Lukuaika: < 1 minuutti

Siiri Haarla – iiris ≈ siiri


Tapahtuman tiedot


Näyttely  iiris ≈ siiri käsittelee ihmisyyttä, kieltä ja näkemistä. Maalaukset esittävät kysymyksiä elämän lainalaisuuksista: Miten puusta tulee puu, miten kukasta tulee kukka? Miten ja milloin minusta tuli minä? Mitä tarkoittaa vapaa tahto tai yksilöllisyys, kun silmämme ja aivomme rakentuvat geeniemme ja ympäristön vaikutteiden mukaan? Me näemme vain mitä silmämme kykenevät näkemään. Maailma välittyy ja värittyy meille silmiemme ja kehojemme kautta, jotka nähty elämä on muovannut. Maalauksen synty muistuttaa ihmisen kehämäistä olemista ja elämän jäljet niissä realisoituu samanlaisen prosessin kautta.

Kieli antaa hahmon käsitteille ja niiden välisille suhteille. Maalausnäyttely on oikeastaan uusi kieli; uudet sanat ja uusi omituinen syntaksi, joka niiden tekijän ja katsojan on kesytettävä.

Siiri Haarla (s. 1986) työskentelee Helsingissä Harakan saaressa ja Berliinin Schöneweidessa. Hän on valmistunut Taideyliopiston Kuvatataideakatemiasta maisteriksi 2011 ja Helsingin yliopistosta hum.kandiksi 2020 pääaineena yleinen kirjallisuustiede. Haarlan viimeisimmät yksityisnäyttelyt ovat olleet Galleria Livessä (2021), Taidekeskus Mältinrannassa Tampereella (Tekoja ja kärsimyksiä 2020)  ja Tm-galleriassa (La Primavera 2018) sekä osallistunut moniin yhteisnäyttelyihin kuten Nuoret-näyttelyyn Taidehallissa (2019), Mäntän kuvataideviikoille (2014). Siiri Haarlan teoksia on Valtion taideteostoimikunnan, Emo-säätiön sekä useissa yksityisissä kokoelmissa.

ENG:

The exhibition iiris ≈ siiri addresses humanity, language and vision. The paintings raise questions about life’s principles: How does a tree become a tree, how does a flower become a flower? How and when did I become myself? What does free will or individuality mean, when our eyes and brain are based on our genes and the effects of the environment? We only see what your eyes are able to see. The world is transmitted and colored for us through our eyes and bodies, that have been molded by the life that has been lived. The origin of a painting resembles human’s circular existence and the traces of life are realized in them through a similar process.