Esittävä taideKirjoittanut Tuomas Rantanen

Wauhausin tanssiteos kuvaa uusiutumisen ihmettä kaikessa raadollisuudessaan

Lukuaika: < 1 minuutti

Wauhausin tanssiteos kuvaa uusiutumisen ihmettä kaikessa raadollisuudessaan

Wauhaus on hyvin erilaisista teoksistaan tunnettu monitaiteinen kollektiivi. Suurenmoisessa sotkussa yleisölle tarjottiin kaivinkonebalettia maastoretkellä, Kansallisteatterin Sapiensissa ihmisiä esittivät naamiohahmot ja yhä kiertävässä The Companinionissa yksi katsoja kerrallaan saa tehdä tuttavuutta robottikoiran kanssa.

Reneissance on tavanomaisempi tanssiteos esitystaiteellisilla kierteillä. Sen nimi viittaa enemmän ajattomaan uudelleen syntyiseen kuin tiettyyn historialliseen ajanjaksoon. Esitys on surrealistisena hehkuneisiin ennakkokuviin verrattuna lavasteiltaan ja puvustukseltaan yllättävän askeettinen.

Sen viisi tanssijaa tuntuvat ensin etsivät yhdessä ja erikseen omaa suhdettaan ruumiiseensa  Esityksen käännekohdassa tanssija varustautuu kahdeksalla rinnalla, joiden eritteet ensin ravitsevat muita ja lopulta suihkulähteenä tarjoavat heille vapauttavan puhdistuksen. Elämän ja kuoleman kierron kuvauksen alta huokuu Rooman rappio ja kulttuurisen kannibalismin rujo läsnäolo.

Esitykset Tanssin talossa päättyvät 14.12. Teos jatkaa kiertueohjelmistossa. Pipsa Longan ja Wauhausin Neljän päivän läheisyys palaa & Espoon teatterin ohjelmistoon 17.–29.1.2025.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.