Lukuaika: 3 minuuttia

SEPIDEH RAHAA & ELHAM RAHMATI: I APPEAR TO OTHERS, THEY APPEAR TO ME


Tapahtuman tiedot


Tervetuloa Kriittisen Gallerian uuteen näyttelyyn!

SEPIDEH RAHAA & ELHAM RAHMATI:

I APPEAR TO OTHERS, THEY APPEAR TO ME

27.9. –20.10.2024

Avajaiset torstaina 26.9.2024 klo 18–20

Elham Rahmati ja Sepideh Rahaa ovat Helsingissä asuvia kuvataiteilijoita. Uusissa töissään Rahmati ja Rahaa käyttävät ”henkilökohtaista” kanavana luodakseen kriittisen toivon visualisointeja kollektiivisten sosiaalisten, poliittisten ja ympäristöä koskevien kamppailujen keskellä. Heidän teostensa lähtökohtana on ymmärrys siitä, että kamppailu on välttämätön osa muutosta ja että vaikka kamppailumme ovat monikerroksisia, ne kaikki liittyvät toisiinsa. Sortojärjestelmät pyrkivät jättämään epäoikeudenmukaisuuden eri muotoja vastaan taistelevat ihmiset tuntemaan, että toivo ei ole vain kohtuutonta vaan myös haitaksi kaikelle edistykselle. Taiteelliset ilmaisut, jotka perustuvat itsepäiseen kriittiseen toivoon, tarjoavat käsitteellisen tilan, jossa syntyy uusia mahdollisuuksia ja potentiaalisuutta päästä eteenpäin epätoivon kanssa ja sen yli.

Elham Rahmatin piirrokset ovat osa laajempaa hanketta nimeltä ”Under the Pretense of Hope”, jossa tutkitaan mielenosoittajien visuaalisia representaatioita. Kun ajattelemme kehoja yhdessä ja sitä, mikä pitää ne yhdessä, mitä kuvia tulee mieleen? Nostettuja nyrkkejä, ihmisiä tulvimassa kaduille kyltteineen ja lippuineen, ihmisiä huutamassa päättäväisesti, raivokkaasti ja intohimoisesti, kohtauksia, joissa ihmiset joutuvat vastakkain auktoriteettien kanssa: Hetkiä, jolloin kehomme mahdollisuudet toimia yhdessä ovat jännittäviä, ja ilo tulee helposti. ”Muistoissani mielenosoituksista on tapauksia, joissa mielenosoittajat lohduttivat minua hädässäni, tarjosivat savukkeen käytettäväksi kyynelkaasun aiheuttaman ärsytyksen lievittämiseksi, päästivät minut kotiinsa tai kauppaansa poliisia paetessani, halasivat minua erityisen pelottavan kokemuksen jälkeen, lepäsivät yhdessä julkisessa tilassa mielenosoituksen keskellä tai sen jälkeen – luettelo jatkuu.”

Jälkimmäisissä hetkissä syntyy tunnesiteitä ja mielenosoittajien väliset siteet muuttuvat pikemminkin lumoutuneiksi kuin velvoitteiksi oleskella samassa tilassa yhteisen asian puolesta tai yhteistä ”vihollista” vastaan. Tällaisten hetkien muistoista tulee voimavara, jota voidaan hyödyntää muistelemalla ja kutsumalla esiin. Niiden säilyttäminen herättää henkiin ja vahvistaa sitkeyttä, jota tarvitsemme yhteisissä taisteluissamme meitä eristämään suunniteltuja rakenteita vastaan. Tämän näyttelyn piirustussarjat havainnollistavat joitakin näistä hetkistä ja auttavat meitä kuvittelemaan toivoa vapautuneesta tulevaisuudesta.

Sepideh Rahaan teoksissa ”In Between The Worlds” henkilökohtainen, perheeseen liittyvä ja mytologinen vaikuttavat suhteessa nykyisiin sosiaalipoliittisiin ja ympäristöllisiin globaaleihin konteksteihin. Hänen pitkäaikaisen taiteellisen tutkimuksensa ja työskentelynsä jälkeen, jonka aiheena on ollut naiseus ja representaatio nykytaiteessa, hän kuvaa tässä uudessa teossarjassaan ”itseä” erityisesti kanavana, jonka avulla hän luo epälineaarisia kertomuksia. Rahaa käyttää ”itseä” lähtökohtana, jonka avulla hän pääsee yksilöllisyyden yläpuolelle ja puhuu kollektiivisesta kokemuksesta, joka kietoutuu yhteen menneisyyden ja nykyisyyden kanssa suhteessa tulevaisuuteen.

Hänen tarkastelunsa ja tutkimuksensa yhdistää naiseuden, mytologian, rituaalit, esi-isät ja ekologiset aiheet. Erityisesti elämänpuuta käytetään mytologisena arkkityyppinä, joka kietoutuu naisvartalon, veden (joen) ja maaperän elementteihin kaaoksen ja katastrofin hetkissä. Mitä tarkoittaa rinnakkaiselo kaukana tai lähellä (sekä fyysisesti että ajan ja historian suhteen)? Mitkä näkyvät ja näkymättömät yhteydet, kytkennät ja irtikytkennät tekevät tästä mahdollista tai todellista? Elämällä suhteessa toisiinsa mantereellisista, poliittisista, yhteiskunnallisista ja maantieteellisistä eroista huolimatta, ”miten luoda hoitoverkko, joka mahdollistaa toivon ja sen, että toisistaan riippuvaiset subjektit pystyvät korjaamaan ja kasvattamaan resilienssiä?”.

SEPIDEH RAHAA on Helsingissä asuva iranilainen monialainen taiteilija ja tutkija. Työssään hän tutkii ja kyseenalaistaa olemassa olevia valtarakenteita, sosiaalisia normeja ja konventioita keskittyen naiseuteen, tarinankerrontaan ja arkipäivän vastarintaan. Rahaan pyrkimys on luoda tilaa dialogille. Hänen työskentelyynsä vaikuttavat feministinen politiikka, dekolonialistiset ja postkolonialistiset teoriat ja käytännöt sekä sosiaalinen ja ympäristöoikeudenmukaisuus. Hän on myös tohtoriopiskelija Aalto-yliopistossa.

Hänen töitään on ollut esillä Euroopassa, Itä- ja Lounais-Aasiassa: Iranissa, Taiwanissa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Ranskassa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Saksassa (Berliini), Latviassa, Liettuassa ja Suomessa. Vuonna 2024 Rahaalla on näyttelyt Kiasmassa ja Lahden taidemuseossa (MALVA) ja äskettäin hän on ollut esillä Liverpool Biennaalissa (2023) ja Helsinki Biennaalissa (2023). (Niille, joita hänen nimensä ihmetyttää: Rahaa on persian- ja kurdinkielinen naisen nimi, joka tarkoittaa vapaata ihmistä.)

ELHAM RAHMATI (s. 1989, Teheran) on Helsingissä asuva kuvataiteilija, kuraattori ja toimittaja. Hänen työnsä pohjana ovat taiteen ja kulttuurin ristikkäisistä ympäristöistä nousevat häiritsevät kipinät, jotka vastustavat vallitsevaa tilannetta, ja hän pyrkii kehittämään niitä ponnahduslautoina uusille ajattelutavoille ja työskentelytavoille, jotka tähtäävät toivoon, vapautumiseen ja internationalistisen, feministisen ja anti-imperialistisen solidaarisuuden rakentamiseen. Rahmati on koulutukseltaan kuvataiteilija, ja hän työskentelee muun muassa maalauksen, piirustuksen ja videoinstallaatioiden parissa.

Rahmati on myös riippumattoman kuukausittaisen verkkolehti NO NIIN:in perustaja ja päätoimittaja. NO NIIN toimii taiteen, kriittisyyden ja rakkauden rajapinnalla. Vuosina 2019 ja 2020 hän toimi kuraattorina ja tuottajana Academy of Moving People & Images (AMPI):ssa, joka on riippumaton elokuvakoulu Helsingissä. Elhamilla on kuvataiteen maisterintutkinto Accademia di Belle Arti di Firenzen yliopistosta ja maisterintutkinto visuaalisesta kulttuurista, kuratoinnista ja nykytaiteesta Aalto-yliopistosta.

Lisätietoa:

catalysti.fi/artist/elham-rahmati

stophatrednow.fi/elham-rahmati

no-niin.com

academyofmovingpeopleandimages.com

www.sepidehrahaa.com/

HUOMAA MYÖS:

Olemme lisänneet sivuillemme äänitallenteita kahdesta keskustelutilaisuudesta:

KRIITTINEN KLUBI: LUOKKAYHTEISKUNTA JA KÖYHYYS SUOMESSA. Keskustelutilaisuus, 20.4.2024. Puhujat: kansanedustaja, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ja Turun yliopiston väitöskirjatutkija Toni Rajala. Turun kaupungin tervehdyksen toi apulaispormestari Mirka Muukkonen. Äänitys ja editointi Arttu Kivimäki.

KRIITTINEN KLUBI: SEKSITYÖ. Keskustelutilaisuus, 15.6.2024. Keskustelussa mukana seksityöntekijä Isa Häkkinen sekä Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Laura Horsmanheimo. Keskustelun alusti ja sitä moderoi taiteilija/tutkija Teemu Mäki. Äänitys ja editointi Arttu Kivimäki.

https://kriittinengalleria.fi/audio-video-fi/