Taidetta, messua, hulluutta?

Mitä katutaiteeseen erikoistunut galleria tekee messukeskuksessa järjestettävillä taidemessuilla?

Identtisiä koppeja rivissä, rivi toisensa perään. Sitähän messut tuppaavat olemaan. Messuhallit ovat itsessään poikkeuksetta tiloina hirveitä, niiden feng shui on huonompi kuin Ämmässuon kaatopaikan.
Erityisen skeptisesti olen suhtautunut taidemessuihin. Taiteen kaupittelu ja tyrkyttäminen on jotenkin niin kauhean vulgaaria (vaikka tokihan niitä teoksiakin pitäisi myydä, jotta vuokrat saa maksetuksi). Taidemessut ovat myös lähtökohtaisesti kuratoimaton ja kakofoninen sillisalaatti teoksia, jotka usein eivät puhu keskenään edes osastojen sisällä.

Voiko taidemessu siis olla mitenkään järkevä konsepti? Ei, mutta ehkä silti.

Siksipä suuntasin Helsingin messukeskukseen, jossa on käynnissä ArtHelsinki-nykytaidemessut. Ne on tavattu järjestää vuosittain Habitare-messujen kylkiäisenä.

”Olisi hienoa jos taidemessut olisi paikka, jossa jokainen osasto olisi oma yhtenäinen kokonaisuutensa. Katselisin mieluummin kunnon spektaakkeleita, kuin lattiasta kattoon erityylisillä tauluilla täytettyjä seiniä”, toteaa ArtHelsinki-nykytaidemessuilla Make Your Mark Galleryn osaston muutamalla suurella teoksella täyttänyt Jussi TwoSeven.

Naapuriosastoista monet ovatkin sikin sokin täynnä sitä sun tätä.

”Voisko niitä tauluja myydä sen ehkä ei-niin-kaupallisen kokonaisuuden tuella, suoraan portfoliosta?” TwoSeven kysyy.

”Itse tein messuille yhtenäisen teoskokonaisuuden ja ainakin tähän mennessä se on kerännyt paljon positiivista palautetta.”

Kansan syviä rivejä pelottavasta graffiti- ja katutaide-skenestä ponnistava MYM-galleria ei ole mitenkään itsestään selvä valinta messuhalliin, mutta kuten kaduilla, myös Pasilassa tila on otettu mallikkaasti haltuun. Eikä siihen Jussin esittämään kysymykseen tietenkään ole yhtä oikeaa vastausta – joskus ne seinät vaan kannattaa vuorata myytävillä teoksilla lattiasta kattoon.

 Urban Samurai – Alley, Urban Samurai – Tunnel, Urban Samurai – Metal sekä Urban Samurai – Metro. Keskellä taiteilijan nimimerkki mdf-levystä leikattuna.
Urban Samurai – Alley, Urban Samurai – Tunnel, Urban Samurai – Metal sekä Urban Samurai – Metro. Keskellä taiteilijan nimimerkki mdf-levystä leikattuna.

 The Empire Strikes Back! -teos parin vuoden takaa.

Jussi TwoSevenin retrofuturistiset soturihahmot ovat temaattista jatkoa hänen aiemmassa tuotannossa vilahtaneille Tähtien sota -elokuvista tutuille Stormtrooper-iskusotilaille.

Tällä kertaa taiteilija kuitenkin halusi hieman varioida tuota teemaa. Syntyi sarja sotureita, jotka ammentavat urbaanista kuvastosta ja japanilaisesta traditiosta. Näitä samoja taustoja George Lucaskin on lainaillut estoitta omia hahmojaan luodessa.

Urban Samurai – Stencils. Onko tämä nyt sitten aidompi kuin tuo yllä näkyvä versio?

Jussi TwoSeven maalaa teoksensa sapluunoiden avulla. Messuilla on esillä myös kaksi TwoSevenin teosta, jotka ovat sananmukaisesti sapluunatöitä, siis käytettyjä sapluunoita kehystettynä.

Varsinkin samaisilla sapluunalla maalatun Urban Samurai – Alley -teoksen rinnalle, ripustettu teos on kiinnostava.

Miksi, te kysytte.

Minäpä vastaan: poptaide yleensäkin perustuu teosten kopioitavuuteen. Sapluunan koko ajatus taas on se, että siihen leikattu kuvio on toisinnettavissa vaivattomasti ja loputtomasti. Laittamalla sapluunat kehyksiin taiteilija on määrätietoisesti poistanut tuon monistettavuuden teoksestaan. Samalla kun monistettavuus on hävitetty, sapluunoista tehty teos muodostaa vääristyneen negatiivin virallisesta maalauksesta.

Huomenna lauantaina Make Your Markin osastolla on luvassa myös toiminnallista ohjelmaa. Graffititaiteilija Egs maalaa kello 13 alkaen ison teoksen yleisön edessä. Tapahtuma on kiinnostava erityisesti sen takia, että Egs on ymmärrettävistä syistä tarkka henkilöllisyytensä salaisena pysymisestä. Odotettavissa onkin taiteilija, joka on naamioinut itsensä ZZ Topin levynkannesta repäistyn tekoparran (vai onko se sittenkin aito?) ja aurinkolasien avulla. Tyylivalintaa voisi kuvailla tosi hätäiseksi pulsujoulupukiksi  – très chic.

EGS: 3 Letters, tätä olisi messuilla luvassa lisää. Tosin, tällä kertaa ihan luvan kanssa.

Egs maalannee paikan päällä tavaramerkikseen muodostuneen maailmankartan, joka tarkemmin tarkasteltuna paljastuukin taiteilijan oman nimimerkin toisinnoksi: Amerikat muodostavat E-kirjaimen, Eurooppa ja Afrikka G:n ja Aasia sekä Australia S:n. Koko komeus on toki äärimmäisen abstrakti ja myös hieno.

EGS: Atlas 
EGS: Atlas

Kannattaako näillä messuilla sitten käydä?

Hieman tyyrishän kokemus on, jos Habitaret ja muut samaan aikaan auki olevat messut eivät kiinnosta. Sisäänpääsyn hinnalla voisi saada pääsylipun pariinkin museoon, joiden kokonaisuus on sekä kuratoitu että järkevämmin ripustettu. Paitsi että Helsingissä nykytaidetta tarjoava museoskene on aika dead juuri nyt – Kiasma ja Tennari ovat molemmat rempassa.

Toisaalta kannattaa myös huomioida, että messuillakin voi aina löytää yllättäviä kokemuksia. Edellä mainittuja Jussi TwoSevenin teoksia vastapäätä on muun muassa todella päräyttävistä tempauksista ja häröilystä tunnetuksi tulleen tamperelaisen Pispalan nykytaiteen keskus Hirvitalon osasto, jota dominoi jurtta. Se porukka kannattaa tarkastaa.

Ja pakko on myös arvostaa sitä, että kansan syville riveille tätäkin tarjotaan.

Lue myös Jussi TwoSevenin haastattelu: Karhuhenki karjaisee.

ArtHelsinki 14 Helsingin messukeskuksessa sunnuntaihin 14.9. asti.

www.ArtHelsinki.com