Voiman ja Fifin lukijoiden ja kuuntelijoiden palautetta.
Hei kaikki Voimailijat!
Tässä juuri parin kuukauden kouluttautumislomalta palanneena ja herkistyneenä on viimein lähestyttävä teitä kiitoksin. Kun en vuosikausiin ole oikein tykännyt mistään radio- enkä tv-kanavasta enkä juuri lehdistäkään, niin on helppo huomata, että Voimaa vahvasti arvostan.
Lehtenne tuntuu suorastaan omalta. Eräänäkin kylmänä kevätpäivänä tajusin juoneeni yhtä kahvikupillista kaksi tuntia Voiman seurassa sulkakynän kuumasti heiluessa muistiinpanojeni tahtiin.
Jukka Arvassalo, toimittaja, radiosotiemme veteraani vuodesta 1976
_______________
Haarla Kauniaisiin
Ruusu Haarlan hamonen repeytyi ja paljasti ruman, karvaisen luomen. ”Sörnäisissä esimerkiksi Vaasantori on poliisin siinä missä lukuisten nistien, mustalaisten ja teinialkoholistien leirintäalue.” (Voima 5/2010)
Ehkä hänen pitäisi siirtyä havainnoimaan Kauniaisiin, jonka talousrikolliset, pedofiilit ja muut normaalikansalaiset ymmärtävät sentään olla rikkomatta paikkoja ja pysyvät kartanonsa seinien sisällä.
Jari Ahonen, Huittinen
_______________
Effikö porvari?
Mistähän lähtien kansalaisten sähköisten oikeuksien puolustaminen on ollut ”porvarillista”? Koittakaa nyt edes vähän ottaa asioista selvää…
Vasemmistolainen EFFIn jäsen
_______________
Hysteriamyytti elää yhä
Kiitos Ville Matilaiselle ansiokkaasta artikkelista Ruususen paha uni. Jutussa kerrottiin, että niin sanottua hysteriaa käytettiin Suomessa selityksenä monessa selittämättömäksi jääneessä tapauksessa vielä 1900-luvun alussa. Itse asiassa lääkärit leimaavat varsinkin naispotilaita ”hysteerisiksi” vielä nykyisin. Tauti vain on nimetty uudelleen ”somatisaatiohäiriöksi”.
Suomessa käytettävästä ICD 10 -tautiluokituksesta löytyy psykiatrian luokkaan sijoittuvan väsymysoireyhtymän lisäksi myös neurologinen ”virusinfektiota seuraava väsymysoireyhtymä”, joka merkitään koodilla G93.3.
Riippuu näköjään pitkälti hoitavan lääkärin ammattitaidosta, saako väsymysoireyhtymää poteva oikean diagnoosin vai leimataanko hänet heikolla stressinsietokyvyllä varustetuksi mielenterveyspotilaaksi.
Besserwisser
_______________
CFS on oikea sairaus
Voiman 5/2010 artikkelissa Ruususen paha uni väitetään, että Kela ja WHO pitävät molemmat CFS:ää psykiatrisena sairautena. Tämä ei kuitenkaan ole totta, sillä WHO:n luokituksen mukaan CFS on neurologinen sairaus ja on ollut sitä jo yli 40 vuoden ajan.
ICD-10-sairausluokituksesta CFS löytyy kohdasta G93.3 krooninen väsymysoireyhtymä/myalginen enkefalomyeliitti/virusinfektion jälkeinen väsymysoireyhtymä ja G-kirjaimen alla olevat sairaudet luokitellaan neurologisiksi.
Tämä diagnoosikoodi minullakin on ollut hylätyissä sairaslomahakemuksissani.
Maija Haavisto
_______________
Kuka on isäntä?
From the Depths -bändin kitarisi-vokalisti Brianilla menevät isäntä ja renki sekaisin. Internetistä hän toteaa: ”Voitko kuvitella Tolstoin kirjoittamassa Sotaa ja rauhaa tietokoneella, jossa jonkin pikaviestiohjelman ikkuna pompahtaisi näkyviin joka kolmas sekunti?”
Yhtä hyvin tulen vastustaja voisi kysyä: ”Voitko kuvitella Tolstoin kirjoittamassa Sotaa ja rauhaa kynällä ja paperilla, kun paperi syttyy valaisevasta kynttilästä palamaan joka kolmas sekunti?” Renki on renki ja isäntä on isäntä. Käyttäkäämme tietokoneita ja verkkoja kuin renkejä eikä anneta niiden isännöidä toimiamme.
Topi Linkala
_______________
Jakelupaikat
Yritin etsiä Voiman paperiversion jakelupaikkoja, mutta eipä löytynyt. Nämä voisi varmaan lisätä jonnekin?
Kari
Toimitus vastaa
Jakelupaikkalista löytyy nyt Fifistä, Yhteystiedot-sivulta.
_______________
Missä pitkät?
Joissain Voiman artikkeleissa lukee lopussa, että tekstin pitkä versio löytyy Fifistä, mutta en ole löytänyt ikinä mitään pidempiä versioita. Etsin sellaista esimerkiksi Voima 3/2010 -lehden jutusta Tehkää huorin, mutta nettijuttu on sama kuin lehdessä ja senkin lopussa lukee, että pitkä versio löytyy Fifistä.
Miten siis löydän pidemmät versiot teksteistä?
Hanna Talonen
Toimitus vastaa
Kun kirjoittaa hakukenttään jutun nimen, saattaa löytyä kaksi eri versiota jutusta: toinen pitkä, toinen lehtiarkistossa oleva. Jo julkaistut jutut pyritään linkittämään toisiinsa. Mutta jos juttu julkaistaan myöhemmin Fifissä, linkitys saattaa jäädä tekemättä. Artikkeleita voi hakea myös kirjoittajan nimellä.
_______________
Ohjelman nimi ei kerro mitään
Löysin teidän uuden Fifi Audionne. Hieno juttu, yö on mennyt rattoisasti, mutta olisi mukavaa, että esittäisitte ohjelmien sisältöä laajemmin tekstuaalisesti, pelkkä ohjelman nimi ei kerro mitään. Esittelyjen ei tarvitse olla pitkiä, mutta niiden olisi hyvä olla pidempiä.
Lisää infoa
_______________
Korva-asiaa
Aivan mahtavaa, että teillä on Fifissä näitä audioita. Voima-lehti on tiedonjakajana ja maailmankuvan avartajana lyömätön, mutta tulee herkkuuttaan usein ahmittua niin nopeasti, että seuraavaa numeroa odotellessa ehtii tulla nälkä. Siihen saumaan ovat omiaan audiot.
Olisiko mitenkään mahdollista saada äänenlaatua sellaiseksi, ettei se särje korvaan?
Saila
_______________
Timanttipolku-tapaus
Timanttipolku-buddhalaisuus-juttunne (Fifi Audio & Voima 5/2010) oli mielenkiintoinen ja ainakin osittain informatiivinen. En kuitenkaan ymmärrä, miten päädyitte nimeämään sen yhdeksi buddhalaisuuden pääsuuntaukseksi.
Ihan perusasioita buddhalaisuudesta: On theravadaa ja mahajanaa. Ensimmäistä on joskus joissain yhteyksissä nimitetty myös hinajanaksi. Wikipediassa on detaljeja, jos kiinnostaa.
Buddhalaisuus jakaantuu myös muun muassa zen-buddhalaisuuteen (sillä on omat nimityksensä mm. Kiinassa ja Koreassa) ja Tiibetin-buddhalaisuuteen. Molemmat jakaantuvat edelleen omiin koulukuntiinsa. Tiibetin-buddhalaisuudessa on useita koulukuntia.
Mikä sitten on aitoa ja mikä ei – sitä en halua sanoa. Sen saa jokainen itse etsiä. Aitoon buddhalaisuuteen kuuluu käsittääkseni aivan kaiken kyseenalaistaminen: opetusten, opettajan, jopa Buddhan tai Buddhien teot ja sanat.
Piis ja anderstandin’!
Esko
_______________
Punaisen ristin väärinkäyttö
Viime lehdessänne (5/2010) oli artikkeli ”Survivalisti haluaa elää”. Jutun kuvituksena (s. 40 ja s. 7) oli käytetty punaista ristiä ja syyllistytty merkin väärinkäyttöön.
Punaisen ristin merkin käytössä ei ole kyse tavaramerkkioikeudesta vaan kansainvälisestä humanitaarisesta oikeudesta. Punainen risti on suojamerkki, jonka käytöstä säädetään Geneven sopimuksissa. Sen käyttäminen muutoin kuin sopimuksissa sallituilla tavoilla on merkin väärinkäyttöä ja ns. hallinnan loukkaus.
”Hallinnan loukkaus on kyseessä kun merkkiä käyttävät ryhmät tai henkilöt, joilla ei ole siihen valtuuksia (kaupalliset yritykset, apteekit, yksityislääkärit, kansalaisjärjestöt, tavalliset kansalaiset jne.) Myös silloin kun merkin käyttöön normaalisti valtuutettu henkilö ei käytä sitä Geneven sopimusten ja lisäpöytäkirjojen sääntöjen mukaisesti, on kyse hallinnan loukkauksesta.”
Punaisen ristin tehtävänä on valvoa merkin käyttöä. Merkin väärinkäyttö horjuttaa sen kuvaa yleisön silmissä ja heikentää siten sen suojeluvoimaa sodan aikana. Huomautamme väärinkäytöksistä, koska pääsääntöisesti kyseessä on tietämättömyydestä johtuva teko. Jatkuva tai törkeä väärinkäyttö ovat laissa rangaistavia tekoja, joista voidaan tuomita sakkoja tai vankeutta.
Lehtenne lienee tarkoittanut kuvituksella ensiapua, jonka tunnus on valkoinen risti vihreällä pohjalla. Lisätietoja punaisen ristin merkin käytöstä: www.redcross.fi/punainenristi/merkki/fi_FI
Jarmo Pykälä
Humanitaarisen oikeuden vapaaehtoinen kouluttaja, Punainen Risti
Piirihallituksen jäsen, Länsi-Suomen piiri, Punainen Risti
Toimitus vastaa
Pahoittelumme, virhe tapahtui. Tarkoituksena oli todellakin kuvata ensiapua.
_______________
OIKAISU:
Juttuun lipsahti väärä paikkakunta!
Voima-lehdessä 5/2010 Valkolinnun musta maine -jutussa mainittu paikkakunta on tietenkin Raahe, eikä Kannus, kuten juttuun oli lipsahtanut, jonka Latvalammella Yrjö Kokko Artun mökin joutsenia kuvasi. Lampi löytyy Raahen ja Vihannin rajamailta. Mutta kyllä Kokko myös Kannuksessa Ne tulevat takaisin -kirjassa liikkui ja siitä tuo lipsahdus juttuun. Mutta jutun sanomaa tuo lipasahdus ei toki muuttanut!
Veli-Matti Lehtikangas, Oulainen
_______________
Jääviyssäännöistä
Otso Kantokorpi kirjoittaa blogissaan http://alastonkriitikko.blogspot.com aiheesta, joka sivuaa Voimassa julkaistuja Erkki Pirtolan taidejuttuja:
”Kun ei poliiseja alkanut kuulua, aloin riidellä Pirtolan kanssa – toki hyvässä sovussa, koska olemme kuitenkin kavereita. Ilmoitin paheksuvani sitä, että hän kirjoittaa oman galleriansa (pari vuotta Töölössä toiminut Mutageeni, joka on juuri lakannut toimimasta) taiteilijoista lehtijuttuja juuri, kun heillä on näyttely päällä. Sanoin, että se on journalismin etiikan vastaista. Pirtola totesi, ettei ole journalisti.”
”Kai minun olisi pitänyt kääntyä Voiman päätoimittajan Kimmo Jylhämön puoleen ja kirjoittaa lehden keskustelupalstalle asiasta. En kuitenkaan ollut jaksanut. Sanoinkin Pirtolalle, että halusin vain tuoda tämän joka tapauksessa esiin, varsinkin kun hän oli tehnyt Johannes Setälän (s. 1941) kanssa aiemmin saman tempun. Ja kysyin, että miltä se tuntuisi kun Kaj Forsblom kirjoittaisi oman galleriansa näyttelyihin liittyen Helsingin Sanomiin juttuja. Kyllähän Pirtola ymmärsi.”
”Ja toki minäkin toisaalta ymmärrän, ettei Pirtola ole Forsblom. Mutta kun rajat on vain vedettävä. Ei ole mahdollista, että hyvät jätkät saavat rikkoa sääntöjä vain sen takia, että ovat hyviä jätkiä. Kyllä se harmaa alue tulee vastaan aika nopeasti. Jääviyssääntöjä ei nimittäin tehdä sen takia, että ihmisiä epäiltäisiin, vaan sen takia, ettei ihmisiä tarvitsisi epäillä.”
_______________