Kriittisen Gallerian vuoden 2025 aloittaa
KHOLOD HAWASH
10.1. – 23.2.2025
Avajaiset torstaina 9.1.2025 klo 18–20
KHOLOD HAWASH (s.1977) on irakilaissyntyinen, Suomessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Kun Irakista tuli hengenvaarallinen hänelle ja hänen taiteilijamiehelleen — heidän ammattinsa vuoksi — he lähtivät maasta ja päätyivät ensin Jordaniaan, sitten Suomeen, tammikuussa 2019, Artists at Risk -organisaation avulla.
Hawashin teokset ovat tekstiilitaidetta. Hän tekee ne leikkaamalla erivärisistä kankaista muotoja ja ompelemalla niitä käsin suorakaiteen muotoiselle pohjakankaalle. Tekniikka on suunnilleen sama kuin tilkkupeittoa tehtäessä, mutta Hawash käyttää sitä maalauksellisten kuvien tekemiseen — hänen käsissään kankaiden kappaleet muuttuvat muodoiksi ja väripinnoiksi ja ompelulanka viivapiirustukseksi.
Hawashin teoksissa on vertauskuvallisia, figuratiivisia tilanteita tai tapahtumia — ne ovat siis allegorioita. Hän on feministitaiteilija: useimpien hänen teostensa päähenkilö on naishahmo, joka tavoittelee vapautta ja emansipaatiota.
Hänen kuva-aiheensa ovat yksinkertaisia, ja myös kuvien sanoma — ainakin sanoman päällimmäinen kerros — on usein heti selvä. Eräs teos kuvaa kahlittua naista, jonka ympärillä leijuu avaimia. Toisessa teoksessa kaksi alastonta naista rimpuilee käärmeet ja tikapuut -pelissä. Kolmannessa teoksessa meitä katsoo nainen pistooli kädessään, mutta pistoolin piipusta törröttää kukka ja naisella on liittolaisinaan lintu, lisko ja verenpunainen aurinko.
Nämä kuvaideat ovat iskeviä, välittömästi ymmärrettäviä, mutta samalla ne ovat kelle tahansa taiteilijalle vaikeita, sillä useimpien käsissä näistä syntyisi latteita teoksia. Hawashin käsissä ei, sillä hän toteuttaa visuaaliset ideansa niin herkällä ja vivahteikkaalla tyylillä.
Hän käyttää huumaavan värikylläisiä värejä, usein suoraa vastavärikontrastia, mutta laittaa niiden lomaan ja rinnalle myös murrettuja värejä tai kuvioituja pintoja, eikä kokonaisuus silti koskaan puuroudu, vaan kuhisee elämää — eli sisältää sekä harmonisia että riitasointuisia kontrasteja. Koska hän piirtää ompelemalla, eli menetelmällä, joka ei ole yhtä ketterä kuin kynä tai sivellin, hän on opetellut ilmaisemaan mahdollisimman paljon mahdollisimman vähillä viivoilla.
Väkevän tyylinsä ansiosta Hawash pystyy toteuttamaan hyvinkin yksinkertaisen kuvaidean koskettavalla tavalla… …ja hän osaa myös rakentaa yksinkertaiseenkin kuva-aiheeseen monimerkityksellisyyttä. Englanniksi sanotaan ”you can’t eat your cake and keep it too”, kun kuvataan valintatilannetta, jossa kaksi hyvää vaihtoehtoa ovat toisensa poissulkevia. Aina ne eivät kuitenkaan ole. Kuin hyvä runoilija, Hawash osaa tehdä teoksia, jotka ovat joltain osin selviä kuin liikennemerkit, mutta samaan aikaan niissä on yhtä tärkeitä moniselitteisiä ja kirjaimellista tulkintaa pakenevia puolia.
Kholod Hawash on yksi suosikkejani suomalaisten ja/tai irakilaisten nykytaiteilijoiden joukossa. En ole mielipiteeni kanssa yksin. Hänen teoksiaan on muun muassa Kiasman kokoelmissa . Vuonna 2022 hän sai William Thuring -pääpalkinnon, jonka myöntää Suomen Taideyhdistys. Vuonna 2024 hän edusti Suomea Venetsian Biennaalin Pohjoismaisessa paviljongissa, Lap-See Lamin työryhmässä, joka toteutti monitaiteellisen teoksen The Altersea Opera.
Helsingissä, 1.1.2025,
Teemu Mäki
Lisätietoa: https://kriittinengalleria.fi/
Critical Gallery’s year 2025 starts with
KHOLOD HAWASH
10.1.–23.2.2025
Opening on Thursday 9.1.2025 at 18-20.
KHOLOD HAWASH (b.1977) is an Iraqi-born visual artist living and working in Finland. When Iraq became too dangerous for her and her artist husband — because of their profession — they left the country and ended up first in Jordan, then in Finland, in January 2019, with the help of Artists at Risk organization.
Hawash makes textile art. She makes her works by cutting shapes out of different colored fabrics and hand-stitching them onto a rectangular base fabric. The technique is much the same as for making a quilt, but Hawash uses it to create painterly images — in her hands, pieces of fabric become shapes and colors and the sewing thread becomes a line drawing.
Hawash’s works contain metaphorical, figurative situations or events — they are therefore allegories. She is a feminist artist: the protagonist of most of her works is a female character seeking freedom and emancipation.
Her subjects are simple and the message — at least the top layer of the message — is often immediately clear. One work depicts a chained woman with keys floating around her. In another, two naked women are writhing around in a game of snakes and ladders. In a third, a woman with a pistol in her hand looks at us, but a flower bursts from the barrel of the pistol and she is allied with a bird, a lizard and a blood-red sun.
These visual ideas are striking, immediately understandable, but for any artist they are also difficult, because in most hands they would turn into banalities. Not in Hawash’s hands, as she executes her visual ideas with such a delicate and nuanced style.
She uses dazzlingly saturated, often complementary, colors, but also intersperses and juxtaposes them with muted colors or patterned planes, and yet the whole is never muddy, but bursts with life — which means that it contains both harmonious and dissonant contrasts. Because she draws by stitching, a method less nimble than pencil or brush, she has learned to express as much as possible with as few lines as possible.
Thanks to her vibrant style, Hawash is able to realize a very simple visual idea in a touching way… …and she is also able to inject a simple visual idea with multiple layers of meaning. In English, there is a saying, ‘you can’t eat your cake and keep it too’, which is used to describe a choice situation where two good options are mutually exclusive. But they are not always. Like a good poet, Hawash can create works that are in some ways as clear as road signs, but at the same time have equally important ambiguities that defy literal interpretation.
Kholod Hawash is one of my favorite Finnish and/or Iraqi contemporary artists. I am not alone in my opinion. Her works are in the collections of Kiasma , among others. In 2022, she was awarded the Willian Thuring Foundation Prize by the Finnish Art Association. In 2024, she represented Finland in the Nordic Pavilion of the Venice Biennale, in Lap-See Lam’s working group, which made the multidisciplinary work The Altersea Opera.
Helsinki, 1.1.2025,
Teemu Mäki
More info: https://criticalgallery.fi