Entistä useampi suomalainenkin klikkaa itsensä joululahjaostoksille kiinalaisiin verkkokauppoihin, kuten Temuun ja Sheiniin. Edukkaat hinnat ja nopeat toimitukset ovat tehneet Temusta maaseudun suosituimman verkkokaupan. Myös addiktoivilla algoritmeilla saattaa olla osuutta asiaan: nämä verkkokaupat luovat tarpeita, joita emme osanneet kuvitella meillä olevankaan. Shoppailukokemus on usein pelillistetty, joten verkkokaupan selailu on stimuloivaa ajanvietettä.
Euroopan komissio on avannut digipalveluasetuksen (DSA) nojalla Temua koskevan tutkinnan. Temua epäillään muun muassa harhaanjohtavista mainoksista, väärennetyistä arvosteluista ja puuttuvista tuotetiedoista. Oma lukunsa on kiinalaisista verkkokaupoista ostettujen tuotteiden tuoteturvallisuus. Eräässä koeostossa 80% testatuista leluista ei täyttänyt eurooppalaisia turvallisuusvaatimuksia. Tuskinpa kukaan meistä tietoisesti valitsisi tällaisia leluja pukinpussiin!
Teen parhaillaan työtä parlamentissa sen eteen, että komissio laittaa verkkokauppojen villin lännen kuriin. Erityisesti Kiinasta käsin toimivat verkkokaupat täytyy saada noudattamaan sääntöjämme. On epäreilua, että eurooppalainen yritys, joka varmistaa myymiensä tuotteiden täyttävän laatu- ja turvallisuusvaatimukset osana hankintaprosessiaan, joutuu kilpailemaan vaatimuksista piittaamattomien kiinalaiskauppojen kanssa. Vääristynyt kilpailu heikentää yritysten toimintaedellytyksiä ja uhkaa eurooppalaisia työpaikkoja.
Temun, Sheinin ja muiden vastaavien toimijoiden syynääminen on välttämätöntä myös työntekijän oikeuksin näkökulmasta. Erityisesti Sheinia vastaan on viime vuosina esitetty raskaita syytöksiä esimerkiksi pakkotyövoiman käytöstä. Vastikään yritys raportoi itse puuttuneensa sisäisissä tarkastuksissa paljastuneisiin lapsityövoimatapauksiin. Se, että yritys on ainakin pintapuolisesti alkanut puuttua väärinkäytöksiin hankintaketjuissaan, kertoo ulkoisella paineella olevan merkitystä.
Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se ei luultavasti ole totta. Tämä vanha viisaus pätee myös nettiostoksilla. Kuluttajien valistaminen on tärkeää, mutta vastuuta verkkokaupan eettisyydestä ja tuoteturvallisuudesta ei voi sysätä vain yksilöille. EU on riittävän suuri toimija laittamaan verkkokaupat kuriin ja vaatimaan oikeudenmukaista kilpailua.
Maria Guzenina
Euroopan parlamentin jäsen