Yes-miesten työpajan Yes Labin tavoitteena on tuottaa tasainen virta häiriöitä yritysten viestintään, kertoa suurelle yleisölle yritystoiminnan ongelmista – ja antaa ratkaisumalleja.
Uudenlaista aktivismia toteuttava Yes Men -ryhmä käyttää toimissaan hyväkseen tekaistuja nettisivuja sekä sanomalehtiä, jotka kaappaavat kritiikin kohteeksi joutuvien yhtiöiden identiteetin.
Perinteistä ja uutta mediaa hyväkseen käyttävät operaatiot ovat osoittautuneet suuryhtiöille kiusallisiksi ja aktivisteille tehokkaiksi: pienellä pääomalla saa laajaa huomiota.
Vieraillessaan Suomessa lokakuussa 2009 ryhmän edustaja Mike Bonanno kertoi, että he ovat toteuttaneet menestyksellisiä tempauksia yhteistyössä muiden järjestöjen ja toimijoiden kanssa. Tämän johdosta he olivat tulleet siihen tulokseen, että oli aika aloittaa systemaattinen mediahässäköintikoulutus. Tavoitteena on, että uusi media-aktivistisukupolvi tuottaa tempauksia Yes Menin avustamana ja itsenäisesti.
Yes-miesten työpajan Yes Labin tavoitteena on tuottaa tasainen virta häiriöitä yritysten viestintään, kertoa suurelle yleisölle yritystoiminnan ongelmista – ja antaa ratkaisumalleja. Shellin Nigerian-toimintaa koskeva tekaistu lehdistötiedote on ensimmäinen opetustyön tulos.
Jari Tamminen