Elektroniikkaliike Verkkokauppa.com hyödynsi kansalaisaloitetta markkinoinnissaan.
Kun viime keväänä eduskunnassa kiisteltiin onko kansanedustajien soveliasta käyttää iPadia tai muita taulutietokoneita istuntosalissa, päätti Verkkokauppa.comin johto tarttua tilaisuuteen. Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä ja neljä muuta yhtiön johtoon kuuluvaa henkilöä teki kansalaisaloitteen sen puolesta, että kansanedustajat saisivat käyttää istuntosalissa myös läppäreitä.
”On vähän hassua, että puhutaan tietoyhteiskunnasta, mutta silti korkeinta päätäntävaltaa käyttävien suomalaisten odotetaan työskentelevän ilman tarjolla olevia välineitä”, Seppälä toteaa Verkkokauppa.comin tiedotteessa.
Kansalaisaloitetta ei voi tehdä minkään yrityksen nimissä vaan kunkin aloitteen yhteyshenkilöksi on nimitettävä yksityishenkilö. Haastattelussa Seppälä myöntää, että hänen työkavereidensa kanssa laatimansa aloite kumpusi nimenomaan Verkkokauppa.comin intresseistä.
”Kun me myydään tietokoneita, niin meistä tuntui älyttömältä, että jossain paikassa niitä ei saa käyttää”, Seppälä sanoo.
Kansalaisaloitteita hallinnoiva Avoimen ministeriön toiminnanjohtaja Joonas Pekkanen epäilee, että Verkkokauppa.comin aloite on tehty markkinointi-mielessä. Hän ei kuitenkaan näe kansalaisaloitteiden hallinnoinnissa laajempaa ongelmaa.
”Aloitteet pitää tehdä henkilön nimissä eli välissä ei voi olla bulvaaneja tai yhdistyksiä. Ihmisten kytkökset tulevat kyllä julki, jos aloite alkaa saada kannatusta ja näkyvyyttä. Median tehtävä on selvittää taustat”, Pekkanen sanoo.
Maailmalta löytyy esimerkkejä, joissa yhtiöt ovat hyödyntäneet kansalaisaloitetta vastaavia järjestelmiä ajaakseen yhtiön etuja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vuonna 2011 nettikauppa Amazon yritti ajaa Kalifornian osavaltiossa itselleen veroetua suhteessa paikallisiin kauppoihin nimenomaan kansalaisaloitteella. Myös öljy- ja vakuutusyhtiöt ovat yrittäneet edistää etuaan kansalaisaloitteen avulla.
Vastaavia tapauksia ei Suomessa ole vielä nähty, mutta myös yrityksillä on selvästi kiinnostusta hyödyntää uutta yhteiskunnallisen vaikuttamisen välinettä. Verkokauppa.comin aloite keräsi ainoastaan 31 allekirjoitusta ja päätyi epäonnistuneiden aloitteiden mappiin.
”Jos jotain läppärikieltoa vastaavia rajoitteita olisi, niin kyllä me tehtäisiin niistä aloite”, Seppälä toteaa.
”Verotushan on tietysti liian korkea.”
Jari Hanska