomalaisista median ammattilaisista ja ihmisoikeusaktivisteista koostuva joukko julkaisi maaliskuussa vastamainosvideon, jonka tarkoitus on muistuttaa ihmisiä hiilihapotustuotteita myyvän SodaStreamin toimista Israelin siirtokunnissa.
SodaStreamin Länsirannalla sijaitseva tehdas hyötyy muun muassa siirtokunnan käyttöön laittomasti anastetuista maa- ja vesivaroista, halvasta työvoimasta ja huomattavista verohelpotuksista.
”Haluamme että ihmiset ottaisivat yhteyttä SodaStreamiin ja kertoisivat, että he pitävät yhtiön toimintaa valitettavana. Toivomme myös että ihmiset jättäisivät laitteet ostamatta, sillä firma tukee erottelujärjestelmää, joka täyttää apartheidin tunnusmerkit”, Heli Pekkonen kertoo.
Hän on yksi SodaScream-vastamainoksen tekijöistä.
SodaStream puolustautuu sanomalla, että se tarjoaa työpaikkoja alueella asuville ihmisille välittämättä siitä, ovatko nämä israelilaisia vai palestiinalaisia.
”Tämä tukee järjestelmää, joka estää palestiinalaisten omaa ja itsenäistä taloutta kasvamasta”, Pekkonen sanoo.
Vaikka kyseenalaiset tuotanto-olosuhteet ovat olleet esillä, SodaStreamin mainoskoneisto rynnii eteenpäin ja yhtiö muun muassa avasi helmikuussa maailman ensimmäisen soodabaarin Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevaan Verkkokauppa-liikkeeseen.
SodaScream-video kilpailee Mainoskupla-vastamainoskilpailussa. Kilpailuun voi osallistua 15.4. asti.
Noora Isomäki