Lukuaika: < 1 minuutti

Älä urki!

Kamppailu kansalaisten yksityisyyden puolesta jalkautuu televisioon.

Eduskunnassa Lex Nokia -lempinimellä etenevä lakiehdotus herättää närää kansalaisten tietosuojasta kiinnostuneiden keskuudessa.

Yhteisöille, kuten kirjastoille, taloyhtiöille, kouluille ja yrityksille, ollaan antamassa oikeus seurata sähköpostiliikennettä, netin selailua, vertaisverkkojen käyttöä ja nettipuheluita. Kaikki tämä yrityssalaisuuksien nimissä.

Joukko Lex Nokiasta huolestuneita kansalaisia päätti tarttua toimeen ja perusti Urkintalaki.fi-sivuston. Nyt tekeillä on lakiehdotusta kommentoiva vastamainos.

Parhaillaan tuotannossa oleva vastamainosvideo aiotaan esittää maksullisena mainoksena kaupallisella televisiokanavalla kahdesti helmikuun 5. päivään mennessä. Ensimmäinen esityskerta on maanantaina 2. helmikuuta MTV3-kanavalla.

Television lisäksi video päätyy myös nettiin, ryhmän kotisivulle ja YouTubeen.

Tuotantokuluihin ja mainosaikaan tarvitaan noin 12 000 euroa, joka haalitaan kasaan keräyksellä. Varasuunnitelmakin on olemassa, mikäli tarvittavaa summaa ei saada koottua ajoissa.

”Tarvittaessa lainaamme rahat ja keräämme lisää lahjoituksia myöhemmin. Tällä asialla on niin kova kiire, että nyt ei voida jäädä aikailemaan”, hankkeen puuhahenkilö Anton Tamminen toteaa.

Pohjois-Amerikassa Adbusters-aktivistiverkosto on toistuvasti yrittänyt ostaa televisiokanavilta mainostilaa siinä onnistumatta. Urkintalaki.fi on saanut osakseen asiallista palautetta kaupallisilta kanavilta. Tällä hetkellä neuvotellaan mainosajan hinnasta.

http://urkintalaki.fi/

Voima julkaisi oman vastamainoksensa Lex Nokiasta numeron 10/2008. Lue myös juttu Voimasta.

Jari Tamminen