Vastamainoksen anatomia

Vastamainoksen anatomia

Toisinaan vähemmän on enemmän ja paras lopputulos syntyy valitsemalla kaikki ylimääräinen pois. Zalandon’t-vastamainoksessa sanaleikki, jossa alkuperäisen brändin do-pääte muuttui don’t-päätteeksi iski nopeasti, mutta kaikki muu oli vaikeaa.

Vastamainosryhmä pähkäili, kokeili ja korjasi useita versioita teoksesta usean viikon ajan. Mikään ei toiminut ja toistuvasti tuota toimimattomuutta lähdettiin korjaamaan lisäämällä teokseen uusia kuvaelementtejä.

Lopulta lukko murtui, kun palasimme parodien kohteena olevien mainosten pariin. Vaatekaupan mainokset perustuivat usein sille, että siinä usein on juuri kuvia tuotteista. Mikäli toivoisimme ostamisesta pidättäytymistä, on vain loogista, että poistamme sen kiusauksen. Eli ostamatta jättämistä edeltää todellakin se, että mitään ei tyrkytetä. Vastamainoksista yksinkertaisin oli lopulta mahdollisesti työryhmän kaikkien aikojen työläin kehitettävä.