Esimerkiksi Martin Scorsesen Taksikuskin (1976) ja Kuin raivo härkä (1980) elokuvien käsikirjoittajana tunnetun Paul Schraderin konkarimainetta vahvistavat myös esimerkiksi hänen ohjaamansa Kissaihmiset (1982) ja American Giogolo (1980).
The Card Counterin tarina kertoo irakilaisen Abu Ghraibin vankilan kidutuksiin osallistuneesta amerikkalaisesta sotilasta (Oscar Isaac), joka torjuu synnintuntoaan omistautumalla uhkapeliammattilaisen ankean toisteiseen elämänarkeen. Elokuva on teemallisesti osin samasta puusta veistetty kuin muutaman vuoden takainen First Reformed (2017), jossa päähenkilönä nähtiin perhetragedian jälkeen uutta alkua etsivä traumatisoitunut sotilaspappi. Molemmat elokuvat istuvat myös Schraderin kalvinistisen maailmankuvaan.
Käsikirjoittajana Schrader hallitsee juonen hitaan kypsyttelyn ja yllättävien käänteiden dramaturgian. Ohjaajana hän taitaa vahvan intensiteetin ylläpidon. The Card Counterin kuvaus on kekseliästä. Tavanomaisuudesta poikkeava musiikki luo outoa jännitettä amerikkalaisen autokaupunki- ja kasinomiljöön sietämättömään estetiikkaan.
Elokuva roolihahmot ovat enemmän ideaalityyppejä kuin oikeita henkilöitä. Tämä näkyy muun muassa sovinnaisena sukupuoliroolituksena. Elokuvassa näennäisesti kritisoidaan USA:n terrorisminvastaisen sodan sisältämää kidutuspolitiikkaa, mutta tarjolla oleva analyysi ei ole erityisen yhteiskunnallinen, ja annettavat ratkaisut ovat moraaliltaan pulmallisia. Sen sijaan, että elokuvassa kristillisesti sävytetty synnistä vapautuminen ja armo löytyisivät pahojen tekojen hyvityksestä niistä eniten kärsineille, lunastus ollaan löytävinään siitä, miten pahaa voi kierrättää ja kohdistaa kostona saatanalliseksi kuvattuun alkulähteeseensä.
Paul Schrader: The Card Counter
Ensi-ilta 26.11.
***