Media- ja kulutuskriittinen kanadalaisjärjestö Adbusters on jo vuosien ajan taistellut raastuvassa oikeudesta ostaa mediatilaa.
Media- ja kulutuskriittinen kanadalaisjärjestö Adbusters on jo vuosien ajan taistellut raastuvassa oikeudesta ostaa mediatilaa. Isot mediatalot ovat kieltäytyneet myymästä mainostilaa tai -aikaa järjestölle.
Suomessa muistetaan Animalian turkistarhauksen vastainen kampanja vuodelta 2005. Kampanjajulisteet ehtivät JCDecaux’n katumainostauluihin, mutta mainosfirma poisti ne vielä saman päivän aikana. Syyksi ilmoitettiin yhtiön saama kielteinen palaute. Vaikeuksiin on joutunut myös vapaa-ajattelijoiden Jumalaa tuskin on olemassa -kampanja.
Tuorein esimerkki media- ja aktivistimaailmojen yhteensovittamisen vaikeuksista saatiin toukokuussa Englannissa. The Financial Times jätti viime tingassa julkaisematta Amnesty Internationalin mainoksen, jossa kritisoitiin Shellin toimintaa Niger-joen suistoalueella.
Miten järjestöjen ja muiden ei-kaupallisten toimijoiden pitäisi toimia demokraattisessa tietoyhteiskunnassa, jos rahallakaan ei saa mediatilaa?
Jari Tamminen