Lukuaika: < 1 minuutti

Näpit irti toisen takalistosta

Jollekulle jokainen työpäivä voi olla kauhistus. Tuleeko vaanija työpaikalle, tarttuuko joku taka­listoon, kun täyttää hyllyjä, kantaa täyttä tarjotinta tai poimii roskia? Tönäiseekö joku tai raivoaa ihan muuten vain? Entä jos joku lähtee seuraamaan sinua töistä lähtiessäsi, tai kyylää somessa?

Toisille tällaista voi tapahtua joskus, mutta palvelualoilla töitä tekeville sitä sattuu paljon. PAMin jäsenkyselyssä kaksi kolmesta sanoo kokeneensa työpaikalla asiakkaiden taholta erilaista epäasiallista käytöstä ja häirintää.

Sietämätöntä, suurten otsikoiden aihe – eikö vain? Otsikoita tuleekin, jos viihdetähti, kansanedustaja, tai muu julkisuudesta tuttu jää kiinni tai on kohteena. Julkisuus voi toimia pelotteena, mutta kun asialla ovat kaikenlaiset ihmiset ja kohteena tavalliset työntekijät, ei julkisuuden valokiila yllä sinne asti.

Huonon käytöksen teemaviikot alkavat, kun joulu lähestyy. On pikkujouluja ja pikkuhiprakkaa, ostosstressiä ja muuta kiirettä, mutta huonoon käytökseen ei minkään pitäisi oikeuttaa.
MeToo:n  ansiosta tilaisuuksissa ja yleisötapahtumissa on tullut tavanomaiseksi, että niissä on häirintäyhdyshenkilöt. Se on hyvä, mutta tapahtumapaikkojen henkilökuntaan suojelu ei yleensä yllä. Jokainen voi kuitenkin puuttua asiaan, jos omassa seurueessa joku käyttäytyy huonosti. Tuntemattomallekin voi osoittaa, jos hänen käytöksensä ei ole ok.

PAM on pohjoismaisten matkailu- ja ravintola-alan liittojen kanssa monena vuonna toteuttanut asiakkaisiin vetoavan Not on the Menu -kampanjan ja Kaupan Liiton kanssa Ollaan ihmisiksi -kampanjan. Meihin yksilöihin vetoaminen ei tässäkään asiassa kuitenkaan pelkästään riitä.

Työnantajilla on vastuu työntekijöidensä työturvallisuudesta. Työnteko ilman häirintää on osa sitä. Menettely­tavoista pitäisi olla työpaikoilla sovittu ja kaikki, myös ekstraajat, pitäisi perehdyttää niihin. Asiakas ei ole aina oikeassa eikä kenenkään työhön kuulu tulla ahdistelluksi.

Hallitus on luvannut lain, jonka perusteella voitaisiin hakea henkilön lähestymiskieltoa vastaavaa yrityslähestymis­kieltoa. Sen säätämisessä on tärkeä huomioida myös työturvallisuus, eikä keskittyä vain toistuvien myymälävarkauksien estä­miseen.

Annika Rönni-Sällinen
Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja
@RonniSallinen  •  Instagram ronnisallinen

  • 11.11.2024
  • Kirjoittanut voima
  • Kuvat Eeva Anundi