Kulttuurihäirintään ei kuulu omien kaupallisten intressien ajaminen.
Kulttuurihäirintään ei kuulu omien kaupallisten intressien ajaminen. Silloin siirryttäisiin nopeasti aktivismista markkinoinnin puolelle, jossa säännöt ja motiivit ovat tyystin erilaiset. Brändihäirinnällä taas pyritään häiritsemään kilpailijan brändinrakennusta omaksi eduksi.
Arvostetun brittiläisen sanomalehden The Guardianin mainostoimisto Wieden & Kennedy London pyöräytti huhtikuussa mainoksen, joka parodioi kilpailevan aviisin, The Independentin (suom. itsenäinen) logoa. Kritiikin kärki oli suunnattu lehden omistajaan, venäläiseen liikemieheen Aleksander Lebedeviin.
Kilpailijan brändin, itsenäisyyden, ylle maalattiin russofobian mustia pilviä. Rasistisuuden lisäksi kohde on typerästi valittu. Lebedev omistaa yhdessä Mihail Gorbatšovin kanssa puolet Novaja Gazetasta, joka on yksi Venäjän harvoista riippumattomista medioista.
Independent-parodia näyttää kulttuurihäirinnältä, mutta motiivi on väärä. Omien kaupallisten etujen ajaminen määrittää kampanjan auttamatta brändihäirinnäksi.
Jari Tamminen