voima puhuu | reloaded
Käsillä oleva Voima 5/2003 on järjestyksessä 36. Voima ja tämän markkinointipalstan kautta on tarkoitus pujahtaa nyt jo 35. kerran lehden tekijöiden edustamasta Vapauden Valtakunnasta sen ruman ja mädän ja kaikkea suoraan tai välillisesti ohjaavan kaupallisen Systeemin puolelle.
Kun Voimaa perustettiin syksyllä 1999, harva jaksoi uskoa siihen, että 50 000-painoksista poliittisesti kapinallista kulttuurilehteä voisi julkaista mainosrahoitteisesti. Mainosbisnes toimii kuitenkin tiettyjen lainalaisuuksien mukaan, aikaisemmin vain ei ehkä ollut aivan samalla tavalla tuotteistettu poliittista haastajuutta.
Samalla Voiman kiero taka-ajatus on ollut se, että rahoittamalla markkinavoimien keskittymistä kritisoivaa lehteä mainosrahoilla, saadaan systeemi ikään kuin osoittamaan omalla kukkarollaan, että kritiikillä on koko yhteiskunnassa suurempi rooli kuin näinä kyynisyyden kulta-aikoina yleensä oletetaan.
Toki on tunnustettava, että suuri osa Voiman mainostuloista tulee sellaisilta kulttuurikentän toimijoilta, jotka itsekin pyristelevät aina vain keskipakoisemmaksi yltyvän markkinakosken akanvirroissa. Tässä lehdessä tervehdimme kunnioituksella esimerkiksi Toholammin harmonikkaviikkoja, Sibeliuksen paluu -tapahtumaa Kolilla, Volter Kilpi -kirjallisuusviikkoa Kustavissa, Jokioisten museorauta-tietä, Euroopan naisteatterifestivaaleja Tornio-Haaparannassa ja karkkilalaista Hotelli Oivaa.
Mediapoliittisesti Voima-konseptin avainmessage on, että tässä koko ajan ahtaammaksi käyvässä Matrixissa voi kun voikin liikkua. Mutta olkaa varuillanne, tämäkin manifesti voi olla jo koodattu pääohjelman sisään.
Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy