Elokuussa avattu Urbanstory on perinteisiä kahvilan, kaupan tai gallerian rajoja rikkova tila.
Elokuussa avattu Urbanstory on perinteisiä kahvilan, kaupan tai gallerian rajoja rikkova tila. Se on designmyymälän, äänimaisematilan ja positiivisen aktivismin sulatusuuni, jossa virikkeitä riittää jokaiselle aistille: liikkeestä löytyy vastuullisesti tuotettua muotia, ekoparfyymeja, äänitaideteoksia ja raakasuklaata.
Se on kohtaamispaikka kaikille. Ennen kaikkea Urbanstory on keskus eettisille ajatuksille ja teoille. Idean takana ovat ekoyrittäjät Tarja Castel ja Laura Hyytiäinen sekä äänitaiteilija Taina Riikonen.
Kaupan arvot ja aatteet kulminoituvat täysin uniikkiin konseptiin, aktivismisovituskoppiin.
”Sovituskoppi on yleensä paikka, jossa asiakkaat, etenkin naiset, ovat tyytymättömiä kehoonsa. Toivomme, että he olisivat tyytyväisiä itseensä ja tyytymättömiä johonkin muuhun”, Riikonen maalailee.
Aktivismisovituskoppi on yksityinen paikka yhteisölliselle vaikuttamiselle. Sen sisäseinissä on viikoittain vaihtuvia toteamuksia ja väitteitä, joilla asiakkaita rohkaistaan kansalaisaktiivisuuteen ja kriittiseen ajatteluun. Sovituskopista toivotaan versovan uusia ideoita, kontakteja ja projekteja.
Aktivismisovituskopilla on myös oma Facebook-sivu, jonka kautta tiedotetaan sovituskopissa käynnissä olevista kysymyksistä ja pohjustetaan keskusteluja. Sivu toimii kuitenkin vain alustana inspiroiville ajatuksille, sillä yksi syy aktivismisovituskopin syntyyn oli nimenomaan turhautuminen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan hiirenklikkausaktivismiin, joka jättää ihmiset etäisiksi.
”Virtuaalivaikuttamisella voi olla eri seuraukset kuin alun perin oli tarkoitus, tai sitten seurauksia ei ole lainkaan”, Castel huomauttaa.
Asiakkaiden kanssa toivotaan muodostuvan vuorovaikutustilanteita ja kriittistä keskustelua kuluttamisesta. Tällaisia kohtaamisia pääsee harvoin syntymään asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä esimerkiksi suurissa ostoskeskuksissa.
Ylettömän kuluttamisen ja elinkeinon ristiriita on tietenkin vaikea kysymys. Luonnonvarat hupenevat, mutta elantokin pitäisi hankkia. Ratkaisuna Urbanstoryn työntekijät esittävät simppelin ehdotuksen: entä jos ihmiset ostaisivat vähemmän, mutta panostaisivat laatuun?
Kaikkien tehokkuuteen perustuvien ketjuliikkeiden ja markettien keskellä Urbanstoryssa saa pysähtyä pohtimaan omia kuluttamistottumuksiaan raakamaitokahvin ääreen. Liikkeessä käydään jutustelemassa ja sovittelemassa ja ostopäätökseen käytetään aikaa. Tuotteensa voi palata noutamaan toisella kertaa.
”Urbanstorya voisi kuvailla lifestyle- eli elämäntapaliikkeeksi, mutta kyseessä on ennemminkin elämänvalintaliike. Päivittäiset valintamme näkyvät laajemminkin kuin vain omassa elämässämme. Siksi jokainen päätös, jonka teemme, on eettinen valinta”, Castel sanoo.
Urbanstory, Katariinankatu 1, Helsinki.
Anna Kankaanpää