Lukuaika: 2 minuuttia

Raiteilla lähelle ja kauas

Helsingin rautatieasemalla muistan vapauden tunteen: uuden alun yliopistossa, uudessa kaupungissa. Metromatka kotiin tuntuu yhä mukavan helsinkiläiseltä – paitsi silloin, kun metro on myöhässä.  Arjen lisäksi raiteet muistuttavat seikkailuista Euroopassa. 

Junareitti on kestävin vaihtoehto matkustaa kautta Suomen ja Euroopan, lähelle ja kauas. Junaliput eivät kuitenkaan ole kaikkien ulottuvilla. Puolentoista tunnin junamatka Brysselistä Pariisiin maksaa junalla 90 euroa, lentäen 60 euroa. 

Se, että lento on halpa, ja juna on kallis, on poliittinen päätös. Kiitos ilmastoaktivistien ja tutkijoiden, päättäjät ovat vihdoin huolissaan ilmastonmuutoksesta, ja raiteet on hoksattu yhdeksi ratkaisuksi. Mediassa kaikki rakastavat raiteita, mutta konkreettiset teot ovat jääneet jälkeen lupauksista. Tämä täytyy korjata.

Junareittejä ja erityisesti yöjunia on karsittu rajusti 2000-luvun aikana. Ranskassa on enää muutama yöjunayhteys jäljellä. Saksan valtion rautatie myi loputkin yöjunakalustonsa neljä vuotta sitten. Raiteiden kunnostamisen ja laajentamisen sijaan katse on ollut leikkaamisessa. Monet matkat taittuisivat tutkitusti kätevimmin junalla, mutta päättäjät ovat tukeneet sen sijaan lentoliikenttä. 

Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat pitkään nauttineet suorista ja epäsuorista valtion tuista ja verohelpotuksista. Niiden arvo on joka vuosi kymmeniä miljardeja euroja.  Koronakriisin aikana pelkästään Ranska ja Saksa ovat tukeneet lentoyhtiöitään yli 15 miljardilla eurolla. Junayhtiöiden saamat tuet jäävät tästä hyvin kauas. Olisi loogista, että ympäristön hyvinvointia ja junia julkisesti kannattavat puolueet toteuttaisivat ajatusta myös käytännössä, mutta olemme vihreissä jääneet liian usein yksin, kun olemme esittäneet muutoksia rahojen jakoon. Tähän toivon nopeaa muutosta.

Myös hyvää kehitystä onneksi tapahtuu. Euroopan parlamentti julisti vuoden 2021 Euroopan rautateiden teemavuodeksi, mikä oli iso voitto vihreille. Tämä tuo huomiota ja resursseja raiteiden kehittämiseen. Samaan aikaan Itävalta, Ranska, Saksa ja Sveitsi pääsivät sopuun Euroopan yöjunaverkoston henkiin herättämisestä suurimmalla laajennuksella vuosikymmeniin. Reittejä on tarkoitus laajentaa myöhemmin myös pohjoismaihin. 

Määrätietoinen, fiksusti toteutettu ilmastopolitiikka sujuvoittaa samalla ihmisten arkea ja elämää. Tammikuussa julkaistiin vihreiden uusi raidesuunnitelma, jolla saataisiin jopa miljoona suomalaista sujuvan ja kattavan lähijunaliikenteen pariin. Lähijunien päästöt ovat jopa 98 prosenttia henkilöautoliikennettä pienemmät, ja pitkilläkin matkoilla päästöjä kertyy vain murto-osa lentämiseen verrattuna.

Luontoa suojelevista valinnoista täytyy tehdä nykyistä helpompia, ja aidosti kilpailukykyisiä. Siksi lentoliikenteen kohtuuttomat tuet on saatava kuriin, ja junaliikenteen kehitystä on tuettava yhtä innokkaasti, kuin juhlapuheissa lupaillaan.

Toivottavasti pääsemme tulevaisuudessa yöjunalla Brysseliin, Berliiniin ja minne vain!

  • 2.3.2021
  • Kirjoittanut voima