Samoihin aikoihin 1800-luvun loppupuoliskolla, kun ihmiset opettelivat pumppaamaan ja polttamaan öljyä teollisessa mittakaavassa, esitti filosofi Friedrich Nietzsche Jumalan kuolleen. Hän ei tarkoittanut sitä kirjaimelliseksi kuvaukseksi tapahtuneesta, vaan esitti vanhan maailman kuolleen ja uuden syntyneen. Nietzsche osui oikeaan ainakin siten, että hänen ajoista lähtien olemme eläneet fossilikapitalismin aikaa. Fossiilikapitalismissa öljy pyörittää kaikkea ja kaiken perustana on fantasia ikuisesta, rajattomasta kasvusta.
Tyhjällä on tunnetusti taipumus täyttyä, ja Jumalan kuolemaa voi seurata se, että uusi nousee tilalle. Nykyihmisen suhde öljyyn muistuttaakin monin tavoin jumalan palvomista. Öljyä voi kuvailla jumalaksi, joka on ottanut haltuun planeettamme.
Naftologiasta
Filosofit Tere Vadén ja Antti Salminen ovat tutkineet suhdettamme öljyyn. Heidän työnsä sijoittuu filosofian piiristä löytyvän naftologia-termin alle ja keskittyy niihin seurauksiin, joita öljyn laajamittainen käyttö aiheuttaa inhimilliselle elämälle ja kokemukselle.
Vadén ja Salminen kuvaavat fyysisen riippuvuutemme määrää ”öljyorja”-termin kautta. Muuttamalla öljyn polttamisessa vapautuvan ja hyödynnettävän energian määrän laskennalliseksi työksi voimme arvioida, kuinka monta henkilöä tarvittaisiin tekemään vastaava työ, eli kantamaan taakat, kiskomaan aurat ja niin edespäin. Näin laskettuna öljy tekee 20-kertaisesti sen, mihin ihmiskunta omin käsin kykenisi.
Jokaista ihmistä kohden on siis töissä keskimäärin 20 kuvainnollista öljyorjaa. Ja koska resurssit ovat jakautuneet tunnetun epätasaisesti, nautimme länsimaissa verrattomasti keskimääräistä suuremmasta palveluskunnasta. Vadén ja Salminen esittävätkin, että fyysisen riippuvuuden ohella olemme tulleet henkisesti täysin riippuvaisiksi öljyn tuomista hyödyistä, ja että ymmärtääkseen ihmisten toimintaa voi öljyä tarkastella jonkinlaisena jumalhahmona.
Suuri muinainen
Mutta millaisesta jumalasta puhumme, jos puhumme öljystä? Kirjailija H. P. Lovecraft kirjoitti Cthulhu-mytologiassaan syvyyksissä uinuvista suurista muinaisista, jotka herätessään rankaisevat kaikkia. Öljyssä on jotain samaa. Musta, muinoin maan uumeniin vangittu voima nousee maan pinnalle, ja nyt tuo peto tuhoaa ilmakehän ja täyttää maat meret elottomalla ruumiillaan, muovilla. Suorittaessamme uhrilahjaa hullulle jumalalle pakokaasut ovat suitsukkeitamme.
Tämän jumalan suomin voimin olemme onnistuneet muuttamaan kotiplaneettaamme tavalla, joka näkyy vielä kadottuammekin. Ilmakehään puhaltamamme hiilidioksidi ennemmin tai myöhemmin sentään kiertää luonnon mekanismien kautta takaisin piiloon, mutta muovin kohdalla tämä ei ole niin ilmeistä. Muovi on tullut keskuuteemme elollisen maailman ulkopuolelta, eikä sillä ole ollut omaa paikkaa kompostoitumisen loputtomassa kierrossa. Elämä voi asettaa toivonsa vain siihen, että luonnossa lopulta aina joku oppii hyödyntämään tarjolla olevaa resurssia. Kenties riittävän moni bakteeri jalostuu muovia syöväksi ja vähitellen elonkehä siivotaan tavalla, johon me ihmiset emme kaikesta etevyydestämme huolimatta kykene. Se, olemmeko me vielä todistamassa tätä elämän mahdollista voittoa, on vähintäänkin epävarmaa.
Öljyn houkutusta voi tarkastella myös Goethen Faust-tarinan kautta. Siinä, missä Faust sai paholaiselta tietoa ja nautintoja, olemme me saaneet öljyltä käyttöömme rajattomasti energiaa, joka tekee puolestamme työn, liikuttaa meitä, tuo lämpöä ja mukavuutta. Faustille tiedon ja nautinnon hintana oli oma sielu, me maksamme mukavuudesta koko elinpiirillämme.
Itsepetoksesta
Öljyn sisältämä valtaisa energian määrä on myös huijannut meidät uskomaan omaan erinomaisuuteemme. Mitä enemmän öljyä poltamme, sitä taitavampina ja ahkerampina itseämme pidämme. Oikeasti kaikki teollinen tuotanto on tavalla tai toisella riippuvaista öljystä ja jokseenkin kaikki ympärillämme oleva on joko rakennettu öljyn voimalla tai rakennettu öljystä, kenties molempia.
Onnittelemme itseämme myös ihmiskunnan ruokkivasta vihreästä vallankumouksesta. Tällä vallankumouksella tarkoitetaan sitä, että maataloutta on vauhditettu fossiilisista polttoaineista saatavilla lannoitteilla ja niiden voimalla. Hintana tehomaatalouden pohjattoman nälän tyydyttämisestä on riehaantuneen kasvihuoneilmiön lisäksi elottomaksi imetty maaperä sekä siinä ohessa pilatut vesistöt. Suuri muinainen lietsoi meidät hävityssotaan maata itseään vastaan.
Tämä kaikki jää kuitenkin helposti huomaamatta. Kuten Vadén ja Salminen toteavat Energia ja kokemus -teoksessaan: ”Öljystä kohdataan korkeintaan sen näkyvä osa, bensa-aseman pumput ja valot, ja mustan jäävuoren massa jää pinnan alle tiedostamattomiin.”
Yrittäessämme hahmottaa öljyn vaikutusta ja sen merkityksen mittakaavaa olemme kuin maapallon pyöreyttä horisonttia tuijottamalla arvioiva henkilö – tarkastelun kohde on kaikkialla ja sen hahmottaminen omin aistein ja omasta elinpiiristä käsin on lähes mahdotonta. Mutta kyllä merkkejä on näkyvissä, jos niitä malttaa – ja kestää – tarkastella.
Ei ole ilmaisia lounaita
Kun meille tarjottiin vapaasti käytettäväksi lähes loputon energiavaranto, uskoimme sitä ilmaiseksi. Unohdimme että caveat emptor, ostaja pitäköön varansa. Onnelan sijaan saimme tuhon. Ilmainen lounas on kuitenkin niin herkullinen, että edes tieto maksettavaksi lankeavasta laskusta ei vaikuta käytökseemme. Yksistään 2000-luvun aikana vuotuinen öljynkulutuksemme on kasvanut reilusta 3 500 megatonnista 4 500 megatonniin. Nyt, bakkanaalien päättymisen häämöttäessä, pystymme ainoastaan valitsemaan muutammeko tapojamme ennen vääjäämätöntä vai vasta kun on absoluuttisesti pakko.
Se oli vahinko, joku ehkä sanoo. Kenties olikin. Tämä ei kuitenkaan poista tehtyä eikä tietämättömyys vapauta vastuusta. Emmekä me oikeasti ole olleet tietämättömiä. Esimerkiksi öljy-yhtiö Shell on tiennyt öljyn polttamisen vaikutuksista ympäristöön todistettavasti yli puolen vuosisadan ajan. Yhtiön syvälle arkistojensa uumeniin hautaamat tutkimukset kuvasivat öljyn polttamisesta seuraavaa muutosta elinympäristössä häkellyttävän tarkasti. Öljy-yhtiö on kuitenkin fossiilikapitalismin ytimessä, eikä ajatus öljyn myymisen lopettamisesta ja voittojen menettämisestä sopinut suunnitelmiin. Siksipä tutkimukset haudattiin ja samalla palkattiin vähemmän rehellisiä tutkijoita kylvämään epävarmuutta toistelemalla julkisuudessa valheita, joiden mukaan meitä ei odota ilmastokriisi, ja erityisesti että se ei ole seurausta omista toimistamme.
Nuo valheet ovat houkuttelevia, koska harva meistä haluaa uskoa ikäviä asioita. Vielä harvempi haluaa luopua öljyorjien kaltaisista saavutetuista eduista, ja siksipä öljyteollisuuden valheet upposivat hedelmälliseen maaperään. Valheita toistelemalla voi mukavasti tuudittaa itsensä uneen – kuin johtamalla letkun tyhjäkäynnillä olevan auton pakoputkesta ohjaamoon.
Eivätkä öljy-yhtiöiden synnit rajautuneet ilmastonmuutoksesta valehtelemiseen tai jääneet kauas taa. 2020-luvulla monet tahot ovat kuitanneet päästöjään maksamalla ”kompensaatiota”, jonka on tarkoitus sitoa vastaava määrä päästöjä toisaalla. Öljy-yhtiöt ovat ymmärrettävästi ovat ottaneet ilolla vastaan ajatuksen siitä, että meno jatkuisi entisellään, kunhan vain anekauppa pyörii siinä rinnalla.
Saksassa paljastui vuonna 2024 öljy-yhtiöiden vähintään satojen miljoonien eurojen arvoiset päästöhyvitysjärjestelyt, joissa rahaa on kyllä liikuteltu, mutta päästöjen sitomista ei ole tapahtunut. Tähänkin järjestelyyn Shell ehti mukaan.
Vaikka Shell tulee usein mainittua öljyalaan liittyvistä ongelmista puhuttaessa, eivät ongelmat rajoitu yhteen yhtiöön. Isona toimijana Shell kuitenkin symboloi alaansa ja toimii ukkosenjohdattimena. Eipä sillä, monet yhtiön toimet ovat myös olleet poikkeuksellisen paheksuttavia. Kukapa esimerkiksi olisi unohtanut Ken Saro-Wiwan kohtalon ja ogonien ahdingon Nigeriassa?
Hyviä tekoja?
Öljy-yhtiöiden lupaukset kierrätyksestä ja toimintojen siirtämisestä kohti puhtaan energian tuottamista ovat usein olleet varsin pieniä verrattuna öljyn trokaamiseen. Eikä niitä pieniäkään lupauksia ole aina pidetty. Esimerkiksi vuonna 2022 Shell lupasi fanfaarien saattelemana, että jatkossa se kierrättäisi vuosittain miljoona tonnia muovijätettä polttonesteeksi. Jo seuraavana vuonna yhtiö poisti lupauksen vähin äänin kestävyysraportistaan.
Suomessa Shellin toiminnat vuonna 2010 itselleen ostanut ja siitä alkaen sen asemia meillä pyörittänyt ST1 mainostaa itseään ”CO₂-hyvän energian” myyjänä. Ilmasto- ja yritysvastuuteemoihin keskittynyt Niklas Kaskeala on kuitenkin huomauttanut, että yhtiön itsensä mukaan neljä viidesosaa sen myynnistä tulee edelleen fossiilisen energian kaupasta. Ja kun Neste tislaa vuosittain noin miljoonan kuljetusten aikana kuolleen broilerin ruumiit biopolttoaineeksi, ei tämä poista sitä, että eläinteollisuus itsessään on massiivinen päästölähde ja että pienen kierrättämisen sijaan koko ala olisi parempi ajaa alas. Broilerin raadot eivät muutu ekoteoksi tankkiin pumpattuna.
Voiko lumouksen rikkoa?
Öljyjumalan seireeninkutsu on viekoitteleva ja sitä on vaikea vastustaa. Se lupaa meille, että voimme jatkaa nykyistä menoa ikuisesti, ja että tämä edellyttää korkeintaan pientä hienosäätöä yksityiskohdissa. Lupaus on kuitenkin tyhjä. Ainoa realistinen keino on säädellä ja rajoittaa ihmisten mahdollisuuksia polttaa maa karrelle.
Koska yhtiöt eivät vapaaehtoisesti tule lopettamaan öljyn pumppaamista, polttamista ja trokaamista lopettamaan, pitää niitä auttaa. Pitkään kuin koira veräjästä vastuuta pakoon päässyt ala onkin uusien haasteiden edessä. Siinä, missä poliitikot ovat arastelleet sen vastuuseen asettamista, ovat kansalaiset ja järjestöt aloittaneet oikeustoimia yhtiöitä vastaan eri puolilla maailmaa. Poliitikot ovat monissa maissa säätäneet lakeja, joissa luonnon tuhoaminen kielletään, ja nyt yhtiöitä vaaditaan vastuuseen näihin lakeihin vedoten. Nähtäväksi jää, ehtivätkö oikeuden pyörät pyörähtää ennen suurempaa romahdusta.
Esseeseen on haettu innoitusta ja huomioita Tere Vadénin ja Antti Salmisen teoksissa Energia ja kokemus (2011), Elo ja anergia (2018) sekä Merkitys ja ala-aine (2024). Oletukset ja tulkinnat ovat kuitenkin kirjoittajan omia.