voima puhuu | syksyn lehdet kirjavat
Syksyisen Voiman 8/2002 sinnikäs lehtipuhallus on tuottanut tavallistakin korkeamman kasan mainoksia. Monenkirjavien kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien lisäksi pihan nurkalle on koottu vino pino lokakuisista luomuviikoista ja reilun kaupan viikoista innostuneita arvomainostajia. Tosin näissäkin sadonkorjuukemuissa joukkovoimaisimman kuumaa totia hörppivät kulttuuritapahtumien järjestäjät.
Juhlia sopiikin, sillä vaikka mainoksista riippuvaisten noutopistelehtien yhteisestä rintamasta näyttää kaatuvan kilpailijoita edestä ja takaa, Voiman oma mainosmyynti ylitti jälleen reilusti tavoitteensa. Voiman usein epäkaupalliseksi haukuttu linja näyttää olevan myös kaupallisesti tehokas vaihtoehto alaa pitkään hallinneelle mainstream-profiloinnille.
Silti Voimassa on yhä suhteellisen vähän brändimainostajia, nytkin vain Valio ja Hartwall. Risc Monitorin tuoreimman raportin mukaan Suomessa jo joka kolmas aikuinen on ostanut tietoisesti Reilun kaupan tuotteita, joka seitsemäs on boikotoinut ylikansallisten yhtiöiden tuotteita ja joka kuudes yrittää saada lähiympäristönsäkin muistamaan eettiset periaatteet ostoksia tehdessään. Silti poliittisuus ja yhteiskunnallisuus ovat vielä suomalaisessa brändimarkkinoinnissa sivuroolissa.
Helsingissä jaetaan joka arkipäivä ilmaiseksi kahta kilpailevaa uutislehteä. Lehdillä on hyvin vähän sisällöllistä ja ulkoasullista eroa. Mutta mitäpä jos toinen lehdistä profiloituisi hiukan konservatiivisemmaksi ja toinen edes varovaisen uudistusmieliseksi? Tämä tekisi hyvää mediatarjonnalle, mutta auttaisi samalla kumpaakin lehteä tuotteistamaan itseään erityisenä mainosmediana. Kiinnostavia aikoja saattaa olla tulossa.
Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy