Lukuaika: 2 minuuttia

Kaupunki hehkuu

Ufot & talojen seinät leimuavat Lappeenrannassa, kun 8oN pistää tuulemaan.

Ville Silvennoinen, alias Ville Färsaaret, on piristänyt kotikaupunkiaan Lappeenrantaa hartiavoimin.

Muutettuaan takaisin Lappeenrantaan taiteilija perusti sinne Hoi sie -gallerian maaliskuussa 2012. Sen jälkeen gallerian ympärille on muodostunut luovien alojen osaajista tiivis verkosto, joka on perustanut 8oN-taiteilijayhdistyksen.

”Ellemme tekisi jotain, ei täällä pikkukaupungissa kukaan aikaansa viettäisi. Tyhjiötä on riittänyt. Lappeenranta on tyhjä taulu, sillä täällä on paljon tiloja ja paikkoja, joita sämplätä”, Silvennoinen kertoo.

Yksi Silvennoisen kipparoimista projekteista on purkutuomion saaneen Tapanaisen talon koristelu. Vuonna 1794 rakennettua Lappeen Marian kirkkoa vastapäätä sijaitseva rakennus saa väistyä ostoskeskuksen tieltä.

Talon umpeen laudoitetut ikkunat maalattiin kesällä 2012, mutta komeinta jälki on rakennuksen päädyssä, jossa on talon korkuinen seinämaalaus. Jukka Hakasen Hirvi ja Karhu -teoksessa hirvi (Suomi) ja karhu (Venäjä) kahvittelevat.

Teoksen värimaailma ja eläinten etukäpälien haarniskat on lainattu Karjalan vaakunasta, mutta vastoin vaakunan asetelmaa liikkeellä ei olla aseet tanassa.

Teos naapurusten liitosta sopii hyvin Lappeenrantaan, jonka talous nojaa tällä hetkellä vahvasti venäläisten turistien kulutustottumuksiin. Myös Tapanaisen talon paikalle nousevan kauppakeskuksen kannattavuuslaskemat perustuvat idästä tuleviin rahavirtoihin.

Silvennoinen sanoo, että toistaiseksi Venäjän läheisyyttä on Lappeenrannassa hyödynnetty lähinnä kaupallisesti.

”Asioita ajatellaan shoppailuna ja rahavirtoina, vaikka Pietarin läheisyyttä pitäisi hyödyntää myös kulttuurivaihtona.”

Silvennoisen ja hänen tovereidensa projektit eivät ole rajoittuneet tuomittujen talojen seiniin ja omaan galleriaan. He halusivat muuttaa galleriaksi kaupungin hylätyn vesitornin, mutta tiukat määräykset estivät hankkeen.

Kiasman organisoiman Heimo-projektin ansiosta vesitornille löytyi muuta käyttöä. Timo Vaittisen valoteos muutti tornin mystiseksi ufoksi, joka hallitsi lokakuun alkuun asti koko kaupunkia korkean mäen laelta.

Silvennoinen kertoo, että ryhmän edesottamukset ovat saaneet suopean vastaanoton. Tapanaisen taloprojektin jälkeen kaupungin asemakaava-arkkitehti toivotti heidät tulevaisuudessa tervetulleiksi myös ei-purettavien talojen seinille.

”Meille on hiljaisesti suotu sija. Monet tekevät taidetta hyvin avoimesti päiväsaikaan, eikä kukaan ole siitä ollut moksiskaan”, Silvennoinen kertoo.

”Hyväksyntä tukee luovaa ilmapiiriä, eikä teoksia putsata pois. Kaupungissa on muun muassa maalattu valotolppien huoltoluukkuihin taideteoksia ilman virallista lupaa. Kaupungin työntekijät ovat tarvittaessa jopa ruuvanneet valotolppien vääntyneet luukut takaisin paikoilleen. Osa tolpista on poistettu tietöiden alta ja siirretty taideteoksineen päivineen toiselle puolelle kaupunkia.”

Lappeenrannassa ei vielä ole luvallista graffitiseinää, mutta lokakuussa pitäisi ensimmäisen nousta Huhtiniemen kaupunginosaan, skeittipuiston yhteyteen.

”Tarkoitus olisi vetää siellä graffitikursseja nuorille – ja miksei aikuisillekin.”

Ville Färsaarten näyttely lokakuussa Helsingin Cafe Talossa.

Jari Tamminen