Lukuaika: < 1 minuutti

Maailma & me

Disney omii vainajien muistojuhlan & edes rahalla ei saa.

Vainajien muistojuhla ©

Disney haki toukokuussa laajaa tuotemerkkisuojaa Dia de los Muertos -käsitteelle. Erityisesti Meksikossa ja Väli-Amerikassa marraskuun ensimmäisinä päivinä vietettävä Día de muertos eli kuolleiden päivä on koristelluista luurangoistaan tunnettu värikäs vainajien muistojuhla, jonka juuret ulottuvat atsteekkien perinteisiin.

Hakemus liittyi tulevan Pixar-elokuvan aiheeseen. Disney haki omistusoikeutta muistopäivän nimelle hakemuksilla, jotka liittyivät muun muassa opetus- ja viihdekäyttöön, hedelmäsäilykkeisiin sekä hedelmäpohjaisiin naksuihin ja ruokiin, leluihin ja peleihin, vaatteisiin ja jalkineisiin, reppuihin, kelloihin ja koruihin. Aiheesta nousseen porun seurauksena yhtiö veti hakemuksensa takaisin ja ilmoitti vaihtavansa leffan nimen.

www.fronterasdesk.org

__________

Kun edes rahalla ei saa #1

Greenpeace yritti ostaa mainosaikaa australialaiselta Channel 9 -kanavalta, mutta kanava kieltäytyi viime hetkellä. Alkuun Coca-Colan mainokselta vaikuttavassa pätkässä taivaalta alkaa putoilla kuolleita lintuja. Cokis on lobannut Australiaan kaavailtua panttipullojärjestelmää vastaan. Muoviroska taas aiheuttaa ongelmia eläimille.

www.youtube.com

__________

Kun edes rahalla ei saa #2

Ruotsalainen talouslehti kieltäytyi myymästä kansalaisjärjestö Avaazille mainostilaa kampanjalle, jossa H&M:n toimaria Karl-Johan Perssonia pyydettiin allekirjoittamaan bangladeshilaisten tekstiilityöläisten oloja parantava rakennus- ja paloturvallisuuteen liittyvä sopimus. Mainos lähtikin kiertämään ilmaiseksi netissä ja lopulta H&M ilmoitti allekirjoittavansa sopparin.

avaaz.org

Jari Tamminen