Kilpailuun saatiin mukaan toista sataa teosta eri puolilta Suomea. Valtaosa kilpailuun osallistuneista teoksista tuli yläkoulujen ja lukioiden oppilailta. Tuomaristo iloitsikin erityisesti Global Meal -kilpailun koululaissarjan kovasta tasosta.
Kilpailussa tavoitteena oli nostaa esiin ruuan sosiaalisia- , eettisiä ja ympäristövaikutuksia vastamainonnan keinoin. Vastamainonnan ideana on esittää kommentti tai kysymys, joka naurattaa tai haastaa miettimään asioita, jotka mainoskuvastossa perinteisesti piilotetaan. Tämä tehdään muuntamalla mainoksen kuvaa, tekstiä tai logoa. Tuomaristo kehui kilpailuun osallistuneiden teosten parhaimmiston vahvaa yhteiskunnallista otetta, kekseliäisyyttä ja visuaalista toteutusta.
Kilpailun avoimen sarjan voitti eläinten oikeuksia esiin nostava, Valion mainosta muunteleva teos nimeltä Vakio/Tisu, jonka on toteuttanut tamperelainen performanssiryhmä Vastatila.
Teos kommentoi kasvisruokatrendin harjalla ratsastavaa Mifu-ruokaraetta ja se on osa maidontuotannon ongelmista keskustelevaa teossarjaa. Tuomaristo arvosti teoksen ammattimaista ja mainoksen omaista kuvallista ilmaisua. Lisäksi teoksen aihe on ajankohtainen ja sopii erinomaisesti ruoka-aiheiseen vastamainoskilpailuun, sillä siinä pohditaan sekä ruokaa, että sen mainontaa.
Koululaissarjassa tiukan kisan voittajaksi selviytyi Savonlinnan taidelukiossa opiskelevien Elsa Partasen, Jenni Hirvosen ja Marianne Lehtisen yhteistyönä toteuttama #karsinassa -teos.
Tuomariston mukaan teos on hieno esimerkki siitä, miten yksinkertaisella toteutustekniikalla voidaan tuoda esiin vaikuttava viesti. Teos sai kiitosta sen oivaltavasta aiheen käsittelystä ja hienovaraisesta visuaalisuudesta, joka toimii hyvänä kontrastina sen purevalle viestille. Alkuperäisessä mainoksessa ihmiset nautiskelevat juustosta ja muista herkuista notkuvan pöydän ääressä. Vastamainos muistuttaa, että tuotantoeläinten elämä ei ole juhlaa, vaan niiden elämän tärkeimmät asiat tapahtuvat yksin karsinassa.
Lisäksi koululaissarjassa sai kunniamaininnan espoolaisen Mainingin koulun oppilaan Tommi Uposen Fazerin mainosta muunteleva Lapselta lapselle -teos, joka kommentoi tyylikkäästi ja suorastaan viiltävällä herkkyydellä lapsityövoiman käyttöä suklaan tuotannossa.
Kilpailun järjestivät yhteistyössä kulttuurihäirinnän asiantuntija- ja tekijäverkosto Häiriköt-päämaja, sekä Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry. Lisäksi hankkeessa on mukana Eettisen kaupan puolesta ry.
Kilpailun tuomaristossa oli mukana vankkaa osaamista niin vastamainonnan, ruuantuotannon, kansalaisvaikuttamisen kuin opetuksenkin saralta. Tuomaristossa istuivat kuvataiteilija Jani Leinonen, muusikko Paleface sekä edustajat Animaliasta, Eettisen kaupan puolesta ry:stä, Voima-lehdestä ja Biologian ja maantieteen opettajien liitosta.
Voittajat palkittiin Jani Leinosen Kultaleijona-patsailla, jotka ovat vastamainonnan hengessä valuvikaiset kipsikopiot leijonapatsaista, joilla mainosmaailman parhaimmisto palkitaan vuosittain Cannes Lions International Advertising Festival -tapahtumassa.
Koululaissarjan voittajat saivat lisäksi kasan elokuvalippuja ja kaikki palkitut pääsevät nauttimaan Ruohonjuuren lahjoittamien eettisten herkkukassien antimilla. Koululaissarjan voittajalle jaetaan palkinto Savonlinnan taidelukiolla.
Palkittuihin töihin ja valittuihin paloihin muusta kilpailutöiden sadosta voit tutustua osoitteessa globalmeal.fi/galleria.