Viimeisen vuosikymmenen aikana ylivelkaantuminen on lisääntynyt huimasti Suomessa. Koronakriisi ajoi entisestään jo velkaantuneita pahempaan ahdinkoon. Etenkin surullinen kehityssuunta on, että naisten ylivelkaantuneisuus on lisääntynyt ja naisten euromääräiset ulosottovelat kasvaneet. Pitkittynyt velkakierre on pahimpia syrjäytymiseen johtavia tekijöitä ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden aiheuttaja.
Velkaantumiseen liittyy usein ikävä stigma, että ihminen ei osaisi huolehtia itse omista raha-asioistaan. Asia ei kuitenkaan ole läheskään aina näin. Pandemian aiheuttama epävarmuus työmarkkinoilla ja massalomautukset ovat osoittaneet, että kukaan meistä ei voi täysin ennustaa tulevaa ja menojaan.
Lähes joka kymmenes suomalainen kantaa maksuhäiriömerkintää. Suomessa asian vakavuuteen on jo herätty, mistä kertovat pian voimaan astuvat lakimuutokset maksuhäiriömerkintöjen rekisteröintiä säätelevään luottotietolakiin sekä esitys positiivisesta luottotietorekisteristä.
EU:ssa parhaillaan keskustelussa oleva kuluttajaluottodirektiivin uudistaminen on yksi unionin keinoista puuttua kasvavaan ylivelkaantumiseen. Työskentelin mukana Euroopan parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunnan kuluttajaluottodirektiiviä koskevassa lausunnossa. Pidin tärkeänä, että markkinoiden jatkuvassa murroksessa kuluttujaa kohdellaan reiluin pelisäännöin.
Mielestäni kuluttajan maksukyvyn arvioinnissa ei tulisi jatkossa ainoastaan syynätä liiaksi maksuvalmiutta lainan myöntämisen hetkellä, vaan tarkastella ihmisen tilannetta kokonaisuutena. Tämä näkyy tarpeellisena esimerkiksi tilanteissa, kun lainanhakija on opiskelija tai työtön, mutta joka olisi ottamassa lainan työmatkakulkemiseen tarkoitettua autoa varten.
Direktiiviuudistuksella on myös toinenkin tärkeä tehtävä, joka on pyrkiä suitsimaan rehottavaa kulutusluottomarkkinaa. Digitalisaatio tuo jatkuvasti uusia ja uudenlaisia, jopa hyvinkin aggressiivisella markkinoinnilla varustettuja pikaluottoja myöntäviä toimijoita alalle, jolloin yhteisen sääntelyn katsastaminen tulee tarpeeseen. Läpinäkyvyyden lisääminen on ehdottoman tärkeää, jotta kuluttajalle ei jää epäselväksi esimerkiksi jyrkät korkoehdot hänen sitoutuessaan lainaan.