Älkää Jumalan tähden ostako mitään.
Kaaos vallitsee New Yorkin Times Squaren Disney-kaupassa. Asiakkaat tuijottavat hölmistyneinä ympärilleen, jotkut poistuvat paikalta, toiset seuraavat kiinnostuneina. Henkilökunta ei tiedä mitä tehdä. Lopettakaa shoppailu -kirkko suorittaa satumaista palvelustaan ja pastori Billy saarnaa sielunsa kyllyydestä ämyriin. Seurakunta ja ja asiakkaat kuulevat Disneyn hikipajoissa tuotetuista tuotteista, gospelkuoro veisaa Mikki Hiiren riistokapitalistisista toimintamalleista. Valkoisessa puvussaan pastori Billy painaa kätensä kassakoneelle ja manaa ahneuden pahat henget siitä ulos.
Pian vartijat saapuvat paikalle ja poistavat pastorin liikkeestä. Ennen sitä kuitenkin lyödään kolhu mainoksin luotuun yrityskuvaan.
Lopuksi poliisi pidättää pastorin, kuoron veisatessa taustalla.
Radikaali performanssiryhmä usa:sta leikkii amerikkalaisilla evankelistakliseillä, joten nimikin on perinteiden mukainen: Reverend Billy and The Church of Stop Shopping.
Performanssiryhmän keulahahmoina riehuu pastori Billy ja hänen vaimonsa Savitri Durkee, joka johtaa ”kirkkoa”. Heidän lähetystehtävänsä on kulutusorgioiden ja konsumerismin pysäyttäminen.
Kirkon jäsenet saarnaavat kuluttajakapitalismin ja mainonnan pahuudesta usa:n kaduilla ja kauppakeskuksissa. Marraskuussa ryhmä saapuu saarnaamaan Helsinkiin Lens Politica -elokuvafestivaalien kutsumana. Festivaaleilla esitetään What Would Jesus Buy? -dokumentti heidän ristiretkestään.
Videohaastattelu repesi käsistä. Pariskunta aloitti kohtuullisen asiallisesti avantgardistisen teatterikirkkonsa toiminta-ajatuksista ja tempauksista, mutta puhkesi pian laulamaan ja rukoilemaan aidossa tv-pastorihengessä, kädet tietokoneen ruudulla.
Pastori Billy ja Savitri Durkee, mitä kirkkonne opinkappaleet ovat?
Billy: ”Paholaisen logot pakottavat itsensä teidän kaikkien elämään. Shopocalypse, kulutushysterian maailmanloppu häämöttää jo kulman takana. Aamen!”
Savitri: ”Lopettakaa shoppailu -kirkko käännyttää kansaa kristinuskon näyttämöllä olematta tippaakaan kristitty. Kuitenkin rakastamme Jeesusta syvästi, hän oli suuri vasemmistolainen ja kansanmies.”
Billy: ”Myöskään Jeesus ei ollut kristitty. Aamen! Jeesus-vauvan takamuksessa ei hehkunut logoa.”
Aivan, Jeesus ei nimikkokirkkonsa jäseneksi ehtinyt eikä mammonasta välittänyt. Hänhän ajoi rahanlainaajatkin temppelin ovilta. Mikä on teidän oma suhteenne kaupallisuuteen?
Billy: ”Me olemme kaikki syyllisiä shoppailun syntiin. Me kuitenkin anteeksi annamme toisillemme niin kuin hekin anteeksi antavat meille. Do I have a Witness?”
”Seurakuntamme pitää Äiti–Isä Jumalan jatkuvassa epävarmuuden tilassa. Me emme hyväksy mitään yksittäistä nimeä tai henkilöllisyyttä Jumalalle. Pyydämme silti että Äiti–Isä Jumala ei yrittäisi myydä meille mitään. Rukoilkaamme.”
Me pyydämme Jumalalta – jolla ei ole mainoskampanjaa – siunaa meidän harkitun asiaankuulumaton käytöksemme.
Anna meidän olla surrealistisia! Puhdista meidät pahoista hengistä!
Anna meidän olla meluisia sananvapauden lähettiläitä!
Siunaa meitä yllättävillä kielillä ja eleillä!
Oi Herra, johdata meitä
Aamen
Savitri: ”Me kuluttajat ostamme mitä tahansa, me ostamme tiemme maailman loppuun. Me pelastamme Afrikankin shoppailemalla.”
Leikittelette uskonnollisella symboliikalla varsin estoitta. Onko kirkollanne, shoppailulla ja uskonnolla jotain yhteistä?
Billy: ”Niillä kaikilla on hyvinkin paljon yhteistä. Kulutushysteria, konsumerismin kirkko on Yhdysvaltojen suurin kirkko, se on maamme fundamentalistisin uskonto. Kaikki fundamentalismi johtaa väkivaltaan, muutos alkaa anteeksiannosta ja kiitollisuudesta. Aamen? Aamen! Onneksi te suomalaiset olette laiskoja kirkossa kävijöitä. Hallelujah! Enemmän seksiä, vähemmän kirkkoa!”
Savitri: Puritanismin historia on kauhistuttavaa luettavaa. Pohjois-Amerikassa miljoonat ja miljoonat intiaanit kuolivat sen uhreina. Me kannustamme ihmisiä luopumaan yksioikoisesta fundamentalismista, kirkossamme on tilaa kaikille ihmisille ja ajatuksille.
Billy: ”Monimuotoisuus! Mix-a-lujah! Meillä on kirkkomme ja kuoromme, kun suoritamme satumaista palvelustamme, on tärkeää ettemme puhu ainoastaan yhdellä suulla. Meillä kaikilla on omat kokemuksemme, sukupuolemme ja suuntautumisemme. Omat näkemyksemme.”
Niin, fundamentalismi minkään suhteen ei taida johtaa kuin ongelmiin. Mikä sitten on fundamentalisti-konsumerismin asema yhteiskunnassa?
Savitri: ”Konsumerismin kirkolla on enemmän vaikutusvaltaa yhteiskuntaamme kuin roomalaiskatolisella kirkolla. Itse paavi on puhunut julkisuudessa konsumerismia ja materialismia vastaan. Hän tunnistaa uhan kirkolleen.”
Billy: ”Wal-Martin pelko hiipii Vatikaaniin!”
Tosiuskovien elämä ei tunnetusti ole koskaan ollut helppoa Mikä on teidän suhteenne viranomaisiin ja poliisiin? Marttyyreiltakaan ette ole välttyneet.
Savitri: ”Kerronpa teille jotain. Poliisit ovat pidättäneet meidät toistuvasti, parhaillaan taistelemme oikeudessa kahta syyttettä vastaan. Pastorimme Billy oli myös juuri oikeuden määräämässä yhdyskuntapalvelussa puhdistamassa New Yorkin puistoja. Hänet tuomittiin kovaäänisyydestä puistossa.”
Billy: ”Syyskuussa julkkiskokki valmisti aterian miljonäärivierailleen Union Square -puistossa. Keskellä päivää, kotikaupungissamme New Yorkissa. Vaelsimme paikalle Lopettakaa shoppailu -gospelkuoron kanssa ja toteutimme perustuslaillista oikeuttamme sananvapauteen. Vapaus-a-lujah!”
”Palveluksemme menestys ylitti odotuksemme. Kuinka edes kuvailisin onnistumisemme? Poliisi ja turvamiehet olivat voimattomia palveluksemme edessä. Kattilamme ja pannumme olivat äänekkäitä 50 kokkimme hakatessa ja paukuttaessa niitä! Messuamisemme kaikui puiston puista. Muutama seurakuntamme jäsen jopa pääsi kokinasuissaan teltan sisälle julistamaan sanaa. Poliisi pidätti minut ja Savitrin. ”
Kansalaisaktivismin liikkumatila tosiaan käy vähiin. Tavoitteenanne ei silti ole pelkästään tulla pidätetyiksi. Eihän?
Savitri: ”Etsimme symbolina toimivia vapaita kaupunkitiloja ja taistelemme niiden hallinnasta. Ihmiset eivät enää omista julkista tilaa, kaikki on yksityistetty ja vartioitua. Poliisi ei suojele meitä kansalaisia vaan omaisuutta.”
”Taistelimme vuosikymmenen ajan yhteiskunnan ja julkisen tilan kaupallistumista vastaan kauppa- ja kahvilaketjuissa sekä halpamarketeissa. Nyt olemme siirtyneet kaduille ja puistoihin kuluttajakapitalismin luhistuessa ympärillämme.”
Maailmantalouden räjähdettyä meidän kaikkien silmille sanoma kuluttajakapitalismin umpikujasta tuntuu kiirivän ihmisten korviin yllättävistäkin suunnista.
Billy: ”Todellakin, me olemme jo vuosia huutaneet sitä kaduilla ja tulleet pidätetyiksi sen takia. Nyt se sanoma on saapunut jopa cnn:lle. Hallelujah!”
Savitri: ”Uutistenlukijat toistelevat sanomaamme. Emme kuvitelleet sen olevan edes mahdollista. Emme kuitenkaan ilku, että mehän sanoimme. Mutta me laulamme sen yhdessä.”
Mehän sanoimme,
mehän sanoimme.
Me sanoimme, sanoimme sen.
Mehän sanoimme sen.
Aamen!
Viesti siis leviää mukavasti, mutta eihän tässä valmiissa maailmassa kuitenkaan vielä olla. Kuinka tästä nyt edetään?
Billy: ”Kirkollamme on kaksi pyhää tehtävää: kuluttajien kuluttamisen hidastaminen ja aktivistien aktivoiminen. Nämä tehtävät kulkevat käsi kädessä! Saavuttaaksemme tavoitteemme meidän kaikkien pitää koetella kohteliaisuuden, häpeän, uraputken ja turvallisuuden rajoja.”
”Kun menemme Disney-kauppaan, Nike-kauppaan, johonkin noista hikipajatuotteita myyvistä liikkeistä ja suoritamme palveluksemme, ihmiset reagoivat siihen eri tavoin. Jotkut jähmettyvät järkytyksestä kaupan hypnoosin hajottua. Jotkut hihittävät. Jotkut hätääntyvät ja juoksevat ulos. Jotkut taputtavat käsiään meidän kanssamme ja rukoilevat kanssamme, manaavat henget pois kassakoneesta kanssamme.”
Savitri: ”Emme kuitenkaan ole opettajia, me ainoastaan avaamme ihmisille ovia ja halkeamia. Itseoppimisen prosessi on tärkeä radikaalille uudelleensyntymälle.”
Talousromahduksella voi myös olla positiivista vaikutusta ympäristön kulutuksen hidastumisen muodossa, sehän on hyvä uutinen.
Billy: ”Sitä tarvitsemmekin, käsissämme on hätätila. Maapallo on pohjattoman kuilun reunalla, saamme viestejä siitä kaikkialta. Silti talousjärjestelmämme tuntuu ihmisten mielissä luonnolliselta. Hikipajojen hikeä rahdataan maapallon toiselle puolelle öljyä polttaen. Samalla mainokset huutavat meille päin näköä joka suunnasta. Me yritämme pelastaa tämän kadotuksen partaalla huojuvan absurdin talouden. Pyristelemme irti mainos-velka-jäte-kierteestä, tämä on toivon hetki. Shopocalypse on käsillä. Tänä jouluna teidän ei tarvitse ostaa lahjaa antaaksenne lahjan läheisellenne. Aamen! Voima-a-lujah!”
_______________
Lopettakaa shoppailu -kirkko
1990-luvun alussa teatterituottaja-näyttelijä-käsikirjoittaja Billy Talen loi Reverend Billyn, pastori Billyn, hahmon joka saarnasi ja messusi kaupalliskriittistä viestiään maailmalle. Hän esiintyi aluksi useissa indie-teattereissa San Franciscossa. Muutettuaan New Yorkiin Talen kuitenkin siirsi vuonna 1997 pastori Billyn saarnaamaan kadulle, kaupallisuuden ja mainostaulujen kehtoon Times Squarelle.
Pian Talen laajensi performanssinsa kaduilta kauppojen sisäpuolelle. Kasvaneen seurakuntansa kanssa pastori Billy hässäköi liikkeissä, jotka symboloivat vallitsevan talousjärjestelmän ongelmia parhaiten. Times Squaren Disney-kauppa oli yksi heidän ensimmäisistä kohteistaan Starbucks-kahvilaketjun ohella.
Lopettakaa shoppailu -kirkon tempauksien keskeisenä elementtinä on luoda sekasortoa kohteissaan. Ne ovat sisältäneet muun muassa henkien manaamista kassakoneista, saarnaamista ja messuamista kulloisenkin yrityksen epäeettisyydestä sekä liikkeiden täyttämistä epäasiakkailla, jotka kyselevät kovaan ääneen myytävien tuotteiden eettisyyden perään.
Pastori Billy on puhdas arkkityyppi: televisiosta tuttu evankelista-saarnaaja, Elvis-jäljittelijä ja fundamentalisti. Kaikki televisiosaarnaajan elkeet ovat esillä, veisaaminen, julistaminen ääni väristen, kielillä puhuminen ja henkien manaaminen. Kaiken tämän kruunaa hohtavat hampaat, huonosti värjätty iso hiuslaite ja kovaäänisyys.
Kesäkuussa 2007 pastori Billy pidätettiin New Yorkissa Union Squarella. Hän luki Critical Mass -polkupyörätapahtumassa perustuslain sananvapauspykälää poliisille megafonin välityksellä, lähietäisyydeltä. Neljä päivää myöhemmin hän palasi samalle paikalle Lopettakaa Shoppailu Gospelkuoron kanssa veisaamaan samaista lainkohtaa.
Hänellä on porttikielto kaikkiin Disneyn omistamiin kiinteistöihin ja maailman jokaiseen Starbucks-kahvilaan. Starbucks-kahviloita on yli 15 000 kappaletta 44 maassa.
Lopettakaa Shoppailu Kirkkoon ja Gospelkuoroon kuuluu seitsemän henkilökunnan jäsentä, 35 laulajaa, seitsemän muusikkoa ja noin 300 seurakuntalaista.
Älä osta mitään -päivä 28.11.
What Would Jesus Buy? Kiasma Teatterissa Lens Politica -festivaaleilla 19.11. Pastori Billy ja Savitri D paikalla tilaisuudessa.
Reverend Billy: What Would Jesus Buy? – Fabulous Prayers in The Face of The Shopocalypse. 215 sivua, PublicAffairs, 2006.
Videoita Lopettakaa shoppailu -kirkon tempauksista Voiman verkkolehdessä fifi.voima.fi
Jari Tamminen