Maailma lyhyesti: Adbusters on yrittänyt vuodesta 1989 ostaa televisioyhtiöiltä mainostilaa siinä onnistumatta.
Kanadalainen kulutuskriittinen järjestö Adbusters voitti välierän 20 vuotta kestäneessä oikeustaistelussaan kahta kanadalaista televisioyhtiötä vastaan. Adbusters on yrittänyt vuodesta 1989 ostaa televisioyhtiöiltä mainostilaa siinä onnistumatta.
Vetoomustuomioistuin kumosi huhtikuun alussa yksimielisesti Kanadan korkeimman oikeuden päätöksen, jossa korkein oikeus kieltäytyy ottamasta Adbustersin kannetta käsiteltäväkseen.
Adbustersin ajama kanne on ennakkotapaus. Järjestö perustelee oikeuttaan ostaa mainosaikaa kansalaisoikeuksilla. Televisioyhtiöt hallinnoivat yhteistä ilmatilaa, ja näin ne ovat velvoitettuja laskemaan taajuuksilleen sananvapauden nimissä kaikki halukkaat samoilla ehdoilla kuin kaupalliset tahot.
Kansalaisille pitää Adbustersin mukaan myös taata mahdollisuus vastaanottaa yleishyödyllistä informaatiota. Muun muassa kulutusvastaiset Älä osta mitään -päivän tv-mainokset ovat säännönmukaisesti jääneet ilman mainostilaa.
Kanadassa neljä suurta mediakonsernia hallitsee kolmea neljäsosaa Kanadan mediakentästä. Adbusters harkitsee vastaavan kanteen nostamista myös Yhdysvalloissa.
Suomessa Adbusters toimii Voima-lehden alaisuudessa. Fifissä julkaistaan kaikki Voiman julkaisemat vastamainokset.
Artikkeli Adbustersista Voiman numerossa 2/2007. www.voima.fi
fifi.voima.fi