Aiheina kuvataiteilija Jani Leinonen & Ronald McDonald, JCDecaux’n juomapolitiikkakampanja ja Aatos Erkon perintö.
Oikeussalidraama
Kuvataiteilija Jani Leinonen esiintyy Helsingin käräjäoikeudessa kesäkuun alussa. Performanssi liittyy Leinosen viime vuoden helmikuussa toteuttamaan taideprojektiin, jonka osana pihistettiin ja mestattiin Ronald McDonald -mainosnukke. Giljotiinilla suoritettua mestausta edelsi netissä julkaistu, terroristeilta muotokielensä lainannut video, jossa vaadittiin pikaruokaketjua parantamaan tapansa.
Aikaisemmin Leinosta on uhkaillut ainakin Raisio Oyj, joka kiukustui Leinosen Elovena-paketteihin pohjautuvista töistä. Leinonen löi saamansa uhkailukirjeen kehyksiin ja myi sen taidekeräilijälle. Nähtäväksi jää, mitä Mäkkärin kiukuttelusta seuraa.
______________
JCDecaux: Mainokset eivät lisää kulutusta!
Ulkomainosyhtiö JCDecaux’n Joisitko vähemmän? -kampanja julistaa, että alkoholimainokset eivät lisää alkoholin myyntiä. Semisti kilarin ja täysin skitson julkilausuman takana on pelko alkoholimainontaa säätelevän lainsäädännön kiristämisestä. Facebook-kyselyn lisäksi JCD hakee botnea väitteelleen Taloustutkimuksen toteuttamasta kyselystä.
Vaikka Talkkarin kysely on otokseltaan edustava (n=1 009), kysymyksenasettelu on ongelmallinen. ”Jos alkoholimainonta kiellettäisiin, uskotteko sen vähentävän alkoholin käyttöänne?” -kysymyksen vastauksilla ei tee mitään, koska kuluttajan on melko mahdotonta arvioida mainosten todellista vaikutusta kulutuskäyttäytymiseensä. Mainonnalla luodaan myös alitajuisia tarpeita, jotka eivät suinkaan ole kuluttajalle itselleen selviä.
______________
Kulttuuripommi haudan takaa
Kesän suurimman kulttuuripommin pamautti mediamoguli Aatos Erkko, joka vielä haudan takaa pistää tulevaisuuden suomalaisen tiede- ja kulttuurielämän uusiksi. Hän testamenttasi Jane & Aatos Erkon säätiölle valtavan omaisuuden. Säätiön varat nousevat lähes 900 miljoonaan euroon, ja säätiö kasvaa käytännössä yhtä suureksi kuin Kulttuurirahasto.
Mielenkiintoiseksi Jane & Aatos Erkon säätiön tekee laaja tukipolitiikka. Se on tukenut niin Marttaliittoa, Bostonin balettia, satamajäänsärkijä Turson peruskorjausta, Meilahden sairaalan leikkausrobotin hankintaa, Sarjakuvan tiedotuskeskusta kuin Suomen Majakkaseuraakin. Summat ovat vaihdelleet muutamasta tonnista yli miljoonaan euroon. Säätiöllä on jatkuva haku. Kaiken kukkuraksi se omistaa Hesarista lähes neljäsosan. Säätiöstä tuli mediamoguli.
Koonnut: Kimmo Jylhämö & Jari Tamminen