Tiedote: Tuottajajärjestö MTK muuttaa nimensä

Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK r.y. vaihtaa nimensä muotoon MDK. Murder Death Kill vastaa paremmin järjestön ja suomalaisten erityistä luontosuhdetta.

Helluntaina 1917 perustettu Maataloustuottajain keskusliitto on kulkenut itsenäisen Suomen rinnalla tasavallan koko historian ajan. Maatalouden ja metsänhoidon kysymyksiin keskittynyt järjestö haluaa heijastella ja edistää niitä arvoja, joita suomalaiset vaalivat sydämissään. Nyt, 103 vuotta perustamisesta jälkeen tämä 400 000 suomalaista edustava perinteikäs järjestö vaihtaa nimeään.

Jatkossa maatalouden ja metsänhoidon etuja ajetaan uuden nimen ja logon alla. Toiminnan peruslinjat kuitenkin jatkuvat entisellään.

”Kuten pääministeri Juha Sipilä (kesk.) meitä muistutti, on suomalaisten luontosuhde erityinen. Me haluamme viestiä tätä erityisyyttä myös nimessämme. 1.8. järjestämme niin sanotun ”Naakkajahdin” ja samalla vaihdamme nimemme muotoon MDK, eli Murder Death Kill”, kertoo järjestön tiedottaja Gunnar Utrotning.

”Naakkajahti” on Satakunnan ja Pohjanmaan tuottajaliittojen järjestämä naakkojen sekä muiden haittalintujen jahtipäivä. Jahdit järjestetään yhteistyössä viljelijöiden ja paikallisten metsästäjien ja metsästysseurojen kanssa eri puolilla maakuntia.

Naakka voi vaikuttaa viattomalta, mutta sen pehmoisen sulkapeitteen alta löytyy luuranko. Ei kannata antaa korean kuoren huijata.

”Naakkojen rauhoitusaika päättyy 31.7., joten 1.8. on hyvä hetki järjestää teemapäivä, siinä monilla on kuitenkin patoutuneita haluja päästä luontoon. Toivomme kaikkien osallistujien myös jakavan kuvia sosiaalisessa mediassa käyttäen aihetunnistetta #naakkajahti. Osallistujien kesken arvotaan palkintoja!”, Utrotning ilakoi.

Tiedottaja Utrotning jatkaa edelleen, että niin sanottujen haittalintujen poistaminen on mahdollista myös rauhoitusaikana Riistakeskuksen poikkeusluvalla tai ilmoitusmenettelyn puitteissa. Hänen mukaansa tätä mahdollisuutta tulisikin käyttää aktiivisesti alueilla missä eläimiä on silmin havaittavissa. Helppoa tämä metsästäminen ei kuitenkaan ole, sillä ”naakka on älykäs nopeasti oppiva lintu, mikä tekee metsästyksestä vaikeaa”.

”Monet kaupunkilaiset ovat erkaantuneet luonnosta siinä määrin, että he eivät ymmärrä että se voi olla todellinen riesa. Otetaan nyt vaikka nämä naakat. Ne kakkaavat ja lentelevät ympäriinsä. Ne eivät osallistu maatilojen töihin eivätkä kunnioita yksityisaluetta”, Utrotning selventää #naakkajahti-tapahtuman taustoja.

Reippaita suomalaisia maatiloille kutsunut kampanja on yksi vuoden 2020 näkyvin ja eniten huomiota herättänyt mainoskampanja.

Vuosi 2020 on tuonut MTK:lle paljon näkyvyyttä myös mediassa ja tämä ”noste” tarjoaakin parhaan mahdollisen hetken päivittää myös järjestön nimi.

Jo aikaisemmin tänä vuonna järjestö mukana mainoskampanjassa, jossa vaadittiin kaupunkien asukkaita peltotöihin koska ahkerat ja mukautuvaiset siirtotyöläiset mm. Ukrainasta eivät päässeet pelloille. Samoin järjestö esitti, että jokainen työikäinen suomalainen voisi kerätä ämpärillisen marjoja teollisuuden tarpeisiin ja näin talkoilla kansakunnan etujen puolesta.

”Uskomme vakaasti, että avausten linja säilyy tuoreena myös uuden MDK-nimen alla”, vakuuttaa tiedottaja Utrotning.

Lisätietoja:

Gunnar Utrotning
gunnar.utrotning@mdk.fi