Pieni pala kolonialismia 4

Suomalaiset ovat kahvinjuojakansaa. Juomme lähes prosentin koko maailman vuotuisesta kahvisadosta. Suomen kahvimarkkinoita hallitsee Oy Gustav Paulig Ab, jonka toiminta tuskin on markkinoiden ongelmallisinta, mutta ei se myöskään ole markkinoiden vastuullisinta. 

Kahvimarkkinoilla on 2000-luvulla ollut havaittavissa suklaamarkkinoista poikkeava trendi, jossa suomalaisille myyty kahvi on yhä useammin sertifioitua. Finnwatchin vuonna 2016 julkaisema Vain murusia pöydältä – Suomessa myytävän kahvin sosiaalinen vastuu -raportti kuitenkin kertoo, että suomalaisten juoma kahvi on suurelta osin tuotettu huonoissa olosuhteissa tai olosuhteissa, joista me emme tiedä mitään. Se, että emme tiedä mitään tuotanto-olosuhteista, kertoo usein siitä, että olosuhteet eivät ole hyvät. 

Useissa kahvintuottajamaissa yhteiskunnan perusrakenteisiin kuten sananvapauteen, työläisten oikeuksiin ja poliittisen järjestelmän vakauteen liittyy ongelmia 

Vaikka joku muu teettää puolestamme orjatyön, halpatyön ja lapsityön, se ei pese käsiämme puhtaiksi. Me suomalaisetkin pääsemme kahvikuppi kerrallaan nauttimaan jälkikolonialismin hedelmistä.