Luontoystävällinen pesuainetehtailu alkaa energiapihistä laitoksesta.
Ecover on belgialainen pesuainemerkki, joka panostaa tuotteidensa ympäristöystävällisyyteen. Voiko pesuaine todella olla ekologinen? Kotimainen Ole Hyvä Luonnontuote haluaa tarjota aidosti kestävän vaihtoehdon. Voiman toimittaja vieraili molempien pesuainevalmistajien tehtailla.
Ekologiset laitokset
Ecoverin tehdas Pohjois-Belgian Mallessa on jo itsessään nähtävyys. Se on rakennettu 85-prosenttisesti uusiokäytetyistä materiaaleista, ja kaikki valaistus on joko luonnonvaloa tai ledejä. Katto on lämpötilaa säätelevä viherkatto.
”Katolla pesii meriharakka. Sen lisäksi sinne on muodostunut ihan oma biotooppinsa, siellä asuu ötököitä ja sudenkorentoja, joilla ei ole lähellä samankaltaista asuinympäristöä”, Jim Castelein kertoo. Hän on Ecoverin Pohjois-Euroopan ja Venäjän aluejohtaja. Castelein johtaa neljän hengen vierailijaryhmäämme Ecoverin kahdella tehtaalla Belgiassa ja Ranskassa.
Ecoverin tarina alkaa vuodesta 1979, belgialaisesta autotallista ja halusta kehitellä ekologisia pesuaineita. Nyt tuotteita on 35 erilaista ja työntekijöitä lähes 200. Tuotteita on myynnissä yli 40 maassa.
”Joudumme miettimään, mitä asiakkaat haluavat. Nyt harkitsemme wc-raikastimia, vaikka ne ovat aika turhia. Haluamme kuitenkin tarjota tällaisista hittituotteista ekologisen vaihtoehdon, jos ihmiset haluavat niitä käyttää”, Castelein selvittää.
”Harkitsimme pitkään omien pesupähkinöiden markkinoimista, vaikka niiden pesuteho on pieni. Lämmin vesi tekee aika paljon.”
Ecoverin tehtaat ovat tuotantolaitoksia, eikä tuotteita tehdä hippimeiningillä.
”Se, että teemme ekologisia tuotteita, tarkoittaa, että meidän täytyy olla vielä vähän tarkempia kuin muiden”, kansainvälinen operaatiojohtaja Karim Ziane sanoo.
Tuotteet testataan tehtaiden laboratorioissa vähintään kolmeen kertaan.
Ecoverilaiset toistavat, että he haluavat ajatella eteenpäin. He ovat kehitelleet plantastic-nimisen pullon, jonka raaka-aine on sokeriruo’osta valmistettu polyeteeni. Ainoastaan pullojen korkkia ei vielä tehdä luonnonmukaisemmasta muovista.
”Lisäksi kasvaessaan sokeriruoko sitoo hiilidioksidia.”
Tiskiaineisiin Ecover tarvitsee suolaa, ja sen tuotannon yhteydessä on alettu tutkia mahdollisuutta tehdä merivedestä juomakelpoista. Hollantiin perustettu tytäryhtiö Aquaver etsii uusia mahdollisuuksia vedenpuhdistukseen.
Ecoverin tuotteista yksi ei ole vegaaninen. Eläinkokeita ei tehdä yhdelläkään lopputuotteella eikä Ecover osta raaka-aineita tuottajilta, jotka tekevät eläinkokeita.
”Tuotteita testataan kyllä vedellä, jossa on planktoneita ja bakteereja. Haluamme tietää, kuinka nopeasti vesistön ekosysteemi korjaantuu tuotteen vaikutuksesta.”
Siksi he eivät saa kansainvälistä Vegan-sertifikaattia.
Kotimaasta luonnolle hyvää
”Meidän ei-lista on pidempi kuin tavallisilla markettituotteilla. Tuotteissa ei ole raskaan kemianteollisuuden aineita kuten fosfaatteja, optisia kirkasteita, valkaisuaineita, kemiallisia hajusteita tai petrokemian raaka-aineita”, tiedotusvastaava Elli Unger listaa. ”Eikä tuotteissa ole luonnollisesti geeniteknologian avulla muunneltuja organismeja eikä mineraaliöljypohjaisia raaka-aineita. Ei-listaa voi jatkaa aika pitkään.”
Se, että tuotteet ovat niin lähellä luontoa, tarkoittaa, että ne myös hajoavat luontoon sataprosenttisesti. Ne ovat vegaanisia eikä tuotteita testata eläinkokeilla. Tuotteet toki ostetaan kierrätyskelpoisissa muovipulloissa, mutta Ole Hyvä tarjoaa ekokaupoissa mahdollisuutta täyttää pullo uudelleen, ja hintakin on silloin alhaisempi.
”Täyttäminen on ekoteko”, Unger sanoo. ”Mutta jos tyhjä pullo jää kotiin, sinne voi keittää vaikka mehua, ne on elintarvikemuovia eikä tuotteista jää haitallisia jäämiä.”
Ekologisuus kuvaa keskeisesti sarjaa. Upouusi tehdashalli sijaitsee teollisuusalueella, ja se työllistää kolme ihmistä. Tuotekehittelijä Pekka Hännikäinen ja Elli Unger perehdyttävät Ole Hyvä -tuotteisiin.
Tuotteet kattavat kodin ja kehon tärkeimmät pesuaineet.
”Suomessa on 20 isomman volyymin ekokauppaa. Niitä pitäisi olla 140 suhteutettuna Suomen väkilukuun”, Pekka Hännikäinen sanoo. Hän vertaa tilannetta Saksaan, jossa ekokauppoja on yli 2 000.
”Käytetäänkö Voiman toimistolla ekopesuaineita?”
Suomessa markkinat ovat pienet, Ole Hyvässä tiedetään. Silti vuonna 2005 perustettu yritys jatkaa entistä ekologisemmalla linjalla, sillä ulkomaisten eteeristen uutteiden, mangojen ja sitruunoiden tilalle yritetään saada mahdollisimman paljon kotimaisia marjauutteita.
Keskustelemme myös Ecoverista ja siitä, että heidän tuotteitaan saa marketista suhteellisen halvalla. ”He kuitenkin käyttävät tietääksemme kovaa kemiaa, kuten mineraaliöljyyn ja geeniteknologiaan pohjautuvia raaka-aineita, mutta heidän tuotantonsa on ekologinen. Onhan se hyvä asia, että he ajavat ekologisempaa ajattelua pesuaineissa ja menestyvät, ovathan he kuitenkin tämän alan pioneereja. Se pakottaa isoja tuottajia miettimään omia tuotteitaan ”, Hännikäinen sanoo.
Pesevät aineet tulevat Ole Hyvälle Euroopasta, koska niitä ei tehdä Suomessa, mutta kaikki vaikuttavat raaka-aineet, kuten marjauutteet tulevat mahdollisimman läheltä. Haminassa tuotteet sitten sekoitetaan.
Ole Hyvä on kunnianhimoinen yritys, jonka tuotteiden kokonaisekologisuutta mietitään hyvin pitkälle. Tehtaalla käytetään tuulisähköä ja tehdashalli Haminassa lämpiää maalämmöllä. Yrityksen auto kulkee biokaasulla.
Tällä hetkellä Ole Hyvän tuotteita käytetään useissa kouluissa ja päiväkodeissa. Tuotteita käyttävät myös ympäristötietoiset yritykset, kuten Lapin matkailukeskukset.
”Lapin matkailuyrittäjät tekevät hienoa yhteistyötä. Meillekään ei toiset kotimaiset tämän alan yrittäjät ole varsinainen kilpailija, vaan ulkomaiset yrittäjät. Siinä voisimme tehdä enemmän yhteistyötä, jos ajatellaan vaikka markkinointia ulkomaille. Yhdellä ei ole yksinään varaa, mutta yhdessä se voisi onnistua”, Hännikäinen sanoo.
Hannele Huhtala