Brittisarjan palkkatappajan suurin haaste ei ole murhaaminen.
Huppupäinen hahmo vetää esiin aseen ja lähtee seuraamaan aution parkkihallin katolla kulkevaa miestä. Huppupää ampuu ja mies kuolee. Autoonsa palattuaan hahmo paljastaa tyylitellyt kiharansa ja lisää huulipunaa.
Hit and Miss -draaman päähahmo on yhdysvaltalaisen Chloë Sevignyn esittämä Mia: transsukupuolinen palkkatappaja, jonka ainoa ihmiskontakti tuntuu olevan mahakas gangsteri-toimeksiantaja. Töissä Mia pukeutuu löysiin, mustiin vaatteisiin, mutta vapaa-aikansa hän viettää värikkäissä ja naisellisissa asuissa.
Vaikka vuonna 2012 ensiesityksensä brittiläisellä Sky Atlantic -kanavalla saaneen Hit and Missin lähtökohdat lupaavat vauhdikasta väkivaltaviihdettä, toteutus nojaa perinteiseen brittirealismiin. Suurkaupungin sykkeen sijaan hahmot tallustelevat Yorkshiren ruohikoissa, ja kurvikkaiden urheiluautojen paikalla pihamaalla seisoo sikoja.
Käsikirjoittaja Paul Abbottilla oli alun perin idea kahteen tv-sarjaan. Toinen olisi kertonut transsukupuolisesta äidistä ja toinen palkkamurhaajasta. Kun kumpikaan ei tuntunut ihan oikealta, Abbott lätkäisi ne yhteen. Syntyi kuusiosainen sarja transsukupuolisesta tappajasta, joka saa kuulla siittäneensä lapsen menneisyydessään.
Kun Mia saapuu tapaamaan entistä heilaansa, tämä on ehtinyt kuolla. Eksältä on jäänyt neljä lasta – yksi Mian oma – joiden ränsistyneeseen maalaiskotiin uusi äiti muuttaa isompien lasten vastarinnasta huolimatta.
Hit and Miss on yllätyksellistä draamaa, joka venyttää perheen käsitystä tavallistakin pidemmälle. Kuten Mia itse sanoo ”family’s got fuck all to do with blood”, eli verisiteillä ei ole paljoakaan tekemistä perheen kanssa.
Siinä missä esimerkiksi komediasarja Moderni perhe on uskaltautunut tuomaan siistiin porvarismiljööseen yhden homoparin, Hit and Miss tuo transsukupuolisen vanhemman kaiken lisäksi todellisuuteen, jossa on olemassa teiniraskauksia, perheväkivaltaa ja päihteitä.
Yhteiskunnan marginaaliin sijoittuva perhekuvaus ei olekaan kovin kaukana toisesta Abbottin luomasta sarjasta Hävyttömät. Hit and Miss pelaa tosin niukemmalla huumorilla.
Etenkin transsukupuolisuuteen suhtaudutaan totisuudella, mutta ei onneksi ylivarovaisesti. Ensimmäisen jakson alkumetreillä Chloë Sevigny astuu alastomana peilin ääreen. Näyttelijän kroppaan kiinnittyvät niin naiselliset rinnat kuin jalkojen välissä lepäävä peniskin.
Penis on tietenkin proteesi. Muutamia riitasointuja sarjan vastaanotossa syntyi siitä, ettei rooliin otettu transsukupuolista ihmistä. Kuva on kuitenkin tehokas, kun siinä esitelty vartalo kuuluu tunnetulle naisnäyttelijälle.
Sevignyn läsnäolo saa otoksen aluksi näyttämään tavanomaiselta naiskroppaa esittelevältä ja hyvin vähän juonenkuljetukseen liittyvältä hetkeltä. Odotusten rikkominen yhdellä peniksellä pakottaa katsojan kuitenkin ajattelemaan ja peilaamaan omia reaktioitaan. Voisiko vartalo olla kaunis, seksikäs ja tehokas riippumatta siihen kiinnittyneiden värkkien mallista ja yhdistelmästä?
Hit and Miss (UK 2012). Yle Areena 30.6.2014 saakka.
Kaisu Tervonen