Disney omii vainajien muistojuhlan & edes rahalla ei saa.
Vainajien muistojuhla ©
Disney haki toukokuussa laajaa tuotemerkkisuojaa Dia de los Muertos -käsitteelle. Erityisesti Meksikossa ja Väli-Amerikassa marraskuun ensimmäisinä päivinä vietettävä Día de muertos eli kuolleiden päivä on koristelluista luurangoistaan tunnettu värikäs vainajien muistojuhla, jonka juuret ulottuvat atsteekkien perinteisiin.
Hakemus liittyi tulevan Pixar-elokuvan aiheeseen. Disney haki omistusoikeutta muistopäivän nimelle hakemuksilla, jotka liittyivät muun muassa opetus- ja viihdekäyttöön, hedelmäsäilykkeisiin sekä hedelmäpohjaisiin naksuihin ja ruokiin, leluihin ja peleihin, vaatteisiin ja jalkineisiin, reppuihin, kelloihin ja koruihin. Aiheesta nousseen porun seurauksena yhtiö veti hakemuksensa takaisin ja ilmoitti vaihtavansa leffan nimen.
__________
Kun edes rahalla ei saa #1
Greenpeace yritti ostaa mainosaikaa australialaiselta Channel 9 -kanavalta, mutta kanava kieltäytyi viime hetkellä. Alkuun Coca-Colan mainokselta vaikuttavassa pätkässä taivaalta alkaa putoilla kuolleita lintuja. Cokis on lobannut Australiaan kaavailtua panttipullojärjestelmää vastaan. Muoviroska taas aiheuttaa ongelmia eläimille.
__________
Kun edes rahalla ei saa #2
Ruotsalainen talouslehti kieltäytyi myymästä kansalaisjärjestö Avaazille mainostilaa kampanjalle, jossa H&M:n toimaria Karl-Johan Perssonia pyydettiin allekirjoittamaan bangladeshilaisten tekstiilityöläisten oloja parantava rakennus- ja paloturvallisuuteen liittyvä sopimus. Mainos lähtikin kiertämään ilmaiseksi netissä ja lopulta H&M ilmoitti allekirjoittavansa sopparin.
Jari Tamminen