Suomen Journalistiliiton (SJL) jäseniksi voivat nykyään hakea journalistien lisäksi esimerkiksi tiedottajat, viestintäyrittäjät, ammattibloggaajat ja kustannustoimittajat. Journalistiliiton puheenjohtajan Hanne Ahon mukaan jäsenrajojen avaaminen lähti siitä, että moni freelance-journalisti teki journalismin lisäksi esimerkiksi viestintätöitä.
”Oli mahdoton ajatus, että heidät olisi erotettu liitosta sen takia, että vaikkapa torstaisin he tekivät viestintää, kun muuna aikana olivat täysimittaisia journalisteja. Tänä päivänä SJL:ään voi liittyä myös pelkästään viestintätyötä tekevä”, Aho kertoo.
Aho toivottaa myös bloggarit ja vloggarit tervetulleiksi, vaikka heitä on liitossa toistaiseksi vähän. Ahon mukaan SJL:n laajemmat jäsenrajat eivät kuitenkaan tarkoita journalismin kriteerien laajentumista.
”Journalismia ei määrittele väline. Tärkein raja ei kulje painetun sanan ja blogin välissä, vaan journalismin ja viestinnän tai mainonnan välissä. Erityisen tärkeää on, että journalistit, viestijät ja mainostajat tietävät missä journalismin ja viestinnän raja kulkee, eivätkä yritä sitä hämärtää. Ammattilainen pitää rajasta tiukasti kiinni”, Aho painottaa.
”Rajasta kiinni pitäminen on myös kuluttajan ja lukijan etu, ja sen me olemme heille velkaa. Vaikka medialukutaitoa peräänkuulutetaan, ammattilainen ei voi olettaa, että lukija tietää rajan.”