Mitä Jeesus ostaisi?

”Kulutuskulttuuri ja kuluttajuus toteuttavat hirveän paljon samoja toimintoja kuin uskonto”, sanoo uskontotieteilijä Mikko Kurenlahti Helsingin yliopistosta.
Hän haluaa haastaa jakoa, jonka mukaan joku asia on selvästi maallinen ja toinen selvästi uskonnollinen.
”Meillä on hyvin vuotavat rajapinnat, eikä uskonnosta ole yhtä yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Riippuu siitä, keneltä kysytään.”
Yleispätevää määrittelyä on toki yritetty. Ranskalaisen sosiologin Émile Durkheimin mukaan uskonto on ”yhtenäinen uskomusten ja käytäntöjen suhde pyhiin asioihin”. Tuohon määritelmään voisi lisätä sen, että uskontoon liittyy usein jokin yliluonnollinen elementti: jumala tai vaikka sielun kierto.

Osoita puhelimesi kameralla kuvan alareunassa olevaa QR-koodia ja klikkaa ruudulle ilmestyvää linkkiä. Seuraamalla ohjeita saat katsottua puhelimen avulla Gucci-Jeesus-vastamainoksen laajennettua versiota. Tämän lisätyn todellisuuden version on tehnyt flyAR Augmented Reality Studio, jonka toimitusjohtaja Frans Tihveräinen poseeraa kuvassa Jeesuksena.
Muista myös klikata Jeesusta.

Kurenlahti on määrittelyn sijaan kiinnostunut siitä, mitä uskonto tekee, mihin sitä käytetään ja miksi ihmiset moista tarvitsevat. Hänen mukaansa uskonto voi esimerkiksi rakentaa käsityksiä siitä, mitä on hyvä elämä ja tavoiteltava ihmisyys.
”Se on perusmuoto sosiaalisesta rakenteesta. Siellä takana voi olla ajatus Jumalasta tai jostain yliluonnollisesta toimijasta, mutta ei sitä välttämättä tarvitse olla.”
Vaikka kulutuskulttuurista ensivilkaisulla puuttuukin uskonnoille tyypillinen ylimaallinen elementti, se ei vaikuta Kurenlahden arvioon kulutuskulttuurin ja uskontojen samankaltaisuudesta.
”Yliluonnollisen sijaan kuluttajuus onnistuu lupaamaan yhteyttä johonkin suurempaan hyvään, jonka yhteydessä elämä löytäisi merkityksensä.”

Uusi jumala

Kurenlahden mukaan ihminen on vuosisatojen ja -tuhansien aikana muuttunut yllättävän vähän.
”Ihminen vaikuttaa olevan luonnostaan hyvin merkityshakuinen olento, joka haluaa kokea, että hänellä on jotain väliä maailmalle ja maailmalla on jotain väliä hänelle”, Kurenlahti jatkaa.

Uskonto on myös määritellyt yksilöiden suhdetta yhteisöön, mutta nykyään linkki on erityisesti länsimaissa heikentynyt. Vaikka uskonnon rooli esimerkiksi Suomessa on pienentynyt, pohjimmainen tarve, johon uskonto on vastannut, ei ole kadonnut. Kulutuskulttuuri on osaltaan täyttänyt uskonnolta vapautuneen tilan.

Koskisen vuonna 1969 Taidehallissa esitelty Sikamessias ei ollut pyrkimys uskonnolliseen pilkkaan. Teos oli osa sarjaa, jossa suomalaiset esitettiin sikoina ja on vain loogista, että sikojen messiaskin on sika. No, sakothan siitä napsahtivat ja Kekkonenkaan ei voinut taiteilijaa armahtamaan, koska taiteilija ei suostunut tunnustamaan rikosta (joka oli armahduksen ehto).

Muutosta uskonnon ja kulutuskulttuurin merkityksellisyydessä voi tarkastella esimerkin kautta. Vuonna 1969 kuvataiteilija Harro Koskinen esitteli teoksia, joista yhdessä esiintyi ristiinnaulittu sikahahmo ja toisissa parodioitiin yritysten logoja. Sikamessias-teos suututti yleisöä siinä määrin, että Koskinen sai syytteen ja tuomion jumalanpilkasta. Logojen parodioimisesta yritykset tai yleisö eivät kuitenkaan kauhistuneet.
Sittemmin yleisön kynnys loukkaantua jumalan käsittelystä taiteessa on noussut ja vastaavasti kynnys loukkaantua logojen ja mainosten parodioimisesta madaltunut. Brändien merkitys on kasvanut täysin uusiin mittoihin.
Vaikka muutosta voisi pitää dramaattisena, Koskinen totesi Voiman haastattelussa vuonna 2009 hieman lakonisesti, että pohjimmiltaan mikään muu ei ole muuttunut kuin se, että ”markkinatalous on nykyään se jumala”.
Ehkä uskonnon otteen heikkeneminen onkin illuusio. Jumala vain on vaihtunut.

Mitä uskonto tekee?

Voi tuntua liioittelulta kuvata kulutuskulttuuria uskonnon kaltaisena ilmiönä. Kurenlahti kehottaa jälleen tarkastelemaan sitä, mitä uskonnoilta pohjimmiltaan haetaan. Edinburghin yliopiston teologian professori Gordon Lynch on tunnistanut uskonnolle kolme perustavaa tehtävää, joita voidaan kuvata sisäkkäisinä ympyröinä.
Mallissa uloin ympyrä on sosiaalinen funktio, joka viittaa uskonnon yhteisölliseen tehtävään. Seuraavasta ympyrästä löytyy eksistentiaalinen funktio, joka puolestaan viittaa siihen, kuinka uskonto tarjoaa välineitä identiteetin ja arvojen muovaamiseen. Kaiken ytimessä on transsendentaalinen funktio, joka on aistihavaintojen ulkopuolella ja jota emme voi tarkastella suoraan. Kurenlahti esittää, että sama malli selittää kulutuskulttuurin toiminnan.
”Sanoisin transsendentaalisen funktion olevan myös kuluttajuuden oikea ydin. Sanotaan, että kulutuskulttuurissa on kyse nimenomaan materialismista ja materiaalisten arvojen voittokulusta, mutta väitän, ettei se ole totta. Ydin on fantasioiden, toiveiden ja unelmien täyttämässä mielikuvituksessa”, Kurelahti sanoo

Rafaelia pidetään yhtenä renessanssin ajan merkittävimmistä taidemaalareista. Taiteilijan vuosina 1518-1520 maalaama Kirkastuminen jäi hänen viimeiseksi teoksekseen. Maalaus kuvaa hetkeä, kun Jeesus kirkastui, eli hänet nähtiin jumalallisena hahmona.
Mercedes-AMG G 63 on saksalaisen autonvalmistaja Mercedes-Benzin tytäryhtiön, Mercedes-AMG:n valmistama luksuskatumaasturi. Sen tuplaturbolla varustettu neljälitrainen V8-moottori tuottaa 577 hevosvoimaa. Useissa artikkeleissa maasturin ovien lukituksen avaamisesta syntyvää ääntä kuvaillaan kiväärin lataamisesta syntyvän äänen kaltaiseksi. Lisää autoista ja pyhyyden kokemuksesta täällä.

Hänen mukaansa tämä näkymättömiin jäävä funktio vaikuttaa esimerkiksi mainonnassa. Mainoksissa ei niinkään myydä tiettyä tuotetta vaan luvataan jotain vähemmän konkreettista. Kallis auto tuo ihailua, Coca-Colaa juodessa aurinko paistaa ja kavereita riittää.
”Meille myydään aina lupaus jostain, esimerkiksi onnesta tai hyvästä elämästä. Lupaukset saattavat olla tosi naiiveja, mutta riittävän moni uskoo ne todeksi – ehkä tiedostamattaan.”
Mainokset myös lupaavat meille, että täyden potentiaalimme saavuttaminen on aina askeleen lähempänä, kun ostamme juuri oikean tuotteen. Tässä ei Kurenlahden mukaan ole kyse pelkästään kerskakulutuksesta tai shoppailusta shoppailun takia. Kuluttaminen on ylipäätään yhteiskuntamme tapa järjestäytyä.
”Mitä yksilö tavoitteleekaan, se tapahtuu kulutuspäätösten kautta. Kulutusjärjestelmän kannalta on oikeastaan ihan sama, mikä se palvomasi ’jumala’ on ja mikä on se tavoittelemasi päämäärä jonkinlaisesta täyttymyksestä. Kunhan tavoittelet sitä kuluttamisen kautta.”
Lopulta sen enempää uskonto kuin kulutuskulttuurikaan ei siis ole se pihvi vaan työkalu jonkin ihmiselämälle tärkeämmän saavuttamiseksi. Niiden avulla tavoitellaan jotain sellaista, joka on havaintokyvyn ulkopuolella mutta jota tarvitsemme palavasti. Olemme Kurenlahden mukaan aina luoneet yhteisiä vastauksia peruskysymyksin ”miten selviytyä” ja ”mikä tekee elämästä elämisen arvoisen”.
”Nämä tavat hakea vastauksia voivat olla vaikka uskontoja, filosofioita, aatteita, ideologioita tai erilaisia ismejä.”

Syvimmästä olemuksesta

Uskonto tai ei, loputtoman kasvun varassa toimiva kulutuskulttuuri on aikaamme määrittävä tekijä. Eikä pelkästään sitä.
”Kulutuskulttuuri on aikamme suurin ongelma”, myös kestävyystutkimuksen parissa viihtynyt Kurenlahti puuskahtaa.

Johanneksen ilmestys on Uuden testamentin viimeinen kirja ja teoksen ainoa, joka kuvaa apokalypsia. Apokalypsi on muinaiskreikkaa ja tarkoittaa ”verhon nostamista tai poistamista”. Varhaisessa juutalaisessa ja kristillisessä kirjallisuudessa sanalla viitataan salattujen asioiden ilmestymiseen. Nykyään sillä viitataan juurikin maailmanloppuun.
Vastamainoksessa Helsingin yli vyöryvän Lord Apocalypsis -katumaasturin rekisterikilpi viittaa Johanneksen ilmestyksen luvun neljä jakeisiin 4-6:
”Valtaistuimen ympärillä oli 24 muuta valtaistuinta. Niillä istui 24 vanhinta. Heillä oli yllään valkoinen viitta ja päässään kultainen seppele. Valtaistuin salamoi ja jyrisi. Sen edessä paloi seitsemän soihtua, seitsemän Jumalan henkeä. Sen edessä kimmelsi myös jotain kristallin kaltaista, kuin lasinen meri.”

Yritämme ratkoa ympäristökriisin kaltaista ongelmaa hienosäätämällä kulutustamme, vaikka hienosäädön sijaan tarvittaisiin täyskäännös. Kun lähes kaikki yhteiskunnan toiminnot on kuitenkin rakennettu kuluttamisen ympärille, on Kurenlahden mielestä melko turha sanoa ihmisille, että ”lopettakaa kuluttaminen”.
”Tilanne on haaste mielikuvitukselle: pitäisi luoda uudenlaisia tapoja olla olemassa.”
Riippuvuutemme kulutuskulttuurista on muodostanut Kurenlahden mukaan kehän, jota on vaikea rikkoa. Järjestelmä ylläpitää meitä, joten meidän pitää ylläpitää järjestelmää, koska järjestelmä ylläpitää meitä ja niin edelleen.
”Heti jos kulutus lähtee laskemaan, seuraa kauhea kaaos, taantuma ja hätäily siitä, miten käyrät saadaan taas nousemaan. Eikä sen kehän sisällä pysty rakentamaan jotain täysin uutta.”
Kurenlahti korostaa, että nykyisen järjestelmän sisällä eettisiin ja kestäviin valintoihin pyrkivät kuluttajat tekevät arvokasta työtä, mutta se ei yksin riitä: ”Me emme pysty ostamaan tietämme ulos tästä ongelmasta.”
Kuinka lopettaa kuluttaminen, kun kuluttaminen antaa yhteiskunnalle muodon ja rakenteen ja meille itsellemme merkityksen? Kurenlahti muistuttaa, että myös askeettisesta elämästä tunnettu ekofilosofi Pentti Linkola tarvitsi keräämiään marjoja ja pyytämiään kaloja varten pakastimia ja niihin sähköä.
”Haluaisin meidän kuluttaessamme huomaavan, kuinka mielemme alkaa kehittämään tarinoita, siitä, mitä mikäkin tuote minulle merkitsee ja kuka minusta tulee, kun tämmöisen hankin. Meidän pitäisi havahtua siihen, mitä päämäärää tavoittelemme milläkin tuotteella ja miksi.”

Tarinoita ja heimoja

Moniin uskontoihin liittyy pukeutumiseen, koristautumiseen ja muuhun ulkoisesti havaittavaan liittyviä ohjeita ja tunnuksia. Esimerkiksi päähine voi kertoa kuulumisesta tiettyyn uskonnolliseen ryhmään. Kulutuskulttuuri mahdollistaa saman ja muun muassa muoti tarjoaa yksilölle mahdollisuuden viestiä, mihin porukkaan kuuluu.

Raamatussa Jumala antaa Moosekselle kymmenen käskyä, jotka ovat pääpiirteittäin hyvin yleispäteviä. Ne myös kertovat paljon ajastaan ja kertovat kulttuurista, joka ne kirjasi. Pienellä korjailulla nuo käskyt kertovat myös meidän ajasta ja meidän kulttuuristamme.
Jari Tamminen: Kymmenen käskyä – toinen tuleminen (musta graniitti ja 24 karaatin kulta)

”Kuluttaminen on symbolinen kieli, jonka avulla jatkuvasti viestimme toisillemme – ja myös itsellemme. Päivittäiset kulutustavarat tarjoavat meille mahdollisuuksia kertoa, kuka olen, mikä on minulle tärkeää, millaisiin heimoihin liityn ja mitä ne minulle tarkoittavat.”
Aina viestit eivät tietenkään ole yksiselitteisiä, ja silloin yksi tuote voi viestiä yhtä aikaa eri asioita. Esimerkiksi voi nostaa keffiyehin eli niin sanotun palestiinalaishuivin. Tämä beduiinien kehittämä arabihuivi on vähitellen levinnyt Lähi-idästä länsimaihin, ja siitä on muodostunut muotiasuste, jonka historia saattaa olla monelle vieras. Ja kun jokin siirtyy muodin maailmaan, se tarkoittaa tuotteistamista.
Esimerkiksi muotitalo Gucci on myynyt omia keffiyeh-huivejaan. Satojen eurojen hintainen Gucci-keffiyeh saattaa tuntua äkkiseltään hullulta tuotteelta, mutta ehkä öljyrikkaassa arabivaltiossa sen kautta voi korostaa yhteyttään arabikulttuuriin ja sitä, että rahaa on. Länsimaisen kristityn kaulalle kietaistuna huivin kertoma tarina muuttuu joksikin 
muuksi.
”Kuka ikinä oletkaan ja mitä ikinä pidätkään tärkeänä, niin kulutuskulttuuri tarjoaa sinulle juuri sen, mitä tarvitset – ainakin mielikuvituksen ja lupausten tasolla”, Kurenlahti tiivistää.

What Would Jesus Buy?

Jeesus Nasaretilainen on mahdollisesti olennaisin kristinuskon hahmoista. Raamatun mukaan hän oli mies, joka kehotti kaksi paitaa omistavaa ihmistä antamaan niistä toisen sellaista tarvitsevalle. Suutuspäissään hän myös pieksi ahneet pikavippien tarjoajat ja potki heidän pöytänsä nurin. Jeesus ei siis vaikuta henkilöltä, joka olisi erityisen hyvä kuluttaja. Ei hän tarinan mukaan myöskään ollut kiinnostunut noudattamaan uskonnon sanelemia tapoja vaan pyrki jonkin olennaisemman äärelle.
”Kenties hän olisi enemmän kiinnostunut siitä syvemmästä yhteydestä itseemme, toisimme ja ympäröivään todellisuuteen, jota me kulutuspäätöksillämme tavoittelemme”, Kurenlahti pohtii.
 On toki myös mahdollista, että palestiinalaisena ihmisen poikana Jeesus valitsisi tänä päivänä itselleen kultaisen palestiinalaishuivin.

Shopocalypsis tulee, Massias pelastaa!

Yhdysvaltalainen taiteilija Billy Talen kehitti 90-luvun lopulla loputtomasti rahaa seuraajiltaan pyytävän tv-pastorin karikatyyrin, Reverend Billyn. Pian Talen pelmahti papin liperiin ja huonosti blondattuun Elvis-tukkaan sonnustautuneena Disney-kauppaan New Yorkin Times Squarella. Hän saarnasi suuryhtiöiden moraalittomuudesta ja tulevasta shopocalypsistä eli shoppailun tuottamasta maailmanlopusta.
Reverend Billyn ympärille kertyi seurakunta, jonka kanssa hän on sittemmin manannut pahoja henkiä kassakoneista ja puhunut kielillä hämmentyneelle yleisölle liikkeissä ja kahviloissa. Lukuisia kertoja pidätetty taiteilija on muun muassa saanut lähestymiskiellon kaikkiin maailman Starbucks-kahviloihin. Hän on myös järjestänyt vuosien ajan viikoittaista teatteria, joka on lainannut muotonsa gospel-jumalanpalvelukselta.

Kun Reverend Billy vieraili Suomessa vuonna 2008, hänelle löytyi paikallinen seurakunta. Yksi pastoria kauppakeskuksissa seuranneista oli Yakup Albekoğlu. Sittemmin Albekoğlu on kehittänyt oman hahmonsa, Massiaksen, joka on myös viihtynyt kulutuskulttuurin pyhätöissä.
Massias ja Kultaisen ostoskärryn seurakunta ovat vuosien ajan kiertäneet aina joulun alla pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa – ilman lupia tai ennakkoilmoituksia – vuoden kiivainta ostossesonkia juhlistaen. Päinvastoin kuin Reverend Billy he lupaavat, että onni löytyy ostamalla.
”Massias on kulutuskulttuurin karismaattinen evankelista. Kasvoin itse Jeesus-kultissa lapsena, ja minulle performanssi on paras tapa käsitellä uskontoon ja konsumerismiin liittyvää ahdistusta ja traumaa”, Albekoğlu kertoo.
Kultakäätyihin verhoutunut Massias mukanaan punaisiin satiinikaapuihin verhoutunut seurakunta on onnistunut puhuttelemaan lukemattomia yllättyneitä kuluttajia.
”Kaikki tässä performanssissa on katsojalle häiritsevän tuttua: kulutuskulttuurin uskolliset äänitorvet sekä Jumalan koskettamat saarnasmiehet ovat melkein sama hahmo. Molemmat uskovat itseään suurempaan voimaan, jonka eteen on uhrauduttava. Kummankaan päätä ei käännetä järkiargumenteilla.”

Vaikka ostoshurmosta lietsova Massias tuntuu hahmona täysin vastakkaiselta Albekoğlun omalle minälle, ero ei välttämättä sittenkään ole absoluuttinen.
”Jotenkin me kaikki jaamme Massiaan maailmankuvan. Usko siihen, että markkinat ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, on niin syvällä meissä, että monille on helpompi kuvitella maailma ilman Jumalaa kuin maailma ilman kapitalismia. Roolissa en esitä Massiasta vaan personoin häntä. Kun saarnaan, tunnen markkinoiden näkymättömän käden ohjaavan toimiani.”
Vaikka Massiaan sanoma on lainattu suoraan mainoksista, sen sanominen ääneen on siinä määrin poikkeuksellista, että yleisin reaktio esitykseen on vilpitön hämmennys. Tämän hämmennyksen turvin seurakunta onkin toistuvasti ehtinyt kiertää ostostemppelit läpi ennen kuin heihin reagoidaan. Jälkeensä he jättävät pieniä joululauluvihkosia ja rallattelun: Hyllyillä kirkkailla myymälän / Kiiltää töllö mahtavin / Asiakkaan tie / Kohta luokse vie / Telkkaria suurinta katsomaan.