Lukuaika: 2 minuuttia

Leikkaa & liimaa

Kuvataiteessa kollaasitekniikka on jo vakiintunut käytäntö. Sama lainaamisen kulttuuri elää ja voi hyvin myös video scratching -piireissä. Brunson ei kuitenkaan luokittele vanhan kierrättämistä kopioimiseksi.

Robin Brunsonin ja Stuart Hillin muodostama duo Hexstatic vieraili vuoden 2007 Pikseliähky-festivaalilla. Kaksi keski-ikäistä englantilaista heppua hääräili lavalla tekniikan ja jättimäisten screenien ympäröiminä, toinen soitti levyjä ja toinen pyöritti musiikkiin sopivia videoita.

Brunson ja Hill väsäsivät livenä liikkuvaa kollaasia. Kaksikko kutoi yhteen videot esimerkiksi Van Halenin kappaleesta Jump, House of Painin Jump Aroundista ja Kris Krossin Jumpista.

Valkokankaalla 1980-luvun tukkahevivideota sekoittui New Yorkin irkkujen gangstauhoiluun ja teini-poppareiden rapsekoiluihin 1990-luvulta.

”Elementtien lainaaminen on levinnyt kaikkialle yhteiskunnassamme, yritykset pöllivät mainosideoita YouTubesta ja graffititaiteilijat tulkitsevat uudelleen ikonisoituja kuvia”, Hexstaticin Robin Brunson perustelee.

Kuvataiteessa kollaasitekniikka on jo vakiintunut käytäntö. Sama lainaamisen kulttuuri elää ja voi hyvin myös video scratching -piireissä. Brunson ei kuitenkaan luokittele vanhan kierrättämistä kopioimiseksi.

”Taidehistoria tekee varsin selväksi, että sämplääminen ja kollaasit ovat oma taidemuotonsa. Vertaa vaikka keskenään hiphopia ja Andy Warholia, jonka työt perustuivat muiden ottamien valokuvien muokkaamiseen.”

Suuren yleisön tietoisuuteen video scratching on noussut musiikkivideoiden yleistyttyä. Vuonna 1997 perustettu Hextatic on yksi lajin pioneereista.

”Olemme aina halunneet tehdä videoita, jotka ovat muutakin kuin levyjen mainosvideoita. Hexstatic on ollut alusta asti äänen ja kuvan liitto, jonka avulla olemme pystyneet kertomaan lukuisia tarinoita”, Brunson kertoo.

Hexstaticin kokoelma sisältää DVD:n ja CD:n. Se esittää otoksen runsaan kymmenen vuoden aikana syntyneistä videoista ja kappaleista.

Audiovisuaalinen kikkailu rönsyilee suuntaan jos toiseenkin: valistusvideot ja elokuvat, lasten lelusoittimet sekä vanhat tietokonepelit ja animaatiot lyövät ruudulla kättä sulassa sovussa.

Brunson kertoo, että kaksikko poimii aineksia oman elämänsä käänteistä aina lapsuudesta asti, kuten varhaisesta elektroniiniikkamusiikista ja nuoruuden suosikkivideopeleistä.

Ideaa havainnollistaa Hexstaticin yhteistyössä Greenpeacen kanssa tekemä Timber-video. Yhtyeen house-elektronica saa uuden elämän videon paljastaessa sen monikerroksisen rakenteen. Sämplätyt videopätkät näyttävät, että kappale on rakennettu mistä lie elokuvasta napatusta sos–morsekoodista ja kirveeniskuista pöllejä vasten. Sademetsä lakoaa moottorisahojen alla päätyäkseen sirkkelin ruoaksi.

Mukaan on sekoitettu myös alkuperäiskansan laulua sekä metsätyökoneen remuamista. Kappaleen yhtenäinen äänimaisema hajoaa palasiksi, mutta samalla nuo palaset loksahtavat kohdilleen.

”Greenpeacella sanoivat, että Timber-kampanja tuotti enemmän lahjoituksia kuin yksikään aikaisempi kampanja. Metsien hävittämisen lisäksi olemme kertoneet yleisöllemme esimerkiksi valvontayhteiskunnasta Distorted Minds -videolla.”

_______________

PikseliÄHKY

Vuodesta 2002 järjestetty elektronisen taiteen ja alakulttuurin festivaali Helsingissä, jossa yleisön rajoja koetellaan sekä taiteellisesti että teknisesti kokeellisella ohjelmalla.

Festivaalin muodostavat klubit, audiovisuaaliset esitykset Kiasma-teatterissa sekä näyttelyt eri gallerioissa. Tänä vuonna seminaareissa käsitellään muun muassa vaihtoehtoisia taloudellisia toimintamalleja sekä taiteen, tieteen ja ekologian suhdetta.

Tänä vuonna ohjelma leviää myös Suvilahden voimalan alueelle, jonne järjestettävän kaksipäiväisen festivaalin yhteistyökumppaneina ovat Basso Media ja VJ-Finland-kollektiivi.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Pikseliähky 2009 2.–5.4.

_______________

Hexstatic: Videos Remixes Rarities dvd+cd. Ninja Tune 2008.

Jari Tamminen