Lukuaika: < 1 minuutti

Karvat kuntoon

Turkistarhaus on upea ala.

Turkistietoutta tarjoaa parhaillaan kaksi Turkistieto-sivustoa, toisen pääte on fi ja toisen com. Molemmat esittävät faktoja turkistarhauksesta, mutta viestit ovat hyvin vastakkaisia.

Turkisteollisuuden maksama Turkistieto.fi-sivusto lanseerattiin näyttävästi valtakunnan päämedioissa. Fifin haastattelussa markkinointiponnistelujen keskiöön ilmoittautui pääministeri Mari Kiviniemen puoliso Juha Louhivuori.

Louhivuoren mainostoimisto SLT toteutti mainoskampanjan, jossa joulupukki kertoo: ”Kun et enää usko satuihin, tarkasta asiat.”

Läpinäkyvyyttä turkistuotantoon lupaava Turkistieto.fi-sivun sisältö on teollisuuden edustajien itsensä tuottama.

”Materiaalia on koottu eri lähteistä, osa on tuotettu itse. Jokainen on omassa toiminnassaan paras asiantuntija – sama koskee meihin kriittisesti suhtautuvia tahoja. Kaikki asiat ovat tarkastettavissa ja kontrolloitavissa”, toteaa Turkistuottajat Oyj:n viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä.

”Ja täysin oikeat tuottajat ovat omilla kasvoillaan mukana näissä videopätkissä”, Mononen-Mikkilä kehaisee.

Turkistieto.fi esittelee muun muassa Taloustutkimus Oy:n toteuttamaa kyselytutkimuksen tulosta, jonka mukaan ”yli 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että turkiseläinten kasvatus saa jatkua”.

Samaa tutkimusta voisi lukea myös niin, että vain 26 prosenttia suomalaisista pitää turkistarhausta eettisesti hyväksyttävänä.

Samalla kun turkisteollisuus esittelee omaa läpinäkyvyyttään, sen kriitikot levittävät omia näkemyksiään. Nimettöminä pysyttelevien tahojen pystyttämällä Turkistieto.com-sivustolla kerrotaan muun muassa, että Etelä-Suomen Sanomien kyselyssä 89 prosenttia vastaajista ei pukeutuisi turkikseen mistään hinnasta. 78 prosenttia taas pitää tarhausta epäeettisenä.

Turkistieto.com muistuttaa, että turkistarhaus on julmaa ja että turkiseläimet surmataan kaasukammiossa traktorin pakokaasulla tai peräaukkoon ja suuhun annettavilla sähköiskuilla.

Jari Tamminen