YleinenKirjoittanut Sonja Hyppänen

Lausunto 20. päivän törmäyksestä

Lukuaika: 5 minuuttia

Lausunto 20. päivän törmäyksestä

KirjeenvaihtajatKirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Sonja Hyppänen

Nisshin Marun kapteeni vaaransi satoja henkiä eikä ole siltikään joutunut vastaamaan teoistaan.

Operation Zero Tolerance, Sea Shepherd Australia, 23. helmikuuta 2013

Helmikuun 20:n päivän tapahtumista ladataan jatkuvasti nettiin mittavia määriä valokuvia ja videoita. Näiden todisteiden myötä on käynyt selväksi, että The Institute for Cetacean Research ei yksinkertaisesti voi oikeuttaa Japanin valaanpyyntilaivaston toimia. Nisshin Marun törmääminen kolmeen Sea Shepherdin alukseen sekä omaan polttoainetankkeriinsa on kiistatonta ja dokumentoitu hyvin. Nisshin Marun kapteeni, Tomoyuki Ogawa, vaaransi tuona päivänä satoja henkiä eikä ole siltikään joutunut vastaamaan kenellekään häikäilemättömistä teoistaan.

Kenties kuka tahansa liikenteessä hermonsa menettävä voi vedota provosointiin. Silti 8000 tonnin laivan kapteenin pitäisi kyetä pitämään päänsä kylmänä navigoidessaan yhdellä planeettamme vaarallisimmista merialueista. Liikennesääntöjen rikkomiselle ei ole koskaan tekosyitä, ja Tomoyuki Ogawan törmäily polttoainetankkerin kanssa on varmastikin vastuuttomuuden huippu. On vaikea keksiä mitään holtittomampaa kuin törmäys omaan tankkeriin ja sokaisukranaattien heittäminen sen lähellä, kun tupakointikin aluksella on kielletty räjähdysvaaran vuoksi.

Sea Shepherd on dokumentoinut öljyvuodon Sun Laurelista keräten vesinäytteitä sekä seuraten ja nauhoittaen tankkerin sisäisiä radiokeskusteluja. Australian meriturvallisuusviranomaiset (AMSA) tutkivat tapausta. Sea Shepherdillä on kuva- ja videomateriaalia myös öljyvuoden uhallakin vaarallisesti ahtojään halki navigoivasta ja jäävuoren palaseen törmäävästä Sun Laurelista.

ICR pitää kiinni väitteistään että sen tankkausoperaatio on lainmukainen. Se ei kuitenkaan kiellä Sun Laurelin kuljettavan raskasta polttoöljyä 60:n eteläisen leveyspiirin eteläpuolella. Raskaan polttoöljyn kuljetus ja siirto alueella on vastoin merten pilaantumista ehkäisevää MARPOL-yleissopimusta. Menneisyydessä ICR on väittänyt, että MARPOL-määräykset eivät koske Nisshin Marua, koska se on tieteellistä tutkimusta suorittava alus. Sun Laurel vuorostaan on kaupallinen tankkeri eikä se voi oikeuttaa kansainvälisen lain rikkomista tekosyillä tai porsaanrei’illä.

Sea Shepherd Australia raportoi Sun Laurelin rikkomukset sen panamalaiseen rekisteriin, aluksen vakuutusyhtiölle, Kansainväliselle merenkulkujärjestölle (IMO) sekä Hollannin ja Australian laivarekistereille.

Nämä tankkausyritykset ovat laittomia myös Etelämantereen koskemattomien vesien suojelun näkökulmasta. Vaikka turvallisuudesta huolehdittaisiin kuinka, katastrofin riski on aina olemassa. Pieni inhimillinen virhe voi osoittautua kuolettavaksi kokonaisille ekosysteemeille. Sekä öljynporauslautta Deepwater Horizonin räjähtämistä että Fukushiman ydinkatastrofia pidettiin mahdottomina ennen niiden tapahtumista.

Sea Shepherd on todistanut ja dokumentoinut röyhkeitä esimerkkejä Sun Laurelin välinpitämättömyydestä turvallisuusseikkoja kohtaan, kuten öljyn laskemisen mereen, tankkerin ohjaamisen jään sekaan sekä tupakoinnin sen kannella. Näiden esimerkkien valossa on vaikea uskoa että alus voisi toteuttaa tämän laittoman polttoaineensiirron turvallisesti. Siksi ekologisesti vastuullisin teko on estää toimitus väkivallattomasti.

Sea Shepherdin puuttuminen Nisshin Marun laittomaan ja vaaralliseen tankkausoperaatioon ei uhkaa sen turvallista navigointia. Valaanpyyntilaivastolla on tarpeeksi polttoainetta siirtyäkseen pois Antarktiksen sopimuksen alueelta ja ottaakseen sitten lisää polttoainetta 60:n eteläisen leveyspiirin pohjoispuolella. Koska valaanpyyntilaivoja ei uhkaa polttoaineen loppuminen, Sea Shepherd kehottaa niitä suuntaamaan 60:n eteläisen leveyspiirin pohjoispuolelle, ja suorittamaan polttoaineen siirron lainmukaisesti. On laitonta lähettää polttoainetankkeri Sun Laurel ahtojäähän ja yrittää siirtoa siellä vallitsevissa jääolosuhteissa. Sea Shepherdin toimet tämän rikollisen operaation estämiseksi väkivallattomasti ovat oikeutettuja.

Ei ole olemassa säännöstä, jonka mukaan laivamme eivät voisi olla sellaisissa asemissa, että ne estävät laittoman tankkausyrityksen. Sea Shepherdin laivat eivät lähestyneet valaanpyyntilaivoja. Laivamme olivat asemissaan tankkerin lähellä ennen valaanpyyntialusten siirtymistä lähemmäs meitä. Salakalastukseen osallistuvien alusten yrittäessä laitonta raskaan polttoöljyn siirtoa tankkerista toiseen laivaan, ahtojään seassa, vastuullisin teko on pysäyttää tapahtuma ja estää rikollinen toiminta.

Törmäyksiä ei voi lietsoa. Laivan kapteeni ei voi oikeuttaa neljään laivaan törmäämistä vetoamalla provosointiin. Nisshin Marun kapteeni Tomoyuki Ogawa tiesi tarkkaan mitä hän teki iskeytyessään aluksellaan Sea Shepherdin laivoihin ja Sun Laureliin. Hänen mielestään hänen laivansa tankkausoperaatio oli turvallisuuden ja ihmishenkien vaarantamisen arvoinen. Vaarassa oli yli sata miehistön jäsentä laivoillamme, tusina Sun Laurelilla sekä Tomoyukin oma miehistö Nisshin Marulla.

ICR on kieltäytynyt tunnustamasta aiheuttamaansa vahinkoa Sea Shepherdin laivoille. Sitä vastoin se liioittelee Nisshin Marun kärsimää vahinkoa sen törmäiltyä muihin aluksiin. Nisshin Marun vahingot ovat näkyvissä isoina maalilastuina, joita Bob Barkerin miehistö on kerännyt murskatuilta kansiltaan ja katkenneesta mastostaan. ICR on vähätellyt myös Sun Laurelin kärsimiä vahinkoja, kuten rakenteellisia vahinkoja laivan superstruktuurissa, vääntyneitä kaiteita, sekä laivan ensi- ja toissijaisten pelastuslaittojen vesillelaskuun tarvittavien nosturimekanismien murskaantumista.

Nisshin Marun kapteeni Tomoyuki Ogawa törmäsi Steve Irwiniin kaksi kertaa. Sam Simon koki saman kohtalon kerran, jolloin sen perän A-kehikko vahingoittui. Sun Laurel sai neljä iskua. Bob Barker ei törmännyt omin avuin tankkeriin, vaan Nisshin Marun työntämänä. Bob Barkerin olessa painettuna kiinni tankkerin kylkeen Nisshin Maru törmäsi siihen useita kertoja. Kaikki tämä vangittiin nauhalle useista kuvakulmista noin tusinan kameran voimin, sekä Sea Shepherdin laivoilta että Steve Irwinin Delta-kumiveneestä. Bob Barker menetti mastonsa sekä tutkansa ja navigaatiovalonsa Nisshin Marun keulan murskatessa ne. Tämän lisäksi alus kärsi rakenteellista vahinkoa Nisshin Marun massiivisen rungon painuessa sen päälle. Bob Barkerin monkey deckille, komentosillan yläpuolelle, rysähtänyt Nisshin Marun keula hajotti siellä olleita korkeajännitteisiä sähkölaitteita. Tästä syntyneet kipinät olisivat voineet aikaansaada vakavan räjähdyksen viereisessä polttoainetankkeri Sun Laurelissa. Nisshin Maru jatkoi Bob Barkerin rusikoimista tämänkin jälkeen. Se vetäytyi pois vasta Bob Barkerin lähetettyä hätäkutsun.

ICR on todennut käyttäneensä vesitykkejään ”ennaltaehkäisevänä toimena”. Näyttää kuitenkin siltä, että Nisshin Marun toimet saivat vihamielisemmän muodon sen suunnatessa sokaisukranaattien lisäksi vesitykkinsä miehistöömme sekä Bob Barkeriin savupiippuun vahingoittaakseen sen pääkonetta. Nisshin Maru piti erittäin voimakkaat vesitykkinsä ryöppyämässä Sam Simonin tutkiin useita minuutteja. Laivan navigointikyvyn tuhoaminen ei ole enää ennaltaehkäisevä toimi. Vesitykkien pääkohteina Sam Simonilla olivat kuitenkin laivan savupiippu, josta sisään mennyt vesi johti vakavaan tulvimiseen konehuoneessa, sekä laivan komentosillan ikkunat. Komentosillalla laivaa ohjannut miehistö pelkäsi korkealla paineella tykeistä ammutun veden rikkovan ikkunat, joten he suojautuivat turvakypärillä.

Japanin valaanpyyntilaivaston vetoaminen Yhdysvaltalaisen Ninth Circuit Courtin päätökseen ei ole relevanttia. Vastaaja, Sea Shepherd USA, on noudattanut päätöstä täysin sen julkistamisesta joulukuussa 2012 lähtien, eikä ole ollut oikeuden määräyksen mukaan osallisena Operation Zero Tolerancen johtamiseen. Eteläisen jäämeren valaiden suojelualuetta turvaavat Sea Shepherdin laivat on rekisteröity Australiaan ja Hollantiin. Kapteenit ovat Ruotsista, Intiasta ja Australiasta. Tapahtumat ovat sattuneet Australian hallinnoimalla Etelämantereen alueella. Tämä on Yhdysvaltojen Ninth Circuit Courtin toimivallan ulkopuolella.

Selvyyden vuoksi on hyvä todeta, että näiden tapahtumien aikana yksikään Sea Shepherdin laivoista ei lähestynyt ainuttakaan Japanin alusta. Jos oikeuden päätös olisikin relevantti, se ei koske korealaisomistuksessa olevaa Panamaan rekisteröityä tankkeri Sun Laurelia.

Siitäkin huolimatta että Yhdysvaltojen Ninth Circuit Courtilla ei ole lainkäyttövaltaa Sea Shepherdin Australiasta johdettuun kampanjaan, ovat laivamme tänä vuonna olleet pidättyväisempiä toimissaan kuin koskaan ennen. Tämä verrattuna Japanin salakalastajien toiminnan törkeyden eskaloitumiseen on ironista. Valaanpyyntilaivaston häikäilemättömyys ei ole nähnyt vertaistaan sitten vuoden 2010, jolloin laivaston turva-alus Shonan Maru no. 2 törmäsi Sea Shepherdin trimaraani Ady Giliin leikaten aluksen kahtia. Operation Zero Tolarencen johtajien Bob Brownin ja Jeff Hansenin valvonnassa alustemme miehistöt ovat päättäneet olla hyökkäämättä valaanpyyntialuksia vastaan kaikissa kohtaamisissamme niiden kanssa. Samaa ei voi sanoa kapteeni Tomoyuki Ogawasta ja hänen miehistöstään.

Sea Shepherdillä ei ole keskitettyä päämajaa Yhdysvalloissa. Sea Shepherd USA:n päämaja sijaitsee Yhdysvalloissa. Sea Shepherd Conservation Society on itsenäisesti rekisteröity ja johdettu Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Hong Kongissa, Kanadassa, USA:ssa, Ranskassa, Espanjassa, Saksassa, Ruotsissa, Hollannissa, Belgiassa, Etelä-Afrikassa, Brasiliassa, Chilessä, Ecuadorissa ja Iso-Britanniassa.

mainos

Japanin valaanpyyntilaivaston rikkomukset ovat ilmeisen loputtomia. Japanin valaanpyyntioperaatiot kohdistuvat uhanalaisiin silli- ja ryhävalaisiin sekä suojeltuihin lahtivalaisiin. Valaanpyynti rikkoo räikeästi kansainvälistä valaanpyynnin kieltoa ja se tapahtuu Eteläisen jäämeren valaidensuojelualueella, Australian hallinnoimalla Etelämantereen alueella, Australian valaidensuojelualueella sekä Antarktiksen sopimuksen alueella. Lisäksi laivasto on kuljettanut raskasta polttoöljyä 60:n eteläisen leveyspiirin eteläpuolella rikkoen MARPOL-yleissopimusta. Japanin valaanpyynti ei ole millään tapaa tieteellistä, vaan se on vain tekosyy kaupallisen toiminnan peittämiseen. Tämä ei ole vakavasti otettavaa tiedettä vaan petos; silmänkääntötemppu.

Sea Shepherd on toiminut väkivallattomasti jo yli 35 vuotta eikä ole koskaan vahingoittanut toimillaan ketään. Japanin valaanpyytäjät ovat tuhonneet yhden laivoistamme, Ady Gilin, sekä aiheuttaneet lukuisia vammoja Sea Shepherdin miehistölle. Viime vuonna miehistöämme iskettiin kasvoihin bambukeihäällä. Delta-veneeseen heitetty tarttumakoukku vahingoitti useita henkilöitä sekä miltei kiskaisi kameramiehen veneestä Etelämantereen hyisiin vesiin.

Japanin salakalastajien terrorisoidessa Etelämantereen ekosysteemiä ja valaita Sea Shepherd Conservation Societylla ei ole aikomustakaan käyttää heistä lapsellisia termejä kuten ”terroristi”. Tätä sanaa on käytetty nykypäivänä aivan liian vapaasti ja siitä on tulossa nopeasti vain merkityksetöntä retoriikkaa. Sea Shepherd viittaa valaanpyytäjiin termeillä, jotka kertovat mitä he todella ovat: salametsästäjiä tekemässä rikoksia kansainvälisesti tunnustetulla valaiden suojelualueella.

Lue lisää: valaanpyyntilaivaston tiedonanto 20. päivän tapahtumista ja Sonja Hyppäsen artikkeli.