Rantakunto ja paremmat mainokset nytten!

Lontoon metrossa ei jatkossa seksistisiä mainoksia nähdä (toivottavasti). Tämä ei ole mitenkään huono uutinen.

Lontoon uudella pormestarilla Sadiq Khanilla on radikaali ajatus: Kielletään kehosyyllistäminen (body shaming) metrojen mainoksissa.

“As the father of two teenage girls, I am extremely concerned about this kind of advertising which can demean people, particularly women, and make them ashamed of their bodies. It is high time it came to an end.”

Ja koska pormestarilla on valtaa vaikuttaa kaupungin tekemisiin ja linjauksiin, ei metroissa hänen lupauksensa mukaan jatkossa noita tyystin asiattomia mainoksia nähdä. Häiriköiden tuore Lontoon kirjeenvaihtaja, Sara Kärpänen kommentoi uutista tuoreeltaan:

I live in London and I have seen those huge advertisements on the tube stops. In fact, I see different variations of them everyday; a half-naked woman selling everything from shampoos to last minute flights to Ibiza.

The problem is, that these advertisements set beauty standards. They tell us where to shop, what to eat and how our body should look like under our jeans and a blouse. And this current, commercial standard is pretty narrow. (Read: white, thin, heterosexual.)”

Tämän pormestarin uuden linjauksen uutisoimisen yhteydessä käytettiin kuvituksena monessa mediassa Protein Worldin mainosjulistetta. Vuosi sitten kesän alla kohistiin juuri noista The Weight Loss Collection -lisäravinteiden mainosjulisteista ja itsekin aiheesta kirjoitin blogiin. Mainoksissa poseerasi bikineihin pukeutunut nainen, jonka vieressä tiedusteltiin, että ”Oletko rantakroppakunnossa?”

Närkästyneet kansalaiset kävivät korjailemassa – ihan perustellusti – näitä Protskumaailman mainoksia. Hyvä.
Närkästyneet kansalaiset kävivät korjailemassa – ihan perustellusti – näitä Protskumaailman mainoksia. Hyvä.

Ihan kaikki eivät tästä kampanjasta innostuneet myöskään vuosi sitten. Sosiaalisessa mediassa kuohui, ja mainoksia korjattiin. Pyöräytettiinpä myös vetoomus mainosten pois vetämiseksi – allekirjoituksia kertyi 70 000.

Sosiaalisessa mediassa saatiin myös Protein Worldin vastaus : Twitterissä firman edustaja ilmoitti Englannin olevan ”plösöjä symppaava kansakunta”. Toimitusjohtaja puolestaan ilmoitti haastattelussa, että firman mainoksia kritisoineet ovat terroristeja. Hyvinhän sekin meni, juuh.

Kun olen rannalla, olen rantakunnossa.
Kun olen rannalla, olen rantakunnossa.

Mitä tulee rantakuntoon, niin jaan tässä Häiriköt-päämajassa laajaa ihailua nauttivan, Ajatushautomo Hatun johtaja Saara Särmän vinkit siitä, kuinka pääset rantakuntoon:

Lopuksi vielä jo otsikossa lupaamaani vinkkiin, kuinka rantakuntoon päästään. Se on hyvin helppoa: laita päälle mieleiset pukimet ja mene rannalle.

Mukaan rannalle tai puistoon kannattaa pakata ainakin aurinkorasvaa ja vesipullo. Nesteytys on tärkeää, ettei nestehukka iske, ja auringosta johtuvat palovammat ovat hyvin ikäviä. Jotain mieluista tekemistä kannattaa myös pakata kassiin.”