Arvostelussa Konsertti.
Ranskalaistunut romanialaisohjaaja Radu Mihalleanu esittää Konsertissa absurdin kuvauksen nyky-Venäjästä. Kuva on lohduton. Elokuvassa Brežnevin ideologisena petturina tuhoama entinen Bolshoin huippukapellimestari, nykyinen siivooja saa käsiinsä orkesterille osoitetun kutsun saapua Pariisiin esiintymään. Siivooja saa idean identiteettivarkaudesta ja lakaa kasata omaa ryysyläisorkesteriaan. Soittajien kokoon haalimisen hankaluus jättää varjoonsa musiikkielokuvien klassikon Blues Brothersin.
Konsertti rinnastaa nyky-Venäjän neuvosto-Venäjään. Ideologian nimi on vaihtunut, mutta sama harvain(väki)valta hallinnoi maata. Oligarkki-gangsterit riehuvat, keskinkertaisuus vallitsee ja taide on ainoa pakotie. Elokuvan kapellimestari toteaa orkesterin edustavan kommunismia puhtaimmillaan. Konsertti onkin sekä sosialismin ylistyslaulu että sosialistiseksi kutsutun valtiomuodon kielto.
Radu Mihalleanu: Konsertti. Ensi-ilta 27.11. 4 tähteä.
Jari Tamminen